کاربردهای عجیب و غریب لیمو در خانه!

احتمالا شما هم مثل بسیاری از مردم برای تهیه لیموناد یا سالاد، لیمو می‌خرید، در حالی که مرکبات از جمله لیمو کاربردهای جالب و بی شماری دارند: لیمو در واقع یک منبع ارزشمند برای کارهای روزمره است. اما کاربرد لیمو در خانه چیست؟

کاربرد لیمو در خانه

با لیمو می‌توانید لباس‌های خود را درخشان کنید، خانه را از بالا به پایین تمیز کنید و بوی نامطبوع تقریبا هر چیزی را از بین ببرید. در این نوشتار، روش‌های شگفت‌انگیز استفاده از لیمو را خواهید دید. با هوم نگار همراه باشید!

1.عطر طبیعی خانه: لیمو و میخک

اگر بوی ناخواسته ای در خانه حس می‌کنید، لیمو می‌تواند به شما کمک کند تا زمانی که منشأ آن را پیدا نکرده‌اید، حداقل به حذف آن از فضا کمک کنید. برای انجام این کار، 6 برش لیمو و یک مشت میخک را در یک قابلمه آب بجوشانید. این مخلوط هوا را تازه و پرطراوت می‌کند.

2. با استفاده از لیمو ظروف مسی را برق بیندازید

ظروف مسی به طور طبیعی با گذشت زمان کدر می‌شوند و ظاهری تیره می‌گیرند. اما می‌توانید به راحتی با مقداری لیمو شکوه سابق این اقلام را بازگردانید. نصف لیمو را در ظرف کوچکی به نمک دانه درشت آغشته کنید، سپس آن را روی مس کدر شده بمالید. در نهایت ظرف را بشویید و خشک کنید.

3. لباس و ملحفه سفید را درخشان کنید

لباس و ملحفه سفید را درخشان کنید

اگر می‌خواهید لباس‌های سفید را درخشان کنید، این محلول پاک کننده طبیعی گزینه‌ای فوق العاده است. یک قابلمه بزرگ را با آب پر کنید، چند تکه لیمو به آن اضافه کنید و بگذارید بجوشد. حرارت را خاموش کنید، ملحفه‌ها را اضافه کنید و بگذارید چند ساعت یا حتی یک شب خیس بخورند. پس از خیس شدن، لباس‌های خود را مانند همیشه بشویید.

برای جلوگیری از رنگ گرفتن و آسیب به البسه سفید، توصیه می‌شود نکات مربوط به شستشوی لباس سفید را در نظر داشته باشید و برای شستشوی لباس‌های سفید در لباسشویی، آنها را از دیگر البسه تفکیک کنید.

به خاطر داشته باشید که آب لیمو مانند سایر مواد سفید کننده طبیعی ممکن است برای همه پارچه‌ها مناسب نباشد. به همین دلیل همیشه ابتدا یک ناحیه کوچک و نامشخص از پارچه را آزمایش کنید تا هرگونه واکنش نامطلوب بررسی شود.

4. لکه‌ های سرسخت را با لیمو پاک کنید

لکه سرسختی روی لباس‌تان دارید که از بین نمی‌رود؟ این روش را امتحان کنید: قسمت‌های لکه دار را حدود یک ساعت در آب لیمو خیس کنید. اگر مقداری از لکه باقی ماند، محل لکه را مرطوب کنید، خمیری از مقدار مساوی جوش شیرین و آب درست کنید و به آرامی روی لکه مالش بدهید. این روش به ویژه برای لکه‌های توت، قهوه و چای خوب عمل می‌کند.

استفاده از جوش شیرین برای شستشوی لباس‌ها علاوه بر از بین بردن لکه، به رفع بوی بد آنها هم کمک می‌کند.

5. کاربرد های لیمو در خانه، جلوگیری از اکسید شدن میوه‌ ها

هنگامی که گوشت برخی از میوه‌ها مانند سیب یا آووکادو در معرض هوا قرار می‌گیرد، رنگ قهوه ای نامناسبی پیدا می‌کند. شما می‌توانید این فرآیند اکسیداسیون طبیعی را با مالیدن مقداری آب لیمو روی میوه کاهش دهید. به خاطر داشته باشید که آب لیمو ممکن است طعم میوه را کمی تغییر دهد، بنابراین از آن با احتیاط و مطابق با ترجیحات ذائقه تان استفاده کنید.

6. با استفاده از لیمو تخته برش را تمیز کنید

هنگام برش دادن سیر یا خرد کردن پیاز روی تخته، لکه‌ها و بوهای تند باقی می‌مانند. برای تمیز کردن تخته برش به روش طبیعی، یک لیمو برش خورده بردارید، آن را روی سطح بمالید و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه خیس بخورد و سپس آبکشی کنید.

7. خروجی آب ظرفشویی را ضد عفونی کنید

اگر بوی بد سطل زباله آزار دهنده شده است، می‌توانید آب نصف لیموترش را همراه با 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین داخل سوراخ ظرفشویی بریزید. این روش بوها را به سرعت از بین می‌برد.

8. با استفاده از لیمو مایکروویو را تمیز کنید

اگر لکه‌های روغن پاشیده شده، ظاهر مایکروویو را حسابی نازیبا کرده است، می‌توانید آن را با ترکیب 4 قاشق غذاخوری آب لیمو و 1 فنجان آب به مدت سه تا پنج دقیقه با قدرت بالا تمیز کنید.

اجازه دهید ترکیب چند دقیقه بماند تا بخار روی لکه‌های سرسخت تاثیر خود را بگذارد. این ترکیب ذرات غذای خشک شده را روی سطوح داخلی شل می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی آنها را پاک کنید.

9. ماشین ظرفشویی را تمیز کنید

ماشین ظرفشویی را تمیز کنید

یک تکه لیمو را در قفسه بالایی ماشین ظرفشویی قرار دهید و دستگاه را در حالی که ظروف کثیف داخلش است روشن کنید تا هم تمیز شود و هم بوی خوبی بگیرد.

10. ظروف شیشه‌ ای را برق بیندازید

با مخلوط کردن آب لیمو با مقدار کمی سرکه و آب، ظروف شیشه‌ای کثیف را به شکوه سابق خود بازگردانید. این شیشه پاک کن طبیعی، ظروف شیشه‌ای و لیوان‌ها را درخشان و بدون لک آب تحویل‌تان می‌دهد.

11. با استفاده از لیمو زنگ زدگی را از بین ببرید

به جای استفاده از اسفنج برای تمیز کردن لبه‌های تیز قیچی یا چاقو (که می‌تواند خطرناک باشد)، آب لیمو را روی تیغه‌ها مالش دهید. سپس نمک دانه درشت روی سطح آن بپاشید و این بار با چوب پنبه مالش دهید. در نهایت قیچی یا چاقو را با آب بشویید و خشک کنید. به خاطر داشته باشید که این تکنیک فقط برای زنگ زدگی خفیف یا سطحی تاثیر دارد.

12. شستشوی فرش‌ ها را بهینه کنید

دفعه بعدی که قصد داشتید فرش‌ها را بشویید، از لیمو برای درخشان کردن آنها استفاده کنید. برای انجام این کار، یک سطل را با آب پر کنید، کمی پاک کننده فرض به آن اضافه کنید و آب نصف لیمو را داخل آن بریزید. فرش‌ها بسیار درخشان تر خواهند شد و عطری که در آن باقی می‌ماند تازه و نشاط آور است.

13. سینک و وان را تمیز کنید

واقعیت این است که می‌توانید از لیمو برای تمیز کردن عمیق (تقریبا) کل خانه استفاده کنید. سینک و وان هم در این دسته قرار می‌گیرند. برای تمیز کردن سینک ظرفشویی نصف فنجان جوش شیرین را با مقدار کافی مایع ظرفشویی مخلوط کنید تا یک بافت خمیری پیدا کند. خمیر به دست آمده را روی نصف لیمو بمالید و آن را روی سینک استیل، وان حمام و سینک‌های شرامیک مالش دهید تا برق بیفتند و تمیز شوند.

14. یخچال را خوشبو و پرطراوت کنید

یخچال را خوشبو و پرطراوت کنید

آیا یخچال‌تان بوی تندی دارد که نمی توانید از شر آن خلاص شوید؟ با قرار دادن یک تکه لیمو یا پنبه آغشته به آب لیمو در یخچال، فضای داخلی آن را تر و تازه کنید تا بوها را از بین ببرد و عطر دلپذیری به جا بگذارد.

15. با استفاده از لیمو آثار رسوب روی شیرآلات را از بین ببرید

آب لیمو می‌تواند به حل کردن رسوبات معدنی مانند رسوب آهک روی سر دوش و شیر آب کمک کند. به سادگی ناحیه مورد نظر یا ناحیه آسیب دیده را به آب لیمو آغشته کنید تا رسوبات آن از بین برود و سپس آن را پاک کنید.

16. کاربرد لیمو در خانه، برق انداختن لوازم چوبی

با ترکیب نصف فنجان روغن بادام شیرین و آب نصف لیمو و استفاده از آن روی سطوح چوبی در خانه، یک پولیش چوب طبیعی درست کنید. اگرچه معمولاً روغن زیتون برای این منظور پیشنهاد می‌شود، اما روغن بادام شیرین بهتر است زیرا ویسکوزیته سبک‌تری دارد و بهتر از روغن زیتون جذب مبلمان چوبی می‌شود. در مقابل روغن زیتون آثاری از چربی باقی می‌گذارد که باعث نشستن گرد و غبار روی چوب می‌شود.

17. اجاق گاز را تمیز کنید

اگر روی اجاق گاز هر گونه غذای سوخته یا ضایعات غذایی چسبیده دارید، می‌توانید آنها را با کمی آب لیمو و جوش شیرین پاک کنید. برای تمیز کردن اجاق گاز، لیموها را نصف کنید و آب آن را روی صفحه شیشه‌ای مالش دهید. اسید سیتریک موجود در آب لیمو به حذف کثیفی‌های روی گاز کمک می‌کند.

سپس، جوش شیرین را روی آب لیمو بپاشید و روی اجاق گاز را با یک حوله مرطوب گرم به مدت 30 دقیقه بپوشانید. سطح را تمیز کنید، مطمئن شوید که چیزی از جوش شیرین یا لیمو باقی نمانده است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا