راهنمای مراقبت از لوازم خانگی در مقابل آب سخت

آب سخت یا Hard water آبی‌ است که دارای نمک‌های معدنی از جمله ترکیبات بی‌کربنات، یون‌های کلسیم، منیزیم و برخی دیگر است. واقعیت این است که تمام لوازم خانگی که با آب سر و کار دارند مثل سماور، کتری برقی، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی و حتی قهوه ساز تحت تاثیر سختی آب متحمل تغییرات و آسیب‌هایی می‌شوند. در این نوشتار به راه‌های پیشگیری از مضرات سختی آب برای ظرفشویی، لباسشویی و یخچال خواهیم پرداخت. با هوم نگار همراه باشید.

مراقبت از ماشین ظرفشویی در مقابل آب سخت

اگر متوجه شدید که ظروف یا قسمت داخلی ماشین ظرفشویی شما پس از اتمام کار شستشو سفیدک می‌زنند، به احتمال زیاد آب سختی دارید و ما برای پیشگیری از آسیب‌های آن موارد زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

۱. استفاده از مایع جلا دهنده

هنگام شستن ظروف حتما از مایع جلادهنده استفاده کنید. استفاده از جلادهنده نه تنها زمان خشک شدن ظروف را بهبود می‌بخشد، بلکه به جلوگیری از رسوب آب سخت در دستگاه نیز کمک می‌کند. یکی از روش‌های جلوگیری از کدر شدن ظروف در ظرفشویی، استفاده از مایع جلادهنده است.

۲. مصرف شوینده‌ های از پیش اندازه گیری شده

استفاده از قرص یا ژل شستشو به مرور زمان باعث کاهش لایه سفید روی ظروف می‌شود. به طور کلی استفاده از قرص به ویژه در مواردی که آب منطقه سکونت شما سختی بالایی دارد توصیه می‌شود.

۳. استفاده از محصولات سبک کننده آب

آب‌های خیلی سخت می‌توانند به مرور زمان به ماشین ظرفشویی شما آسیب برسانند. برای جلوگیری از آسیب دیدن دستگاه، استفاده از محصولاتی که سختی آب را از بین می‌برند به شدت توصیه می‌شود.

۴. تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی

فیلتر ظرفشویی را به طور منظم بشویید تا از تجمع رسوب جلوگیری کنید. اگر رسوبات آب سخت و کلسیم در فیلتر جمع شود، ممکن است به یک برس نرم نیاز داشته باشید. برای تمیز کردن فیلتر ظرفشویی از شوینده ملایم، آبگرم و یک مسواک کهنه استفاده کنید.

۵. تمیز کردن منظم ماشین ظرفشویی

مطابق با راهنمای استفاده و مراقبت از کارخانه سازنده دستگاه‌تان، توصیه می‌شود آن را یک بار در ماه با یک پاک کننده تجاری تمیز کنید تا از تجمع رسوب جلوگیری شود. توصیه می شود هر شش ماه یک بار برای جرم گیری ماشین ظرفشویی اقدام کنید.

عیب یابی ماشین ظرفشویی

عیب یابی ماشین ظرفشویی

کدر شدن ظروف بعد از شستشو: برای اینکه ببینید آیا کدر بودن ظروف ناشی از سختی آب است یا نه، یک ظرف را به مدت پنج دقیقه در سرکه سفید خیس بگذارید. اگر کدری آن از بین رفت معلوم می‌شود که این مشکل ناشی از سخت بودن آب است. بر همین اساس باید مواد شوینده و جلادهنده خود را عوض کنید.

باقی مانده غذا روی ظروف می‌ماند: برای مناطقی که آب سخت دارند به مواد شوینده بیشتری نیاز دارید. همیشه بهتر است به راهنمای استفاده و مراقبت ارائه شده توسط سازنده مراجعه کنید.

عیب یابی ماشین لباسشویی

تمیز نشدن البسه یا کدر شدن لباس‌ها پس از شستشو در لباسشویی، یکی از نشانه‌های سختی آب است.

  • تمیز نشدن لباس‌ها یا باقی ماندن لکه: اگر آب منطقه شما سخت است یا مقدار زیادی آهن دارد، توصیه می‌شود یک محصول سبک کننده آب تهیه کنید. همچنین ممکن است از مواد شوینده کافی برای تمیز شدن لباس‌ها استفاده نشده باشد. در مناطقی که سختی آب زیاد است به مواد شوینده بیشتری نیاز دارید.
  • کدر شدن لباس‌ها: به احتمال زیاد سخت بودن آب مقصر است. مطمئن شوید که مواد شوینده را به اندازه مناسب استفاده می‌کنید. استفاده از مواد شوینده مناسب علاوه بر افزایش عمر مفید لباسشویی، باعث بهبود عملکرد دستگاه نیز می‌شود.

برای تمیز کردن ماشین لباسشویی چه اقدامی مناسب است؟

برای از بین بردن لکه آب سخت، فقط از پاک کننده‌های “مناسب برای ماشین لباسشویی” استفاده کنید. برای اطلاع از نحوه تمیز کردن منظم ماشین لباسشویی، بهتر است به راهنمای استفاده و مراقبت دستگاه‌تان مراجعه کنید.

نشانه های آب سخت در یخچال

چنانچه در ابتدای مقاله گفتیم، آب سخت دارای مواد معدنی زیادی به خصوص کلسیم است. با گذشت زمان، می‌توانید متوجه تجمع سفیدک و رسوب سفید در نزدیکی خروجی آب سرد کن و به خصوص در سینی چکه گیر شوید.

حتما هفته‌ای یک بار این نواحی را پاک کنید تا از تجمع آن جلوگیری کنید. همچنین توصیه می‌شود به راهنمای استفاده و مراقبت از دستگاه‌تان مراجعه کنید.

کلام پایانی

امیدواریم که این مقاله اطلاعات کافی در مورد آب سخت و تأثیرات آن بر لوازم خانگی به شما داده باشد. همچنین توصیه می‌شود برای مراقبت و نگهداری بهینه از دستگاه‌تان به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید. اگر نسخه فیزیکی دفترچه را در دسترس ندارید، می‌توانید آن را در وب سایت برند سازنده دستگاه‌تان پیدا کنید. دفترچه‌های راهنما حاوی اطلاعات مفید زیادی برای نگهداری و همین‌طور عیب یابی دستگاه هستند. 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا