۵ مزیت استفاده از سرخ کن بدون روغن

سرخ کن بدون روغن یا ایر فرایر یک وسیله جدید در آشپزخانه است که از هوای گرم برای پختن غذا استفاده می‌کند و همین نحوه پخت آن را جایگزین سالم‌تری برای سرخ کردن عمیق می‌کند. هوای گرم را در اطراف غذا به گردش در می‌آورد و بیرون آن ترد شده و داخل آن نرم می‌ماند آن هم بدون اینکه نیازی به روغن باشد. این دستگاه در سال‌های اخیر طرفداران زیادی به دست آورده است. اگر شما هم در حال تحقیق در مورد سرخ کن بدون روغن هستید، این مقاله برای شماست. مزایای استفاده از سرخ کن بدون روغن را به طور مفصل در این نوشتار آورده‌ایم. به علاوه، برخی نکات نیز در رابطه با استفاده از ایر فرایر قید شده است.

مزایای استفاده از سرخ کن بدون روغن

موارد زیر اصلی ترین مزایای این دستگاه هستند. شاید شما بعد از استفاده از آن، مزایای دیگری هم پیدا کنید!

1. فواید استفاده از سرخ کن بدون روغن، کاهش مصرف چربی

سرخ کن بدون روغن از یک روش پخت منحصر به فرد استفاده می‌کند به این ترتیب که هوای گرم را در اطراف غذا به گردش در می‌آورد و در نتیجه بیرون غذا ترد و داخل آن مرطوب می‌شود. برخلاف سرخ کن های قدیمی، ایر فرایر برای پخت غذا به روغن کمی نیاز دارند و در نتیجه میزان چربی و کالری مصرفی کاهش می‌یابد.

مصرف کمتر چربی و کالری می‌تواند فواید سلامتی متعددی داشته باشد از جمله کاهش خطر بیماری قلبی، چاقی و دیابت. یک رژیم غذایی سالم که حاوی چربی کمتری باشد نیز می‌تواند منجر به کاهش وزن شود و در نتیجه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش دهد.

2. کاهش خطر بیماری‌ های مزمن

کاهش مصرف چربی گامی اساسی در جهت کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن است. با مصرف کالری کمتر و چربی کمتر، فشار خون، سطح کلسترول و سطح قند خون سالمی خواهید داشت. این تاثیر سرخ کن بدون روغن به نوبه خود می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، دیابت و فشار خون بالا کمک کند.

3. سرعت بالا

سرخ کن بدون روغن کارایی فوق العاده ای به لحاظ زمان دارد. گردش هوای گرم غذا را به سرعت می‌پزد، بنابراین زمان پخت در مقایسه با روش‌های پخت سنتی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. به عنوان مثال، چند بال مرغ را می‌توانید تنها در 20-25 دقیقه بپزید، در حالی که طبخ همین غذا ممکن است 45 دقیقه یا بیشتر در اجاق گاز طول بکشد.

زمان پخت کوتاه‌تر همچنین می‌تواند به حفظ مواد مغذی داخل غذا کمک کند و در نتیجه وعده‌های غذایی سالم‌تری خواهید داشت.

4. سرخ کن بدون روغن، همه کاره است

سرخ کن بدون روغن، همه کاره است

یکی از مزایای قابل توجه سرخ کن‌های بدون روغن، همه کاره بودن آن است. این دستگاه فقط به پختن غذاهای سرخ شده محدود نمی‌شود. سرخ کن بدون روغن را می‌توان برای کباب کردن، پختن و حتی گرم کردن مجدد غذا استفاده کرد. این تطبیق پذیری به شما امکان می‌دهد تا طیف گسترده ای از وعده‌های غذایی سالم را انتخاب کنید و آشپزی سالم را در سبک زندگی خود بگنجانید.

به عنوان مثال، می‌توانید سبزیجاتی مانند کلم بروکسل، کلم بروکلی و هویج را در ایر فرایر سرخ کنید و مطمئن باشید که مواد مغذی درون آنها باقی مانده است، برخلاف جوشاندن یا بخارپز کردن که می‌تواند برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری را از بین ببرد.

5. مزایای استفاده از سرخ کن بدون روغن: استفاده و تمیز کردن آسان

استفاده از سرخ کن بدون روغن آسان است و حداقل تمیز کاری را ایجاب می‌کند. این یکی از مهم ترین مزایای استفاده از سرخ کن بدون روغن است و باعث شده گزینه ای مناسب برای کسانی که وقت کمی دارند، باشد. بیشتر سرخ کن‌های بدون روغن دارای قطعات جداشدنی هستند که می‌توان آن‌ها را به راحتی در ماشین ظرفشویی یا با دست شستشو داد.

طرز کار این دستگاه هم بسیار ساده است. فقط باید دستگاه را از قبل گرم کنید، غذا را درون سبد بریزید و زمان و دمای پخت را تنظیم کنید. دستگاه بقیه کارها را انجام می‌دهد. چه چیزی از این آسان تر سراغ دارید؟

باید های پخت و پز با سرخ کن بدون روغن

برای استفاده صحیح از سرخ کن بدون روغن، به موارد زیر توجه داشته باشید:

دستگاه را از قبل گرم کنید: از قبل گرم کردن سرخ کن یک مرحله ضروری برای اطمینان از پخت یکنواخت و جلوگیری از پختن بیش از حد غذاست.

از روغن کمی استفاده کنید: در حالی که سرخ کن‌های بدون روغن به روغن زیادی احتیاج ندارند، اضافه کردن مقدار کمی روغن می‌تواند به بهبود طعم و بافت غذا کمک کند. استفاده از اسپری پخت و پز یا براش برای زدن روغن می‌تواند به جلوگیری از چسبیدن مواد غذایی و ترد شدن غذاها کمک کند.

از دمای مناسب استفاده کنید: برای نوع غذایی که می‌پزید، تنظیمات دمای توصیه شده را دنبال کنید. گرمای بیش از حد می‌تواند باعث سوزاندن یا خشک شدن مواد غذایی شود، در حالی که با دمای کم غذا خام می‌ماند.

از زمان پخت و پز مناسب استفاده کنید: برای نوع غذایی که می‌پزید، زمان پخت و پز توصیه شده را دنبال کنید. تنظیم زمان طولانی می‌تواند باعث خشک شدن مواد غذایی شود، در حالی که زمان کم می‌تواند منجر به خام ماندن غذا شود.

یکسری از غذاها را نباید در سرخ کن بدون روغن پخت، برای اطلاعات بیشتر به مقاله غذاهایی که نباید در سرخ کن بدون روغن بپزید، مراجعه کنید.

نبایدهای آشپزی با ایر فرایر یا سرخ کن بدون روغن

نبایدهای آشپزی با ایر فرایر یا سرخ کن بدون روغن

سبد سرخ کن را بیش از حد پر نکنید. پر بودن سبد سرخ کن می‌تواند از پخت و پز جلوگیری کند و منجر به غذای نپخته یا سوخته شود. برای اطمینان از گردش مناسب هوا، فضای کافی بین هر قطعه از مواد غذایی باقی بگذارید.

غذای مرطوب داخل سرخ کن قرار ندهید. غذای مرطوب یا خیس می‌تواند باعث ایجاد بخار در سرخ کن هوا شود، نتیجه‌ای که می‌تواند بر روند پخت و پز تأثیر گذاشته و از ترد شدن غذا جلوگیری کند.

از لوازم غیر مناسب برای سرخ کن استفاده نکنید. فقط از ظروفی استفاده کنید که به طور خاص برای سرخ کننده‌های بدون روغن طراحی شده اند. استفاده از لوازم جانبی که مخصوص ایر فرایر نیستند می‌تواند به دستگاه آسیب برساند و منجر به آشپزی ناامن شود.

تمیز کردن سرخ کن بدون روغن را فراموش نکنید. تمیز کردن منظم سرخ کن هوا برای جلوگیری از تجمع باقی مانده غذا و حفظ عملکرد بهینه مهم است. دستورالعمل‌های برند دستگاه‌تان را برای تمیز کردن و نگهداری دنبال کنید.

دفترچه راهنمای کاربر را حتما بخوانید. همیشه کتابچه راهنمای کاربر را بخوانید و دستورالعمل‌ها را با دقت دنبال کنید. عدم انجام این کار می‌تواند به پخت و پز ناامن و آسیب دیدن دستگاه منجر شود.

کلام پایانی

به طور خلاصه، ایر فرایر یا سرخ کن بدون روغن یک دستگاه مناسب برای پخت و پز سالم و راحت است که می‌تواند به کاهش چربی و کالری دریافتی، کاهش خطر بیماری‌های مزمن، حفظ ارزش غذایی خوراکی‌ها و ارائه گزینه‌های پخت و پز همه فراوان کمک کند. حال که با مزایای این دستگاه آشنا شدید، توصیه می‌شود قبل از خرید، معایب سرخ کن بدون روغن را هم بررسی کنید تا بتوانید خرید هوشمندانه‌تری داشته باشید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا