آموزش استفاده از سرخ کن بدون روغن

خواه در حال پختن استیک باشید و خواه گل کلم، ایر فرایر به شما کمک می‌کند تا نتیجه پخت و پزتان را بهبود بدهید. با ایرفرایر یا سرخ کن بدون روغن تقریبا همه غذاهایی که در حالت سرخ شده خوش طعم هستند، عالی خواهند شد. در این نوشتار به نحوه استفاده از سرخ کن بدون روغن پرداخته‌ایم. با توجه به اینکه ایر فرایر دستگاهی نسبتا جدید در آشپزخانه‌های ایرانی است، شاید بد نباشد نحوه استفاده از آن را بدانید.

نحوه استفاده از ایر فرایر

سهولت استفاده و توانایی دستیابی به غذاهای ترد خوشمزه آن هم بدون استفاده از روغن از مزایای آشکار این دستگاه است. در واقع پخت غذا با این دستگاه به راحتی می‌تواند جایگزین سالم تری برای سرخ کردن عمیق غذاها باشد. با استفاده از روغن کم یا حتی بدون روغن، می‌توانید بافت مورد نظر خود را بدون سرخ کردن عمیق به دست آورید.

اگر در استفاده از ایر فرایر تازه کار هستید، موارد زیر را دنبال کنید:

1. سرخ کن را راه اندازی کنید

قبل از اینکه به اولین دستور غذای خود بپردازید، چند دقیقه وقت بگذارید تا سرخ کن هوا را به درستی برای استفاده آماده کنید. برای شروع مراحل زیر را طی کنید.

  • دستگاه را از بسته خارج و تمام قطعات و لوازم جانبی را تمیز کنید.
  • سرخ کن بدون روغن را روی سطحی صاف و خشک قرار دهید.
  • اطمینان حاصل کنید که دور و اطراف دستگاه فضای خالی کافی وجود داشته باشد. برای دستورالعمل‌ها و جزئیات راه‌اندازی به دفترچه راهنمای دستگاه‌تان مراجعه کنید.

بیشتر سرخ کن‌ها به اندازه کافی جمع و جور هستند که وقتی از آنها استفاده نمی کنید، در کابینت نگهداری شوند، اما ممکن است بخواهید دستگاه را برای راحتی بیشتر روی میز نگه دارید. به علاوه، هنگامی که استفاده از این دستگاه را شروع کردید، بعید است که آن را کنار بگذارید.

یکی از مزایای سرخ کن بدون روغن این است که استفاده از آن آسان بوده و به راحتی می‌توانید با آن کار کنید.

2. غذا را آماده کنید

نحوه تهیه غذا برای سرخ کن بدون روغن بستگی به نوع غذاهایی دارد که می‌پزید. قبل از قرار دادن مواد غذایی در سبد سرخ کن، مواد پروتئینی یا سبزیجات را با اسپری روغن یا برس کمی چرب کنید و سپس چاشنی دلخواه‌تان را روی آنها بزنید. اگر غذاها را دوباره گرم می‌کنید، می‌توانید روغن را به طور کلی حذف کنید.

قبل از قرار دادن غذا در سبد، سبد سرخ کن را به آرامی با اسپری روغن بپوشانید تا از چسبیدن غذا به آن جلوگیری شود، سپس غذا را در یک لایه یکنواخت در کف سبد پخش کنید تا یکنواخت پخته شود.

سرخ کن بدون روغن یا ایر فرایر می‌تواند اکثر غذاهایی را که دوست دارید به خوبی طبخ کند. با این حال برخی غذاها را نمی‌توان در سرخ کن قرار داد، مواردی چون سبزیجات برگ‌دار ظریف که ممکن است زیادی خشک شوند.

3. تنظیمات سرخ کن را انتخاب کنید

تنظیمات را انتخاب کنید

برخی از ایر فرایرها با تعدادی تنظیمات اضافی مانند پخت، برشته کردن یا سرخ کردن مجهز هستند، بنابراین بسته به نوع غذایی که می‌خواهید بپزید، تنظیمات مورد نظرتان را انتخاب کنید.

4. برای استفاده از سرخ کن بدون روغن، دستگاه را از قبل گرم کنید

هر سرخ کن بدون روغنی نیاز به گرم شدن از قبل ندارد، بنابراین دفترچه راهنمای سرخ کن خودتان منبع اصلی شما برای اطمینان از این موضوع خواهد بود. به طور کلی، از قبل گرم کردن سرخ کن به شما کمک می‌کند نتیجه خوبی از پخت و پز بگیرید و فقط چند دقیقه طول می‌کشد.

نکات استفاده از ایر فرایر

هنگام استفاده از ایر فرایر، به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • سبد را بیش از حد شلوغ نکنید. برای ترد شدن غذاها و پخت یکنواخت، غذا باید همیشه در یک لایه در سبد سرخ کن قرار بگیرد، نه روی هم یا چند لایه. در صورت نیاز می‌توانید چند بار مجزا غذا را بپزید.
  • اشکالی ندارد که سبد را بیرون بکشید تا غذا را در طول چرخه پخت بررسی کنید.
  • دمای مناسب را انتخاب کنید. یک قانون کلی برای تعیین درجه حرارت برای تنظیم سرخ کن هوا این است که دما را 25 درجه کمتر از دمایی که برای پختن در فر استفاده می کنید، انتخاب کنید. دفترچه راهنمای سرخ کن بدون روغن خودتان احتمالاً شامل دمای توصیه شده برای غذاهای مختلف است یا دستور العمل های منابع قابل اعتماد را دنبال کنید.
  • برای پخت یکنواخت، مواد غذایی مثل گل کلم را در میانه پروسه پخت تکان بدهید. هنگام پختن گوشت مانند گوشت مرغ، تکه های تقریبا در وسط زمان پخت برگردانید تا روی دیگر هم خوب بپزد.
  • غذاها را خوب خشک کنید تا ترد شوند. رطوبت دشمن ترد بودن است. قبل از افزودن روغن، چاشنی‌ها یا قرار دادن غذا در سبد سرخ کن بدون روغن، غذا را با یک حوله آشپزخانه تمیز یا حوله کاغذی خشک کنید.
  • در صورت مشاهده ارور یا کد خطای سرخ کن بدون روغن، به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید.

چه چیزهایی را می‌ توانید در سرخ کن بدون روغن بپزید؟

شما می‌توانید تقریبا هر چیزی را در سرخ کن بدون روغن بپزید! پروتئین هایی چون مرغ، ماهی یا هر نوع گوشتی که دوست دارید، غذاهای جانبی مانند سبزیجات پیش غذاها مانند سیب زمینی سرخ شده کدو سبز یا بال مرغ و حتی دسر و کلوچه.

ایر فرایر به ویژه برای پخت غذاهایی که می خواهید ترد شوند، مانند سیب زمینی سرخ کرده، مرغ سرخ شده و سیب زمینی پخته با پوست ترد مناسب است.

برای اینکه بدانید چه غذاهایی را می‌توانید در سرخ کن بپزید، توصیه می‌شود به مقاله رسپی پخت غذا در سرخ کن بدون روغن مراجعه کنید.

نکات ایمنی استفاده از سرخ کن بدون روغن

نکات ایمنی استفاده از سرخ کن بدون روغن

مهم است که تمام اقدامات احتیاطی ایمنی که در دفترچه راهنمای سرخ کن بدون روغن گنجانده شده است را بخوانید و رعایت کنید. در اینجا چند نکته برای نحوه استفاده ایمن از ایر فرایر آورده شده است:

  • سرخ کن بدون روغن برای سرخ کردن به شیوه معمولی طراحی نشده است. بنابراین هرگز نباید سبد را با روغن پر کنید.
  • همیشه در محلی با تهویه مناسب غذا بپزید. فضای زیادی در اطراف سرخ کن هوا بگذارید تا تهویه دستگاه انجام شود. آن را به دیوار نچسبانید.
  • در صورت بروز مشکل و روشن نشدن سرخ کن بدون روغن، هرگز خودتان اقدام به رفع مشکل نکنید و عیب یابی سرخ کن بدون روغن را به تکنسین متخصص بسپارید.
  • در مورد برخی غذاها مانند بیکن، باید از نقطه دود چربی که در حال پختن آن هستید، آگاه باشید. بهتر است بیکن را در دمایی کمتر از نقطه دود روغن بیکن بپزید تا از دود کردن یا سوختن بیکن جلوگیری شود.
  • مراقب نقطه دود روغن های آشپزی مورد استفاده خود باشید. بهتر است از روغن‌هایی با نقطه دود کم خودداری کنید یا در غیر این صورت از دمای پخت کمتر استفاده کنید. روغن‌ها نباید دود کنند، بسوزند یا روی المنت گرمایشی پاشیده شوند.
  • زمان استفاده از سبد سرخ کن مراقب دست‌تان و میز باشید. وقتی سبد داغ را از سرخ‌کن بیرون می‌آورید، آن را روی یک پایه سیلیکونی یا نگهدارنده قابلمه قرار بدهید.
  • هنگامی که سرخ کن بدون روغن را استفاده نمی‌کنید آن را از برق بکشید.
  • هرگز سرخ کن یا ایر فرایر را روی اجاق گاز قرار ندهید.
  • برای جلوگیری از دود کردن سرخ کن بدون روغن و بهبود عملکرد آن، از تمیز کردن سرخ کن بدون روغن غافل نشوید.
  • در صورت مشاهده کد خطای سرخ کن بدون روغن، به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا