راهنمای خرید سرخ کن بدون روغن: هر آنچه قبل از خرید باید بدانید!

اگر این دستگاه‌های کوچک پرطرفدار را خیلی نمی‌شناسید و درباره آنها سؤالی دارید، این نوشتار برای شماست. هر چیزی را که قبل از خرید سرخ‌ کن بدون روغن یا ایر فرایر باید بدانید در این مطلب گردآوری کرده‌ایم. در این راهنمای خرید سرخ کن بدون روغن، بهترین موارد استفاده و عواملی که باید در نظر بگیرید – اندازه، نوع، ویژگی‌ها، هزینه – بیان شده است. بیایید شروع کنیم.

سرخ کن‌های بدون روغن بیش از یک دهه پیش وارد آشپزخانه‌ها شده و فورا به یک موفقیت بزرگ تبدیل شدند. سرخ‌کن‌های بدون روغن به‌عنوان یک جایگزین سریع‌تر و راحت‌تر برای پخت و پز و به‌عنوان جایگزین سالم‌تری برای سرخ کردن با روغن، مورد توجه همه قرار گرفتند به خصوص افرادی که سلامت غذایی که می‌خورند، برای‌شان اهمیت دارد.

این دستگاه‌ها علی‌رغم نامی که دارند، در واقع غذا را سرخ نمی‌کنند. سرخ کن بدون روغن نیز سریع تر از هر نوع دیگری از اجاق‌های همرفتی هستند و تمیز کردن بیشتر این سرخ کن‌های سبدی نچسب بیشتر از یک یا دو دقیقه طول نمی‌کشد. همچنین بیشتر سرخ کن‌های بدون روغن یا ایر فرایرها نسبتا ارزان هستند و با در نظر گرفتن کار بزرگی که می‌توانند انجام دهند، ارزش زیادی دارند.

ایر فرایر یا سرخ کن بدون روغن چیست؟

ایر فرایر یا سرخ کن بدون روغن بر خلاف نامش که دارد، در واقع اصلا غذا را سرخ نمی‌کند. این دستگاه در عوض، بیشتر شبیه یک اجاق همرفتی است که هوای گرم را با یک فن به گردش در می‌آورد. تفاوت اصلی بین اجاق همرفتی معمولی و ایر فرایر این است که فن ایر فرایر سریع‌تر می‌دمد و محفظه‌ای که غذا در آن پخته می‌شود اغلب (اما نه همیشه) کوچکتر است.

به این دو دلیل، آن هوای گرم با سرعت بیشتری به غذا برخورد می‌کند و بنابراین گرمای زیادی در حین انتقال هدر نمی‌رود. اکثر سرخ کن های بدون روغن دارای یک قفسه مشبک یا سبد سوراخ دار هستند تا هوا بتواند از هر طرف به غذا برسد و به آن برخورد کند.

سبد سوراخ دار به هوای گرم کمک می‌کند تا به همه طرف غذا برخورد کند و به این ترتیب غذا به طور یکنواخت ترد می‌شود.

این برشته کردن سریع و داغ یا “وزش گرمایی” مرغ، سیب زمینی، سبزیجات و ماهی را بدون پخت بیش از حد به سرعت قهوه ای می‌کند. این فرایند بسیار شبیه به سرخ کردن عمیق است. غذاهایی که به این روش طبخ می‌شوند (البته نه همه غذاها) طعمی شبیه به غذاهای سرخ شده دارند.

شاید حتی بتوانیم بگوییم تا حدی خوشمزه تر از غذاهای سرخ شده هم می‌شوند زیرا مملو از روغن سنگین که می‌تواند بر طعم غذا غلبه کند، نیستند.

قبل از اینکه برای خرید این دستگاه اقدام کنید، مزایا و معایب سرخ کن بدون روغن را به خوبی بررسی کنید.

استفاده از سرخ کن بدون روغن ضرر دارد؟

استفاده از سرخ کن بدون روغن ضرر دارد؟

پاسخ این سوال به آنچه که در دستگاه می‌پزید بستگی دارد، اما پختن چیزی در ایر فرایر تقریبا سالم تر از سرخ کردن آن در ماهیتابه در روغن است. پر واضح است که روغن کمتر به معنای چربی کمتر و کالری کمتر است.

چه غذاهایی را با سرخ کن بدون روغن درست کنیم؟

غذاهایی که هنگام سرخ شدن در خوشمزه‌ترین حالت خود هستند – بال مرغ، مرغ سرخ شده، سیب زمینی سرخ کرده – معمولا کاندیدهای عالی برای ایر فرایر هم تلقی می‌شوند. به این روش قسمت بیرونی غذا ترد و قهوه ای می‌شود و داخل آن بیش از حد نمی‌پزد. همچنین می‌توانید سبزیجات سوخاری مانند کدو سبز، فلفل دلمه‌ای، سیب‌زمینی شیرین و گل کلم را در مدت زمان کمتری نسبت به یک فر بزرگ درست کنید.

یکی از غذاهای محبوب برای طبخ در ایر فرایر مرغ سرخ شده با پوست است. فقط یک تخم مرغ و کمی آرد سوخاری روی مرغ بمالید و 25 دقیقه با حرارت بالا بپزید. کلم بروکلی، و قارچ مزه دار شده و موارد دیگری از این دست را می‌توانید با سرخ کن بدون روغن بپزید.

چه چیزهایی را نباید در سرخ کن بدون روغن پخت؟

سرخ کن های بدون روغن بسیار کاربردی هستند، اما چند غذا وجود دارند که نباید در سرخ کن بدون روغن قرار بگیرند. سبزیجات برگی مانند اسفناج و کلم کالی احتمالاً در ایر فرایر خشک و ترد می‌شوند. در مورد کلم بروکلی هم همینطور است، اگرچه می‌توانید با پیچاندن آن در فویل آلومینیومی قبل از قرار دادن آن در سرخ کن، از سوختن کلم بروکلی جلوگیری کنید.

اگرچه غیرممکن نیست، اما پخت موفقیت آمیز استیک در ایر فرایر نیز دشوار است و احتمالا خشک می‌شود. توصیه نمی‌شود که تکه‌های گوشت گاو مخصوصاً گوشت مرغوب را در سرخ‌کن بدون روغن بپزید. این نوع گوشت را بهتر است در گریل یا تابه چدنی بپزید.

پخت غذا در ایر فرایر نیاز به روغن دارد؟

پاسخ کوتاه: خیر نیازی به روغن ندارید. اما برخی غذاها با اسپری سبک یا پوشش روغن پخت و پز بهتر می‌شوند. پخت سبزیجاتی از جمله لوبیا سبز، کلم بروکلی، مارچوبه و حتی سیب زمینی در سرخ کن بدون روغن باعث خشک شدن آنها می‌شود بنابراین اضافه کردن کمی روغن زیتون به آنها باعث می‌شود نتیجه پخت بهتر شود. 

به یاد داشته باشید، باز هم از روغن بسیار کمتری نسبت به سرخ کردن عمیق یا حتی سرخ کردن در ماهیتابه استفاده می‌کنید که در آن غذا در تمام مدت پختن در روغن غوطه ور می‌شود. برخی از غذاها مانند مرغ یا ماهی قزل آلا، مقدار زیادی روغن طبیعی دارد که در حین پخت و پز کمک کننده است.

راهنمای خرید سرخ کن بدون روغن: قیمت

راهنمای خرید سرخ کن بدون روغن: قیمت

مانند هر کالای دیگری، می‌توانید هزینه زیادی برای سرخ کن بدون روغن بپردازید، اما طبق تجربه ما، گران ترین سرخ کن‌ها لزوما بهترین نیستند. ایر فرایر در واقع یک دستگاه خیلی پیچیده نیست، بنابراین شما واقعا نیازی ندارید که هزینه زیادی بابت خرید آن پرداخت کنید.

مدل‌های سرخ‌کن بدون روغن کوچک از حدود 3 میلیون تومان شروع می‌شوند و غالب آنها به درد بخور هستند و کارایی خوبی دارند. البته که اگر بودجه بیشتری برای خرید سرخ کن بدون روغن اختصاص بدهید، کالایی با ساخت بهتر، ظاهر زیباتر و به طور کلی قدرت بیشتری خواهید داشت.

برخی از مدل‌های برند فیلیپس تا حدود 28 میلیون تومان هم قیمت دارند اما می‌توانید مدل‌های کمتر پیشرفته را از برندهای ارزان قیمت یا مدل‌ها و حجم‌های پایین‌تر، تهیه کنید.

سرخ کن بدون روغن چند لیتری بخرم؟

برای خرید بهترین سرخ کن بدون روغن، حتما به ظرفیت دستگاه نیز توجه داشته باشید. سرخ‌کن تا حجم 8 لیتر و 9 لیتر هم وجود دارد، اما مدل‌های کوچک و متوسط زیر 5 لیتر خالص بهترین نتیجه را دارند.

اگر برای یک یا دو نفر آشپزی می‌کنید، یک سرخ کن بدون روغن 2 یا 3 لیتری باید کافی باشد. توصیه می‌شود برای هر فردی از خانواده‌تان، یک لیتر به ظرفیت سرخ کن اضافه کنید. بنابراین، اگر قصد دارید به طور منظم برای پنج نفر غذا درست کنید، مدل 5 لیتری مناسب شماست.

اندازه با قدرت ایر فرایر ارتباط دارد، اما شاید آنطور که انتظار داشته‌اید نباشد. سرخ کن بدون روغن کوچکتر به این معنی است که غذا سریعتر و بیشتر از یک مدل بزرگتر طبخ می‌شود که داخل آن هوا باید مساحت بیشتری را حرکت کند و زمان بیشتری برای از دست دادن گرما دارد. سرخ کن‌های کوچک و قدرتمند از برندهای قابل قبول که در واقع ظرفیت سرخ کردن کمی دارند، فوق العاده خوب و بسیار سریع کار می‌کنند.

سرخ کن‌های بدون روغن کوچکتر به معنای ظرفیت کلی پایین‌تر است، بنابراین ممکن است مجبور شوید چند بار از آن استفاده کنید.

اگر ران مرغ متوسط را به عنوان یک واحد اندازه گیری در نظر بگیریم، یک سرخ کن بدون روغن 2.5 لیتری می‌تواند سه ران را در خود جای دهد. یک مدل 5 لیتری به راحتی روی شش ران و غیره را جای می‌دهد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا