راهنمای جامع تمیز کردن اجاق گاز شیشه‌ ای

اگر اجاق گاز شیشه ای داشته باشید، احتمالا می‌دانید که ظاهر تمیز و براق آن چه زیبایی فوق‌العاده‌ای دارد. طراحی زیبا، نظافت آسان و مینیمال بودن این مدل اجاق گاز باعث شده طرفداران زیادی داشته باشد. احتمالا تا به حال فهمیده‌اید که با گذشت زمان، غذای نشت کرده روی شیشه اجاق گاز می‌تواند ظاهر زشتی ایجاد کند و بدتر اینکه با گذشت زمان پاک کردن لکه دشوارتر می‌شود. نکات نگهداری از اجاق گاز شیشه ای چیست؟

اگر در حال حاضر نحوه تمیز کردن گاز شیشه‌ای را به خوبی یاد گرفته‌اید که هیچ! اگر نه این نوشتار مخصوص شماست. به کمک روش‌های قید شده در این نوشتار می‌توانید بهترین نتیجه را از نظافت گاز شیشه‌ای بگیرید.

نحوه تمیز کردن اجاق گاز شیشه‌ ای

در اینجا نحوه تمیز کردن صفحه اجاق گاز شیشه‌ای به صورت مرحله به مرحله قید شده است.

مواد مورد نیاز برای تمیز کردن و نگهداری از اجاق گاز:

  • سرکه سفید
  • بطری اسپری
  • جوش شیرین
  • حوله (ترجیحا کهنه)
  • پارچه میکروفیبر
  • تیغ یک لبه
  • پاک کننده چند منظوره اجاق گاز

برای تمیز کردن اجاق مطابق با مراحل زیر عمل کنید:

مرحله 1: اجازه دهید سطح اجاق گاز خنک شود

اجازه دهید سطح اجاق گاز خنک شود

نه تنها دست زدن به یک اجاق گاز داغ به طور کلی ایده خوبی نیست، بلکه اسپری کردن هر نوع پاک کننده روی شیشه در حالی که هنوز داغ است می‌تواند باعث ایجاد سوراخ‌های ریزی در سطح شیشه اجاق شود. خوب شما که نمی‌خواهید ظاهر اجاق‌تان کدر و زشت شود؟

توصیه می‌شود قبل از شروع به انجام کار نظافت دفترچه راهنمای اجاق گازتان را مطالعه کنید. اگر دفترچه ندارید، احتمالا می‌توانید نسخه آنلاین آن را پیدا کنید.

در صورتی که دفترچه راهنما مراحل خاصی را برای تمیز کردن سطح گاز پیشنهاد می‌کند، توصیه می‌شود همان مراحل را دنبال کنید.

مرحله 2: روی سطح شیشه‌ ای سرکه اسپری کنید

با استفاده از یک بطری اسپری، سرکه سفید را به طور مساوی روی سطح اجاق شیشه ای اسپری کنید. اسیدیته موجود در سرکه به حذف چربی‌های موجود کمک می‌کند. نکته اینجاست که حذف چربی را بدون کمک هرگونه ماده شیمیایی که می‌تواند برای سطح گاز مضر باشد انجام می‌دهید.

مرحله 3: مقداری جوش شیرین روی سطح شیشه‌ای بپاشید

آیا تا به حال دیده اید که با مخلوط کردن جوش شیرین و سرکه چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر قبلا از این ترکیب استفاده کرده‌اید که حتما می‌دانید که یک ترکیب حباب‌دار قدرتمند ایجاد می‌شود.

به همین دلیل، توصیه می‌کنیم جوش شیرین را مستقیما روی سرکه اسپری شده بپاشید و تمرکزتان روی مناطقی باشد که بیشترین تجمع چربی را دارند. همین حباب‌ها به جدا شدن مواد غذایی خشک از سطح کمک می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر به مقاله کاربرد جوش شیرین برای نظافت منزل مراجعه کنید.

مرحله 4: روی اجاق گاز را با یک حوله بپوشانید

یک حوله را در آب داغ خیس کنید و آن را در تمام سطح اجاق گاز قرار دهید. حدود 10 تا 15 دقیقه صبر کنید تا ترکیب معجزه کند.

نکته: اگر بچه دارید، باید مراقب آنها باشید تا به طور تصادفی اجاق گاز را (زمانی که حوله روی آن قرار دارد) روشن نکنند.

مرحله 5: سطح شیشه ای را به سمت پایین پاک کنید

کارتان تقریبا تمام شده است! حوله را بردارید، یک بار دیگر روی سطح سرکه اسپری کنید و با یک پارچه میکروفیبر سطح شیشه‌ای اجاق گاز را پاک کنید. یک پارچه میکروفیبر بهتر از دستمال‌های معمولی یا حوله‌های کاغذی است که می‌توانند رگه‌هایی را روی سطح تازه تمیز شده ایجاد کنند.

قطعا باید از به کار بردن اسفنج‌ها یا برس‌های ساینده خودداری کنید. اینها می‌توانند خراش‌های ریز زیادی روی سطح به جا بگذارند و ظاهری کدر به اجاق‌های شیشه‌ای بدهند.

مرحله 6: از یک تیغ برای پاک کردن باقیمانده آن استفاده کنید

از یک تیغ برای پاک کردن باقیمانده آن استفاده کنید

امیدواریم تا کنون اجاق گاز شیشه‌ای شما حسابی نو و تمیز به نظر می‌رسد – اما اگر کثیفی‌ها حسابی کهنه هستند و هنوز هم مقداری لکه خشک و برجسته روی سطح اجاق باقی مانده باز هم راه حلی برای‌تان داریم!

هر چیزی که باقی مانده را می‌توان با پاشیدن کمی سرکه و بعد استفاده از یک تیغ پاک کرد.

برای انجام این کار تیغه را در زاویه 45 درجه نگه دارید، مراقب دست‌تان باشید. در همین زاویه آرام لکه‌ها را بتراشید. دقت کنید که اعمال فشار بیش از حد به گوشه تیغه یا حرکت دادن تیغ به سمت بالا یا پایین می‌تواند خراش‌های عمیقی روی شیشه ایجاد کند.

گاز را بلافاصله بعد از آشپزی تمیز کنید

حالا که کارتان تمام شده می‌توانید از نتیجه لذت ببرید. اگر می‌پرسید چگونه می‌توانید یک اجاق گاز شیشه‌ای را تمیز کنید – و آن را تمیز نگه دارید – نکته کلیدی تمیز کردن به طور منظم است.

به خاطر داشته باشید که بلافاصله پس از پخت و پز هرگونه ریزش یا چکه را از بین ببرید تا همیشه گازتان تمیز بماند. اسپری کردن سرکه روی کل سطح شیشه ای و پاک کردن آن با یک پارچه میکروفیبر بین تمیز کردن‌های عمیق می‌تواند ظاهر گاز را کاملاً تمیز و نو نگه دارد.

اگر احساس می‌کنید شاید به محصولی قوی‌تر (مانند شیشه پاک کن) نیاز دارید، مطمئن شوید که از محصولی استفاده می‌کنید که به طور خاص برای تمیز کردن اجاق‌های شیشه‌ای طراحی شده است. فقط از هرگونه پاک کننده شیشه‌ای مبتنی بر آمونیاک که می‌تواند سطح شیشه را کدر کرده و رگه‌هایی ایجاد کند، پرهیز کنید. همچنین از هرگونه محصول ساینده‌ای که می‌تواند سطح را خراش دهد، دوری کنید.

نحوه نگهداری از اجاق گاز شیشه ای

برای افزایش عمر اجاق گاز شیشه‌ای، کارهای خاصی وجود دارد که باید انجام دهید و از برخی کارها باید اجتناب کنید. اگر می‌خواهید طول عمر اجاق شیشه ای خود را افزایش دهید، فهرست بایدها و نبایدهای زیر را ببینید:

برای جلوگیری از خراشیدگی روی اجاق گاز، پیشنهاد می‌کنیم بعد از هر بار استفاده آن را تمیز کنید.

برای نگهداری از اجاق گاز شیشه ای، از قرار دادن اجسام سنگین در کابینت بالای اجاق گاز خودداری کنید. اگر چیز سنگینی از کابینت روی صفحه شیشه‌ای اجاق گاز بیفتد، ممکن است ترک بخورد یا حتی بشکند.

درب داغ قابلمه و تابه را روی اجاق گاز نگذارید. در حین اینکه اجاق گاز خنک می‌شود، آن هوای گرم بین درب و اجاق گاز محبوس می‌شود و ممکن است با برداشتن درب، شیشه بشکند.

اگر در حال پختن غذاهای حاوی شکر هستید، پس از سرد شدن اجاق گاز، مواد ریخته شده را در اسرع وقت تمیز کنید. مایع حاوی شکر می‌تواند به اجاق گاز بچسبد و باعث ایجاد لکه دائمی شود.

از سُر دادن ظروف روی اجاق گاز (کشیدن تابه روی صفحه گاز) پرهیز کنید. کف آلومینیومی یا مسی ظروف می‌تواند خراش یا ردی از خود به جای بگذارد.

ظروف پلاستیکی یا ظروف یک بار مصرف را روی اجاق گاز نگذارید. این کار می‌تواند باعث ذوب شدن آنها، چسبیدن‌شان به صفحه و آسیب دائمی شود.

از مواد شیمیایی خشن روی اجاق گاز استفاده نکنید، اما حتما بعد از هر بار استفاده، اجاق گاز را تمیز کنید. این کار مانع هر گونه آسیب یا خراش می‌شود. چنانچه بالاتر گفتیم پیشنهاد می‌کنیم برای نحوه تمیز کردن مناسب به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید.

کلام پایانی

اجاق گازهای صفحه شیشه‌ای، زیبایی خاصی به فضای آشپزخانه می‌دهند و در عین حال برای افراد طرفدار لوازم مینیمال گزینه مناسبی تلقی می‌شوند. با این حال، صفحه شیشه‌ای حساسیت بالاتری در مقایسه با صفحات استیل و متریال‌های دیگر دارد. به همین دلیل لازم است به خوبی از آنها مراقبت کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا