15 ترفند خانه داری که واقعا به درد می‌ خورند!

اینترنت پر از ترفندهای شستشوی لباس است که غالب آنها واقعی نیستند و کار نمی‌کنند. به عنوان مثال برخی ترفندها برای صرفه جویی در زمان و کاهش سختی‌های شستشو هستند اما وقتی آنها را امتحان می‌کنید، هیچ تغییر مثبتی نمی‌بینید. ما در این نوشتار برای جلوگیری از اتلاف وقت، ترفندهای خانه داری را برای شستشوی لباس گردآوری کرده‌ایم، ترفندهایی که واقعا اثرگذار هستند!

ترفندهای خانه داری

موارد زیر را امتحان کنید تا از نتیجه شستشو و تمیزکاری لذت ببرید:

1. برای شستشوی لباس ها از سرکه استفاده کنید

احتمالا یک بطری سرکه سفید در آشپزخانه دارید که برای پخت و پز یا تمیز کاری از آن استفاده می‌کنید. شاید بد نباشد این ماده را به برنامه شستشوی لباس هم اضافه کنید. (نکته: استفاده از سرکه برای شستشوی لباس ها یک روش کاربردی و موثر است.)

سرکه سفید تقریبا ضروری است تا لباس‌ها هر بار که از ماشین لباسشویی بیرون می‌آیند تمیز و درخشان به نظر برسند. در اینجا چند راه برای استفاده از این ماده وجود دارد:

  • 1 فنجان سرکه را به مرحله آخر شستشو اضافه کنید تا باقیمانده مواد شوینده که پارچه‌های سفید و رنگی را کدر می‌کند، از بین برود.
  • اضافه کردن 1 فنجان سرکه به چرخه آبکشی به از بین رفتن کپک و بوی بد از لباس کمک می‌کند.
  • چند فنجان سرکه را به چرخه شستشو با آب داغ اضافه کنید تا میکروب‌هایی که باعث بدبو شدن لباسشویی درب جلو می‌شوند را کاهش دهید. (این بهترین روش برای بوهای ملایم است – برای بوهای واقعا تند، ممکن است به پاک کننده قوی تری نیاز داشته باشید.)

2. برای شستشوی جوراب ها از کیسه مشبک استفاده کنید

شما می‌توانید زندگی خود را بسیار آسان تر کنید و جوراب‌های‌تان را با استفاده از یک کیسه مشبک لباس که مخصوص شستشو است جفت نگه دارید. این یک نکته عالی برای جوراب کودک و هر چیز کوچک دیگری است.

خیلی ساده کیسه را پر کنید و آن را در ماشین لباسشویی بیندازید. دیگر خبری از لنگه جوراب نیست.

3. بوی بد را با جوش شیرین از بین ببرید

جوش شیرین می‌تواند کیفیت شوینده‌های لباس را افزایش دهد و حتی جایگزین تعدادی از آنها شود.

  • اگر نرم کننده‌های پارچه تاثیری روی حوله‌ها ندارند، به جای آن از جوش شیرین در چرخه آبکشی استفاده کنید.
  • با افزودن یک فنجان جوش شیرین به آب شستشو، قدرت سفید کنندگی و پاک کنندگی سفید کننده‌های کلر و اکسیژن را افزایش دهید.
  • برای از بین بردن رسوبات و جرم گیری اتوبخار از جوش شیرین استفاده کنید بدون اینکه خراشی بر جای بگذارید.
  • استفاده از جوش شیرن برای شستشوی لباس ها باعث از بین بردن بو، لکه و … از روی البسه شده و باعث بهبود فرایند شستشوی لباس‌ها در لباسشویی می‌شود.

4. لباس ها را سریع تر خشک کنید

هیچ کس دوست ندارد متوجه شود که دقیقا همان لباسی که برای آخر هفته لازم دارد، اصلا شسته نشده است! حالا نه تنها باید آن را سریع بشویید، بلکه باید آن را در اسرع وقت خشک کنید. قبل از اینکه آن را در خشک کن بیندازید یا مقابل آفتاب پهن کنید، لای یک حوله خشک قرارشان دهید. آنها به جذب مقداری رطوبت و سرعت بخشیدن به فرآیند خشک شدن کمک می‌کنند.

5. از یخ برای از بین بردن چروک لباس ها استفاده کنید

از یخ برای از بین بردن چروک لباس ها استفاده کنید

زمانی که فراموش می‌کنید لباس‌ها را از لباسشویی بیرون بیاورید، به شدت چروک می‌شوند. اما اگر عجله داشته باشیم که یکی از همان لباس‌ها را بپوشیم چه؟

برای رفع چروک لباس مورد نظرمان تمام لباس‌های دیگر را درآورید و یک مشت یخ را به همراه پیراهن چروک داخل خشک کن بریزید. حداقل 10 دقیقه روی حرارت زیاد دستگاه را روشن کنید.

وقتی چرخه به پایان رسید، بلافاصله پیراهن را بردارید و آویزان کنید. یقه، سرآستین و درزها را با دستان خود صاف کنید. با این کار یک خشک کن بخار ساخته اید. بخار ایجاد شده توسط یخ ذوب شده، الیاف را شل و به رفع چین و چروک کمک می‌کند.

6. ژاکت آب رفته را با نرم کننده اصلاح کنید

گاهی فاجعه رخ می‌دهد. چه تصادفی بوده باشد و چه خودمان اشتباه کرده باشیم. به هر حال ژاکت مورد علاقه‌تان را از لباسشویی خارج می‌کنید و می‌بینید تنگ و کوچک شده است!

نگران نباشید. به سادگی آب خنک و نرم کننده مو را مخلوط کرده و ژاکت چروک شده را داخل محلول قرار دهید. بگذارید حداقل 30 دقیقه خیس بخورد. نرم کننده مو به شل شدن الیاف پشم کمک می‌کند تا بتوانید به آرامی ژاکت را به شکل اولیه خود برگردانید.

7. ورق‌ های خشک کن را دو برابر کنید

اگر عاشق ورق خشک کن هستید، می‌دانید که آنقدرها هم ارزان نیست. در اینجا راهی برای دو برابر کردن ورق‌ها برای‌تان داریم: آنها را از وسط نصف کنید. برای هر بار لباسشویی به یک ورق خشک کن کامل نیاز ندارید. بنابراین آنها را نصف کنید. برای اینکه آن ورق‌های نصفه خشک کن را مرتب نگه دارید، آنها را در یک جعبه دستمال کاغذی خالی قرار دهید.

8. روی لکه‌ لباس‌ ها نمک بپاشید

اگرچه این یک افسانه است که نمک می‌تواند رنگ‌ها را درخشان کند یا رنگ‌ لباس‌ها را مثل روز اول‌شان نگه دارد، نمک سفره می‌تواند برخی از لکه‌های سخت را از بین ببرد. از آنجایی که نمک سایندگی خفیف دارد، می‌تواند به از بین بردن خون و لکه‌های آب میوه و گاها به از بین بردن لکه جوهر خودکار کمک کند.

یک قوطی ارزان قیمت از نمک معمولی را در قسمت مربوط به وسایل و شوینده‌های لباسشویی نگه دارید و در صورت لزوم برای از بین بردن لکه از آن استفاده کنید. نمک را روی لکه لباس نمدار بریزید. پس از این کار، آن را برس بکشید و لباس‌ها را بشویید.

برای از بین بردن لکه خون، یک خمیر ضخیم از نمک و آب درست کرده و آن را روی لکه مالش دهید تا لکه را از بین ببرد. در نهایت نمک را از لباس بشویید چرا که می‌تواند لکه‌ سفید روی لباس به جا بگذارد.

9. موهای حیوان خانگی را با دستکش لاستیکی بردارید

موهای حیوان خانگی را با دستکش لاستیکی بردارید

از خرج کردن پول اضافی برای ابزارهای خاص صرف نظر کنید و از این ترفند ساده برای تمیز کردن موی حیوان خانگی‌تان استفاده کنید. به سادگی دستکش‌های لاستیکی خانگی بپوشید و آنها را روی سطح مبلمان بکشید. لاستیک باعث می‌شود که موی حیوان خانگی به شکل توپی جمع و به راحتی دور انداخته شود.

10. مایکروویو را با بخار تمیز کنید

یک کاسه آب لیمو را در مایکروویو قرار دهید و مایکروویو را به مدت 2 دقیقه یا تا زمانی که آب لیمو به جوش بیاید روشن کنید. بخار تولید شده هر زائده گیر کرده در مایکروویو را نرم می‌کند. می‌توانید دستگاه را فقط با کشیدن یک پارچه تمیز کنید، به علاوه رایحه تازه مرکباتی در دستگاه باقی خواهد ماند.

11. برای تمیز کردن سقف از غلتک رنگ استفاده کنید

تمیز کردن سقف‌ها، به‌ویژه سقف‌های بافت‌دار کار دشواری است. به عنوان یک تکنیک تمیز کردن موثر، می‌توانید یک غلتک رنگ مرطوب را روی سقف بغلتانید تا گرد و غبار و تار عنکبوت را به خود بگیرد.

12. لکه‌ های روی مبل را با دستمال مرطوب کودک تمیز کنید

لکه‌ های روی مبل را با دستمال مرطوب کودک تمیز کنید

دستمال مرطوب کودک به طور شگفت انگیزی موثر است زیرا حاوی رطوبت بسیار کمی است، مواد پاک کننده ملایمی دارد و به سرعت خشک می‌شود. فقط دقت کنید که دستمال مرطوب کودک را با دستمال‌های تمیزکننده که ممکن است حاوی سفید کننده یا سایر مواد شیمیایی مضر باشد، اشتباه نگیرید.

13. برای درخشان کردن مبلمان روغن لیمو و سرکه استفاده کنید

وسایل چوبی می‌توانند در طول زمان گرد و غبار و کثیفی بگیرند. برای براق نگه داشتن چوب، پاک کردن منظم آن ضروری است. برای درخشندگی بیشتر، 1 قسمت روغن لیمو و 1 قسمت سرکه سفید را مخلوط و با آن مبلمان را تمیز کنید. این روش برای افراد دوستدار محیط زیست نیز گزینه‌ای عالی است. (با کاربردهای عجیب لیمو در خانه، بیشتر آشنا شوید.)

14. ماشین ظرفشویی را با جوش شیرین و سرکه تمیز کنید

برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی ابتدا 1 فنجان جوش شیرین کف ماشین ظرفشویی خالی بریزید و بگذارید یک شب بماند. سپس گرم ترین چرخه ممکن را با استفاده از سرکه به جای مواد شوینده اجرا کنید. فراموش نکنید که خرده ریزهای باقی‌مانده را از فیلتر پاک کنید.

15. رسوب آب سخت را پاک کنید

ترفند تمیز کردن خانه برای از بین بردن لکه‌های آب سخت ساده است:

  • حوله‌ کاغذی را در سرکه رقیق نشده خیس کنید و روی محل تجمع رسوب قرار دهید.
  • بگذارید یک شب بماند، سپس بشویید و آبکشی کنید.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا