چگونه بوی سیگار را از خانه حذف کنیم؟

بوی مانده سیگار نه تنها بدبوست، بلکه برای سلامتی نیز خطر دارد. بوی سیگار که به لباس، پوست، مو و محیط زندگی و کار می‌چسبد و به دود دست سوم معروف است، حاوی مواد شیمیایی فعالی است که با مشکلات سلامتی متعددی مرتبط است، مواردی چون:

  • سرطان
  • سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)
  • بیماری انسداد مزمن ریه (COPD)

از بین بردن بوی سیگار در خانه

اگر سیگار می‌کشید، احتمالا به بو عادت کرده اید و نمی‌دانید چقدر قوی است. در صورتی که می‌خواهید از شر بوی سیگار خلاص شوید، از یک فرد غیر سیگاری بخواهید که فضا را بررسی کند. البته بهترین راه برای از بین بردن کامل بوی دود دست سوم این است که سیگار را به طور کلی کنار بگذارید.

شاید اخیرا سیگار را ترک کرده اید و می‌خواهید همه آثار آن را از خانه‌تان پاک کنید. یا، اخیرا خودرویی خریده‌اید که صاحب قبلی آن سیگاری بوده است. دلایل خلاص شدن از شر دود سیگار بی پایان است. به خواندن این مطلب ادامه دهید تا با محلول‌های پاک کننده ای که به شما کمک می‌کند از شر بوی سیگار و باقی مانده‌های سمی آن خلاص شوید، آشنا شوید.

با هر سیگاری که دود می‌شود و هوا می‌رود، دود دست سومی در فضای خانه یا هر فضای بسته دیگری جمع می‌شود که می‌تواند ماه‌ها یا حتی بیشتر پس از کشیدن آخرین سیگار در خانه‌ بماند. خلاص شدن از شر بوی سیگار می‌تواند بسیار سخت باشد، زیرا دود دست سوم حاوی ذرات و گازهای سمی است که می‌تواند در سطوح سخت و نرم نفوذ کند. نیکوتین حتی گرد و غبار را آلوده می‌کند!

چگونه بوی قدیمی و ماندگار سیگار را از بین ببریم؟

با استفاده از روش های زیر می توانید بوی سیگار را در خانه از بن ببرید:

۱. باز کردن در و پنجره ها

باز کردن در و پنجره ها

با باز کردن تمام پنجره‌ها و درها، هوای خانه را بیرون بدهید و اجازه دهید نور آفتاب وارد خانه شود، چرا که می‌تواند به کشتن میکروب‌ها و باکتری‌ها کمک کند. (به علاوه، برای روحیه هم خوب است!)

۲. روشن کردن هواکش

همه هواکش‌ها، حتی هواکش‌های حمام و آشپزخانه را روشن کنید

۳. جاروبرقی کشیدن

جارو بکشید، پاک کنید، جارو بکشید، تکرار کنید. و جاروبرقی را به فرش محدود نکنید – همه چیز را جاروبرقی بکشید! فرش، پرده، مبلمان (زیر کوسن و زیر مبلمان)، کفپوش. سپس جوش شیرین را روی تمام فرش بپاشید، بگذارید یک شب بماند و صبح روز بعد آن را جاروبرقی بکشید. شما می‌توانید همین کار را با مبلمان هم انجام دهید.

۳. استفاده از آمونیاک برای از بین بردن بوی سیگار در خانه

آمونیاک یک ماده تمیز کننده‌ه است و می‌توانید از آن برای پاک کردن بیشتر سطوح سخت استفاده کنید، اما مراقب باشید! اجازه ندهید آمونیاک به سفید کننده برسد و در حین استفاده از آن مطمئن شوید که فضای خانه به خوبی تهویه می‌شود (همه پنجره‌ها را باز کنید!). ممکن است هنگام استفاده از آمونیاک، استفاده از عینک محافظ نیز عاقلانه باشد. دستورالعمل‌ها را به دقت دنبال کنید و حواس‌تان باشد که آمونیاک در همه سطوح قابل استفاده نیست.

۴. تمیز کردن فرش ها با بخار

فرش‌های خود را با بخار تمیز کنید یا برای این کار از قالیشویی کمک بگیرید. حذف بوی دود یک کار جدی است!

۵. تمیز کردن سرکه و آیینه ها با سرکه و آبگرم

تمام شیشه‌ها و آینه‌ها را با مخلوط سرکه و آب گرم تمیز کنید و سپس با آب تمیز بشویید. این سطوح سخت مقدار شگفت انگیزی از دود را نگه می‌دارند. اگر محلول تمیزکننده خانگی‌تان شیشه را رگه‌دار می‌کند، آن‌ها را با یک شیشه پاک‌کن معمولی تمیز کنید.

۶. قراردادن ظرف‌های زغال فعال در خانه

ظرف‌های زغال فعال را در سراسر خانه خود قرار دهید تا بوی دود را جذب کند. از طرف دیگر، سعی کنید کاسه‌هایی از خاک گربه، جوش شیرین یا آسیاب قهوه بچینید که ممکن است به جذب بوهای ماندگار نیز کمک کند.

۷. از بین بردن بوی سیگار در خانه با جوشاندن سرکه

 سرکه یا مقداری پوست لیمو را در آب به مدت بیست دقیقه روی اجاق گاز بجوشانید تا هوای خانه بهتر شود.

۸. تمیز کردن مبلمان

Cleaning furniture

مبلمان را با شستن تمام روکش‌های قابل جابجایی در لباسشویی تمیز کنید و بوی دود را با جوش شیرین پاک کنید. جوش شیرین بی بو است اما بوهای دیگر را جذب می‌کند و از بین می‌برد. کمی از این پودر را در سطح مورد نظرتان بپاشید و بگذارید بماند، سپس جاروبرقی را بکشید. مبلمان چرمی دارید؟ مشکلی نیست چرم را می‌توان با مخلوط سرکه و آب پاک کرد، اما مراقب باشید که سطح مبل بیش از اندازه خیس نشود.

۹. تعویض فیلترهوای سیستم های گرمایشی و سرمایشی

سعی کنید فیلترهای هوا را در سیستم‌های گرمایش و سرمایش خانه تغییر دهید تا جریان و گردش هوا را به حداکثر برسانید. ذرات حاوی بوی دود به راحتی می‌توانند در آنجا به دام بیفتند.کل خانه را با باز کردن پنجره‌ها و راه اندازی پنکه‌ها تهویه کنید.

۱۰. پاک کردن دیوارها با تری سدیم فسفات قبل از رنگ آمیزی

 قبل از رنگ آمیزی، دیوارها را با یک پاک کننده سنگین که برای این منظور طراحی شده است، مانند تری سدیم فسفات، تمیز کنید. سپس، از پرایمری استفاده کنید که حاوی فیلتر بو باشد.

۱۱. پاک کردن سطوح کاشی ها

برای از بین بردن بوی سیگار در خانه، سطوح کاشی شده را با محلول 90 به 10 آب و سفید کننده یا آب و سرکه سفید تمیز کنید.

جلوگیری از تجمع دود سیگار در خانه

جلوگیری از تجمع دود سیگار در خانه

اگر در خانه سیگار می‌کشید، انجام اقدامات پیشگیرانه برای کاهش بو به طور روزانه به از بین بردن تجمع کمک می‌کند. این اقدامات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • قرار دادن سرکه سفید در هر اتاق برای جذب بو و تعویض هفتگی آنها
  • محیط را تهویه کنید، شاید به کمک یک پنکه بتوانید دود را به سمت خارج پنجره هدایت کنید. به علاوه سیگار را فقط در نزدیکی پنجره‌های باز بکشید.
  • از دستگاه‌های تصفیه هوا با فیلترهای HEPA در هر اتاق استفاده کنید
  • مبلمان، فرش و سایر سطوح نرم را به طور مرتب تمیز کنید
  • پرده‌ها، رومیزی‌ها و اقلامی مانند حیوانات عروسکی را هفته ای یک بار بشویید

کلام پایانی

دود دست سوم سیگار بوی تندی در فضا به جا می‌گذارد که ممکن است برای افراد غیر سیگاری مشهودتر و ناخوشایندتر باشد. این بو نه تنها ناخوشایند است، بلکه برای سلامتی نیز خطر دارد.

شما می‌توانید دود دست سوم را از خانه حذف کنید یا کاهش دهید، اما بهترین راه برای از بین بردن کامل آن سیگار نکشیدن است. تعداد برنامه‌ها و روش‌هایی که به شما در ترک سیگار کمک می‌کند در سال‌های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است. با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود برای این منظور صحبت کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا