چطور از جوش شیرین برای شستشوی لباس‌ ها استفاده کنیم؟

جوش شیرین یا بی کربنات سدیم یک ماده قلیایی ارزان قیمت است که کاربردهای فراوانی دارد، از جمله در پخت و پز، به عنوان یک ساینده ملایم برای پاک کردن لکه‌ها از سطوح سخت، و همچنین برخی کاربردهای شگفت انگیز برای شستشو. در این نوشتار به شیوه استفاده از جوش شیرین در لباسشویی و همینطور فواید آن در پروسه شستشو خواهیم پرداخت.

استفاده از جوش شیرین در ماشین لباسشویی

برای استفاده از جوش شیرین در شستشوی لباسشویی، آن را مستقیما در دیگ دستگاه بریزید. بهتر است از جوش شیرین به عنوان بخشی از چرخه شستشوی ماشین لباسشویی استفاده نکنید، زیرا می‌تواند بقایایی را در لباس‌ها، ملحفه‌ها و حوله‌ها ایجاد کند.

فواید استفاده از جوش شیرین در شستشوی لباس‌ ها

احتمالا بعد از اولین بار که از این ماده در پروسه شستشو استفاده کنید، از نتیجه لذت خواهید برد. در زیر برخی از مهم‌ترین اثرات استفاده از جوش شیرین را در شستشوی لباس‌ها می‌بینید:

۱. لکه‌ ها را به دو روش از بین می‎برد

جوش شیرین را می‌توان برای تمیز کردن لکه‌ها قبل از شستشو استفاده کرد. می‌توانید خمیری را که از مخلوط کردن جوش شیرین با آب درست شده است، روی لکه بمالید تا زمانی که کامل روی لکه پخش شود. خمیر را به آرامی روی لکه بمالید و اجازه دهید 20 تا 30 دقیقه قبل از شستشو بماند و تاثیر خود را بگذارد (خمیر را قبل از اینکه لباس را داخل ماشین لباسشویی بگذارید، دور بریزید).

این روش برای بیشتر لکه‌ها اثرگذار است. با این حال، برای لکه‌های روغن و چربی، خمیر را حذف کنید و به جای آن، جوش شیرین خشک را مستقیما روی لکه بریزید. اجازه دهید 8 تا 12 ساعت بماند تا چربی به آرامی از پارچه خارج شود.

۲. کارایی مواد شوینده و سفید کننده کلر را افزایش می‌ دهد

از آنجایی که جوش شیرین قلیایی است، می‌تواند به افزایش کارایی مواد شوینده لباسشویی و همچنین سفید کننده کلر کمک کند و به شما امکان می‌دهد کمتر از این محصولات استفاده کنید و همچنان به همان سطح تمیزی دست پیدا کنید. نصف فنجان جوش شیرین را به شوینده اضافه کنید تا عملکرد بهتری داشته باشند.

۳. یک جایگزین ملایم برای سفید کننده کلر است

یک جایگزین ملایم برای سفید کننده کلر است

اگر ترجیح می‌دهید استفاده از سفید کننده کلر را به طور کامل حذف کنید، جوش شیرین جایگزین خوبی برای سفید کردن لباس‌ها در شستشو است. از نصف فنجان جوش شیرین در شستشو استفاده کنید تا لباس‌های سفید و روشن و ملحفه و حوله به خوبی سفید شوند. برای شستشوی لباس های سفید بهتر است از سفید کننده کلر استفاده نکنید و جوش شیرین را جایگزین کنید.

۴. جوش شیرین، لکه‌ های مداد رنگی یا جوهر را پاک می‌ کند

یک اتفاق ناگوار معمولی در پروسه شستشو این است که مداد رنگی یا خودکار به اشتباه وارد دیگ لباسشویی می‌شود و لکه‌هایی را نه تنها روی لباس‌ها، بلکه روی دیگ باقی می‌گذارد. برای پاک کردن لکه خودکار، لباس‌های دارای لکه را با 1 فنجان جوش شیرین و استفاده از بالاترین دمای آب دستگاه که اقلام لکه دار می‌توانند تحمل کنند، بشویید. جوش شیرین به رفع لکه‌ها از روی لباس و همچنین تمیز کردن دیگ کمک می‌کند.

۵. اسیدها را برای از بین بردن لکه و بو خنثی می‌ کند

از خاصیت قلیایی جوش شیرین می‌توان برای از بین بردن لکه‌ها و بوهای ناشی از ترکیبات اسیدی استفاده کرد. بیشتر بوهای بد، از جمله بوی ادرار و استفراغ، اسیدی هستند. شستن اقلام با جوش شیرین می‌تواند به خنثی کردن آن اسیدها و از بین بردن بو کمک کند.

اگر یک ماده اسیدی مانند اسید باتری لباسی را لکه دار کند، می‌توان از جوش شیرین برای خنثی کردن سریع آن بدون آسیب دیدن پارچه استفاده کرد. با شستشوی لکه با آب جاری سرد شروع کنید، سپس قبل از شستشو، جوش شیرین را روی آن بمالید.

۶. استفاده از جوش شیرین در لباسشویی، سختی آب را از بین می‌ برد

اگر در منطقه ای زندگی می‌کنید که دارای آب سخت است، قلیایی بودن جوش شیرین می‌تواند به نرم شدن آب مورد استفاده برای شستن لباس‌ها کمک کند. آب سخت تصفیه نشده می‌تواند ظاهری تیره به لباس بدهد، اما استفاده از نصف فنجان جوش شیرین، تأثیر مواد معدنی داخل آب را روی لباس‌ها کاهش داده و ظاهری تمیزتر و درخشان‌تر به لباس‌ها می‌دهد.

۷. اتو را تمیز می‌ کند

کف اتو می‌تواند به مرور زمان با تجمع مواد معدنی مواجه شود، چیزی که بر عملکرد آن تأثیر می‌گذارد، به خصوص اگر در منطقه ای با آب سخت زندگی و مرتبا از بخار اتو استفاده می‌کنید. از خمیر جوش شیرین برای حذف رسوبات معدنی از اتو استفاده کنید. وقتی مطمئن شدید که اتو خنک است، مقداری جوش شیرین را با استفاده از یک تکه پارچه روی کف اتو مالش بدهید تا تجمع مواد از بین برود.

توجه داشته باشید که در همه مواقع نمی‌توان از جوش شیرین برای تمیزکاری استفاده کرد. برای اطلاعات بیشتر به مقاله چیزهایی که نباید با جوش شیرین تمیز کرد، مراجعه کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا