نحوه پاک کردن لکه جوهر خودکار

بله! قلم قدرتمندتر از شمشیر است، به ویژه اگر لک آن روی پارچه و لباس بماند. متاسفانه لک جوهر بسیار ظاهر لباس را نازیبا می‌کنند و پاک کردن آنها هم می‌تواند دشوار باشد. ما در این نوشتار بهترین راهکارها را برای پاک کردن لکه جوهر خودکار از روی انواع پارچه معرفی کرده‌ایم. قطعا یکی از این روش‌ها به کارتان خواهد آمد. با هوم نگار همراه باشید.

اصول اولیه پاک کردن جوهر خودکار از لباس

موارد زیر اصول اولیه پاک کردن لکه خودکار از روی لباس هستند:

مرحله 1: تست ثبات رنگ

یک حلال مانند الکل مالشی، اسپری مو، یا ضدعفونی کننده دست را با یک سواب پنبه ای روی قسمتی از لباس بمالید و اجازه دهید 1 تا 3 دقیقه بماند. با حوله کاغذی روی لکه را مالش بدهید و اگر رنگی روی حوله نیامد، به باید مرحله پیش درمان را انجام بدهید.

مرحله 2: جوهر اضافی را پاک کنید

جوهر اضافی را با دستمال کاغذی پاک کنید تا از روی لباس حذف شود. دستمال کاغذی را زیر لکه قرار دهید، سپس حلال را مستقیماً روی لکه بریزید. با آب سرد بشویید.

مرحله 3: پیش درمان

پودر لکه بر لباسشویی را مستقیماً روی لکه بمالید. از یک مسواک نرم استفاده کنید یا پارچه را به آرامی به هم بمالید تا مواد شوینده روی الیاف لباس پخش شود و اجازه دهید 5 دقیقه بماند.

مرحله 4: لباس را در لباسشویی بشویید

مقدار مناسبی مواد شوینده داخل محفظه شستشو بریزید و لباس را بدون پاک کردن پودر از روی لک داخل دیگ شستشو قرار دهید. باقی ماندن مواد شوینده روی لکه، قدرت تمیز کنندگی بیشتری می‌دهد.

مرحله 5: اجرای برنامه شستشو

شستشو در چرخه معمول در گرمترین دمای شستشو کمک کننده است. البته یادتان باشد که همیشه دستورالعمل‌های روی برچسب مراقبت از لباس را بررسی کنید.

مرحله 6: بررسی لکه

اگر لکه جوهر بعد از شستشو باقی ماند، مراحل قبلی را تکرار کنید.

چگونه لکه جوهر را از انواع مختلف پارچه پاک کنیم

چگونه لکه جوهر را از انواع مختلف پارچه پاک کنیم

خواه لکه‌ خودکار و جوهر روی جیب سینه پیراهن سفید مورد علاقه‌تان باشد و خواه روی یک لباس خانگی، فرقی نمی‌کند به هر حال این لک ابدا خوشایند نیست و خیلی به چشم می‌آید. اما تسلیم نشوید و لباس‌تان را دور نیندازید! نکات زیر را امتحان کنید:

پاک کردن لکه جوهر خودکار از پیراهن

مانند هر لک دیگری، باید سعی کنید لکه جوهر را در حالی که هنوز خیس است از روی لباس پاک کنید. همچنین همیشه باید قبل از شروع درمان لکه به هر روشی، برچسب مراقبت از پیراهن را چک کنید. حلال‌هایی مانند الکل مالشی، اسپری مو یا حتی ضدعفونی‌کننده دست اغلب اثرگذار هستند، اما حتما ابتدا با یک سواب پنبه‌ای روی یک تکه نامشخص از لباس تست کنید تا مطمئن شوید که محصول رنگ خود پارچه را از بین نمی‌برد و به پارچه آسیب نمی‌رساند.

مقداری مایع لکه بر را مستقیماً روی لکه بمالید و با استفاده از یک مسواک نرم آن را روی لکه مالش بدهید. بگذارید 5 دقیقه بماند و بعد لباس را با ماشین لباسشویی شستشو دهید.

پاک کردن لکه جوهر از شلوار جین

چنانچه در مورد همه لکه‌ها صدق می‌کند، سعی کنید این لکه را نیز زمانی که تازه است پاک کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. قبل از شروع فرایند حذف لک، حتما برچسب شلوار را بخوانید. سپس با استفاده از یک حوله کاغذی سفید یا پارچه تمیز، جوهر اضافی را از شلوار جین پاک کنید.

مراقب باشید که لکه را بیشتر به خورد شلوار جین ندهید. مقداری الکل مالشی روی لکه بمالید (فقط چند قطره)، سپس به آرامی با یک مسواک نرم آن را روی لکه بکشید. در نهایت لباس را با مواد شوینده مناسب و آب سرد شستشو دهید.

نحوه پاک کردن لکه جوهر از شلوار پارچه‌ ای

توصیه می‌شود تا لکه تازه است، نسبت به رفع آن اقدام نمایید. البته بررسی برچسب مراقبت از لباس هم ضرورت دارد تا ناخواسته به آن آسیب وارد نکنید. حلال‌هایی مانند الکل مالشی، اسپری مو یا حتی ضدعفونی‌کننده دست اغلب می‌توانند لکه را برطرف کنند، اما قبل از به کار بردن این محصولات، در قسمت کوچکی از شلوار آنها را امتحان کنید تا مطمئن شوید که رنگ پارچه از بین نمی‌رود یا آسیب نمی‌بیند.

مقداری مایع لکه بر را مستقیماً روی لکه بمالید، با استفاده از یک مسواک نرم مایع را روی لکه پخش کنید. بگذارید 5 دقیقه قبل بماند و بعد مثل همیشه شلوار را با لباسشویی بشویید.

نحوه پاک کردن لکه جوهر خودکار از لباس لینن

نحوه پاک کردن لکه جوهر خودکار از لباس لینن

برای از بین بردن لکه جوهر از روی لباس جنس لینن، مقداری الکل مالشی را روی یک سواب پنبه ای، پارچه سفید تمیز یا حوله کاغذی بمالید، سپس آن را روی قسمتی از لباس بمالید تا مطمئن شوید که آسیب نمی‌بیند یا رنگ آن از بین نمی‌رود.

محل لکه را به صورت رو به پایین روی دهانه شیشه یا لیوان قرار دهید و پارچه را محکم نگه دارید. الکل مالشی را روی لکه بچکانید، اجازه دهید جوهر از نخ‌ها خارج شود و داخل ظرف بریزد. خوب لباس را بشویید، سپس در هوا خشک کنید. اگر لکه ماند، این روش را تکرار کنید، در نهایت لباس را مثل همیشه شستشو دهید.

از بین بردن لکه جوهر برای لباس مخمل

ابتدا لباس را به مدت نیم ساعت در محلولی از نصف قاشق چایخوری مایع ظرفشویی شفاف، 1 قاشق غذاخوری سرکه سفید و یک لیتر آب گرم خیس کنید. لباس را با آب تمیز بشویید و اجازه دهید در هوا خشک شود. اگر لکه باقی ماند، الکل مالشی را روی لکه بکشید (بعد از اینکه ابتدا یک ناحیه کوچک از لباس را از نظر ثبات رنگ تست کردید)، سپس مثل همیشه لباس را بشویید.

از بین بردن لکه‌ های جوهر از لباس‌ های مخمل کبریتی

برای پاک کردن لکه جوهر خودکار از لباس‌های مخمل کبریتی، ابتدا آن را در محلولی از نصف قاشق چایخوری مایع ظرفشویی شفاف، 1 قاشق غذاخوری سرکه سفید و یک لیتر آب گرم خیس کنید و اجازه دهید حداقل نیم ساعت بماند. لباس را با آب تمیز بشویید و بگذارید در هوا خشک شود.

اگر لکه باقی ماند، الکل مالشی روی آن بکشید (بعد از اینکه ابتدا یک ناحیه نامشخص را از نظر ثبات رنگ تست کردید)، سپس لباس را مثل همیشه بشویید.

نحوه پاک کردن لک جوهر از لباس‌ های کتان

هر چه زودتر لکه‌های جوهر را از روی پارچه نخی پاک کنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت. سعی کنید لکه را قبل از خشک شدن از بین ببرید. ابتدا روی پارچه را با اسپری مو اسپری کنید تا لکه از بین برود، سپس لباس را (قسمت لکه دار) به مدت نیم ساعت در محلولی از ½ قاشق چایخوری مایع ظرفشویی شفاف، یک قاشق غذاخوری سرکه سفید و یک چهارم آب گرم خیس کنید.

با آب تمیز بشویید و در صورت باقی ماندن لکه این کار را تکرار کنید. همچنین می‌توانید یک پارچه سفید نرم و جاذب را که با مقداری الکل مرطوب شده است فشار دهید تا لکه بیشتر از بین برود. اجازه دهید لباس در هوا خشک شود.

پاک کردن لکه جوهر از لباس‌ های پلی استر یا نایلون

ابتدا قسمتی از پارچه لباس را امتحان کنید تا از عدم تغییر رنگ و آسیب ندیدن پارچه مطمئن شوید. سپس ناحیه لکه‌دار را روی دهانه شیشه یا لیوان بکشید تا محکم بماند. به آرامی الکل مالشی را روی لکه بچکانید.

این کار باید جوهر را از تار و پود پارچه بیرون بکشد و در لیوان بریزد. در نهایت لباس را در آب تمیز بشویید و اگر لکه باقی ماند قبل از خشک شدن آن در معرض هوا، این راهکار رفع لکه جوهر را تکرار کنید.

نحوه پاک کردن جوهر از لباس ابریشمی

نحوه پاک کردن جوهر از لباس ابریشمی

ابریشم یک ماده ظریف است که به راحتی آسیب می‌بیند، بنابراین قبل از شروع هر روشی برای حذف لکه برچسب مراقبت از لباس را چک کنید و در صورت لزوم کار از بین بردن لکه را به خشک شویی بسپارید. همچنین باید سعی کنید لکه را در اسرع وقت رفع کنید. کارتان را با خیس کردن لکه و پاک کردن آن به وسیله حوله کاغذی یا یک پارچه سفید تمیز شروع کنید.

اگر لکه باقی ماند، مقداری اسپری مو روی لکه اسپری کنید و روی آن را مالش دهید و در نهایت ناحیه را با آب گرم بشویید. همچنین می‌توانید از یک مسواک نرم استفاده کنید و لکه را با محلول آب و سرکه سفید (نسبت یک به یک) به آرامی بشویید، برای اطمینان از عدم آسیب رنگ پارچه، ابتدا آن را روی یک ناحیه کوچک از لباس تست کنید.

از بین بردن لکه جوهر برای پارچه جیر

جیر به راحتی آسیب می‌بیند، بنابراین همیشه حذف لکه را با امتحان کردن ناحیه ای که دور از دید است آزمایش کنید تا مطمئن شوید آسیبی به پارچه وارد نمی‌شود. همچنین قبل از شروع هر روشی برچسب مراقبت لباس را چک کنید.

احتمالاً ایده خوبی است که رفع لکه جوهر از پارچه جیر را به خشکشویی بسپارید، اما می‌توانید با دقت یک پارچه مرطوب شده با محلول خشکشویی را روی لکه بکشید و سعی کنید آرام آن را پاک کنید. مانند هر لکه جوهر دیگری، بهتر است بلافاصله لکه را پاک کنید اما در مالش دادن پارچه خیلی عجله به خرج ندهید زیرا ممکن است آسیب ببیند.

نحوه پاک کردن لکه جوهر خودکار از لباس‌ های پشمی

لکه‌های جوهر روی لباس‌های پشمی باید در اسرع وقت، ترجیحا قبل از خشک شدن لکه، از بین بروند. با چک کردن برچسب مراقبت از لباس کارتان را شروع کنید، سپس از یک پارچه سفید تمیز یا حوله کاغذی خیس شده در آب خنک استفاده کنید تا ببینید آیا لکه از بین می‌رود یا خیر.

اگر لکه جوهر باقی ماند، با اسپری مو روی آن اسپری کنید و با یک پارچه سفید تمیز آن را پاک کنید. همچنین می‌توانید از یک مسواک نرم آغشته به محلول 50/50 آب و سرکه سفید استفاده کنید و به آرامی محل را مالش بدهید تا لکه پاک شود. سپس با آب سرد روی لکه را ضربه بزنید تا پاک شود و از یک پارچه تمیز برای گرفتن نم ناحیه استفاده کنید.

اگر جوهر هنوز مرطوب است می‌توانید برای پاک کردن آن از نوشابه استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر به مقاله کاربردهای جالب نوشابه مراجعه کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا