چرا سرخ کن دود می کند؟

بلند شدن دود از لوازم آشپزخانه یک علامت هشدار دهنده به نظر می‌رسد و باید سریعاً با آن مقابله کرد. در مورد سرخ کن بدون روغن باید بگوییم که بلند شدن دود از آن معمولاً نشان می‌دهد که چیزی در داخل دستگاه خیلی داغ شده یا واقعاً در حال سوختن است. در این نوشتار علت دود کردن سرخ کن بیان شده است. با هوم نگار همراه باشید!

علت دود کردن سرخ کن بدون روغن

در صورتی که دستگاه‌تان را به طور مرتب تمیز می‌کنید و عمدتاً برای گرم کردن میان وعده مانند سیب زمینی سرخ کرده، رول تخم مرغ یا رول پیتزا استفاده می‌شود، ممکن است قبلاً دود ندیده باشید. در مقابل، دود می‌تواند با انواع دیگر پخت و پزها مثل پخت غذاهای چرب، اتفاق بیفتد. اگر سرخ کن بدون روغن شما به طور مرتب آلارم دود را روشن می‌کند، چند کار وجود دارد که می‌توانید برای متوقف کردن آن انجام دهید.

این راهنمای مفید به شما می‌آموزد که وقتی سرخ کن‌تان دود می‌کند به دنبال چه چیزی باشید و چگونه وضعیت را عیب یابی کنید. دودی که از ایر فرایر می‌آید می‌تواند به دلیل چربی اضافی، تجمع مواد غذایی، یا نیاز به تمیز کردن باشد. اگر دود غیر طبیعی دیدید، باید فوراً دستگاه را از برق بکشید و سپس آن را بررسی کنید تا علت آن مشخص شود.

چه چیزهایی باعث دود کردن سرخ کن بدون روغن می‌ شود؟

چربی اضافی یکی از دلایل اصلی دود کردن سرخ کن بدون روغن است. گوشت‌هایی که محتوای چربی بیشتری دارند، می‌توانند چربی‌های زیادی را از بین ببرند، زیرا در دمای 180 درجه یا بالا می‌پزند. هنگامی که این چربی پاشیده می‌شود و روی المنت گرم کننده به گردش در می‌آید، شروع به سوختن و انتشار دود می‌کند. هر چه چربی بیشتر باشد، دود بیشتر می‌شود.

اگر تا به حال بیکن را در سرخ کن پخته باشید، چنین چیزی را تجربه کرده‌اید. پای مرغ و ران مرغ مقدار زیادی چربی آزاد می‌کنند که می‌تواند دود ایجاد کند. همچنین توجه داشته باشید که سوسیس، همبرگر، و گوشت های چرب به طور بالقوه می‌توانند باعث دود کردن هنگام پخت در دمای بالا شوند.

برای اطلاع از نحوه کار با این دستگاه و جلوگیری از بروز مشکلات این چنینی، توصیه می شود مقاله راهنمای استفاده از سرخ کن بدون روغن را مطالعه کنید.

اما راهی وجود دارد که بتوانید آن غذاهای محبوب را بدون دود در سرخ کن بپزید. به خواندن ادامه دهید تا ببینید چگونه از بروز چنین چیزی جلوگیری کنید. البته پیش از آن دلایل دود کردن سرخ کن را ببینید:

1. سوختن غذا در سرخ کن

سوختن غذا در سرخ کن

وقتی علت دود چربی نباشد، احتمال زیادی وجود دارد که ذرات غذا در حال سوختن باشند. اگر در حال پختن غذاهای خمیری هستید و نان یا خمیر شل است، تکه‌هایی از آن می‌توانند با هوای فوق‌العاده گرم که در سرخ‌کننده هوا جریان دارد به گردش درآیند. این خرده‌ها در نهایت روی المنت گرمایش فرود می‌آیند و می‌سوزند. این ذرات سوخته می‌توانند منجر به دود زیاد شوند.

2. استفاده از سس بیش از حد

سس‌ها، به خصوص آنهایی که حاوی مقدار زیادی شکر هستند، مانند سس باربیکیو می‌توانند مشکلاتی ایجاد کنند. اگر هم در مراحل اولیه پخت روی غذا گذاشته شوند، ممکن است چکه کنند و بسوزند. برای افزودن این نوع سس‌ها بهتر است صبر کنید تا غذا کمی پخته شود.

3. بیش از اندازه بودن غذا، علت دود کردن سرخ کن بدون روغن

دلیل دیگر بلند شدن دود از سرخ کن این است که سبد سرخ کن حجم زیادی از غذا دارد. اگر غذای زیادی در سبد قرار بدهید، هوای گرم نمی‌تواند به درستی گردش کند. در نتیجه غذا به طور یکنواخت پخته نمی‌شود و ممکن است بسوزد. سوختن مساوی است با دود!

اگر دستگاه شما حرارت خیلی بالایی ایجاد می‌کند، ممکن است لازم باشد برای جلوگیری از دود، دما را پایین بیاورید. رسپی‌های مخصوص سرخ کن بدون روغن فقط یک سری راهنمای پخت هستند. شما باید با توجه به دستگاه خودتان برخی تغییرات را اعمال کنید.

4. دستگاه جای عبور هوا ندارد

مطمئن شوید که سرخ کن به اندازه کافی فضا پیرامونش دارد و می‌تواند تنفس کند. در واقع مهم است که آن را در محلی نصب کنید که تهویه مناسب داشته باشد. از قرار دادن آن در فضای تنگ که هوا نمی‌تواند در اطراف دریچه‌ها گردش کند، پرهیز کنید. تهویه درست آشپزخانه هم اهمیت زیادی دارد.

اقدام مناسب هنگام دود کردن سرخ کن

اقدام مناسب هنگام دود کردن سرخ کن

هنگام دود کردن سرخ کن، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

مرحله 1: برای عیب یابی سرخ کن بدون روغن، دستگاه را از برق بکشید. اگر مقدار غیرقابل تحملی دود خارج می‌شد، اولین کاری که باید انجام دهید این است که دستگاه را از برق بکشید!

مرحله 2: تهویه هوای آشپزخانه را روشن کنید. پنجره یا دری را باز کنید. هود را روشن کنید.

اصلا سرخ کن را روی اجاق گاز خود قرار ندهید. هرگز. این کار همیشه نتیجه‌ای بدی دارد.

مرحله 3: چربی‌های اضافی را از روی سبد پاک کنید. پاشیدن چربی می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. اگر با چربی مساله دارید، سعی کنید یک یا دو تکه نان را ته کشو (زیر سبد) قرار دهید تا مقداری از چربی‌ها گرفته شود. این کار می‌تواند پاشیده شدن روغن را کاهش دهد و اغلب بسیاری از مشکلات را حل می‌کند.

مرحله 4: غذا را به درستی در دستگاه قرار دهید. بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ یک از مواد غذایی تماس مستقیم با المنت حرارتی ندارند. اگر داشتند، آن را جا به جا کنید.

آیا دود کردن سرخ کن بدون روغن طبیعی است؟

اگر مقدار دود بسیار کم باشد، مشکلی وجود ندارد. اما دود زیاد طبیعی نیست. هنگامی که چربی مواد غذایی چرب زیادی داغ می‌شود، ممکن است دود سفید ایجاد کند. در سرخ کن بدون روغن، غیر معمول نیست که چربی حاصل از پخت و پز غذا پاشیده شود و روی المنت گرمایش ریخته و منجر به بخار شود.

اگر چیزی بیش از حد پخته شود، تا حدی که بسوزد، با دود سفید مواجه خواهید شد. برای جلوگیری از سوختن، دما و زمان پخت را به دقت بررسی کنید.

همچنین اگر سبد یا هر قسمت داخلی دیگر حاوی مقدار زیادی روغن یا خرده‌ غذاهای قبلی باشد، ممکن است دود ایجاد شود. گاهی اوقات تمیز کردن سرخ کن به سادگی مشکل را حل می‌کند.

آنچه می‌ بینیم دود است یا بخار؟

بخار به طور کلی بی بو است و بخشی طبیعی از فرآیند پخت و پز محسوب می‌شود، به خصوص در مورد غذاهایی که رطوبت بالا دارند. این بخار هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. در مقابل، دود، ناشی از نوعی روغن یا سایر ذرات غذا روی المنت گرمایش یا فن است. تجمع مواد روی المنت گرمایش یا فن نیز می‌تواند باعث ایجاد دود شود.

اگر سرخ کن مجهز به تشخیص مشکل است و در صورت بروز مشکل از طریق نمایش کد خطا یا ارور به شما اطلاع می‌دهد که ایرادی در دستگاه وجود دارد، برای اطلاع از علت کد خطای سرخ کن بدون روغن، به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید.

علت بوی سوختگی از سرخ کن بدون روغن

به احتمال زیاد، المنت گرمایش مقدار زیادی چربی، آب خارج شده از غذاها و ذرات غذا را جمع آوری کرده است. هنگامی که سرخ کن یا ایر فرایر گرم می‌شود و این مواد تجمع یافته داغ می‌شود، ممکن است بوی سوختگی حس کنید.

جلوگیری از دود کردن سرخ کن بدون روغن

یک روش خوب برای جلوگیری از خارج شدن دود و بخار از دستگاه هنگام پختن غذاهای چرب این است که یک یا دو برش نان زیر سبد قرار دهید. ممکن است لازم باشد آن را فشار دهید تا سبد روی آن جا بیفتد.

یکی دیگر از راه‌های موثر برای جلوگیری از دود کردن ایر فرایر این است که قبل از شروع پخت و پز، دو قاشق غذاخوری آب زیر سبد بریزید. همچنین برای پایان دادن دودی که در اواسط پخت و پز ظاهر می‌شود، می‌توانید این کار را انجام دهید. تمیز نگه داشتن دستگاه نیز تاثیر زیادی بر جلوگیری از خارج شدن دود دارد.

چطور سرخ کن بدون روغن را تمیز نگه داریم؟

چطور سرخ کن بدون روغن را تمیز نگه داریم؟

ابتدا دفترچه راهنمای دستگاه را بررسی کنید. برخی از لوازم خانگی دارای قطعات قابل شستشو در ماشین ظرفشویی هستند. بیشتر دستورالعمل‌ها می‌گویند که از یک پارچه گرم آغشته به مایع شوینده برای شل کردن و تمیز کردن مواد زائد و چربی از داخل دستگاه و سبد استفاده کنید. وقتی دستگاه کاملاً خنک و خالی شد، می‌توانید آن را وارونه کنید تا راحت‌تر به کویل‌های گرمایشی دسترسی پیدا کنید، اما حرکات‌تان باید آرام باشد!

همیشه مهم است که قبل از تمیز کردن سرخ کن بدون روغن، آن را از برق بکشید و بعد از هر بار استفاده آن را تمیز کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا