7 پاک کننده خانگی که قدرت تمیزکنندگی فوق العاده دارند!

برخی از اقلام موجود در خانه همه ما (مثل جوش شیرین و سرکه) به عنوان پاک کننده‌های همه منظوره خانگی بسیار موثری عمل می‌کنند و نکته بهتر اینکه برای استفاده از آنها ملزم به پرداخت هزینه بالایی نیستید.

بنابراین دفعه بعد که به سطوح کثیف آشپزخانه خیره شدید و یادتان افتاد که اسپری پاک کننده سطوح ندارید، لزومی ندارد برای خرید بیرون بزنید! یکی از همین ترکیب‌ها را آماده کنید و از اثربخشی آنها حیرت زده شوید! این اسپری‌های چندمنظوره خانگی نه تنها کثیفی را از بین می‌برند، بلکه صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌های‌تان می‌کنند.

نحوه ساخت اسپری چند منظوره خانگی

پیش از تهیه این ترکیبات پاک کننده لازم است بدانید که هرگز نباید پاک کننده‌های حاوی آمونیاک را با سفید کننده کلر یا محصولات حاوی سفید کننده مانند پودر شوینده ماشین ظرفشویی ترکیب کنید. بخارهایی که ترکیب این موارد با هم ایجاد خواهند کرد بسیار خطرناک هستند.

قبل از ترکیب هر ماده‌ای با ماده دیگر، ابتدا برچسب محصول را مطالعه کنید. همیشه روی بطری‌های پاک کننده خانگی برچسب توضیحات بزنید و مواد تشکیل دهنده را بنویسید. در صورتی که کودک یا حیوانی آن ببلعد، مهم است بدانید داخل ترکیب چه چیزهایی وجود دارد.

1. پاک کننده همه منظوره معطر

مواد لازم:

  • یک قسمت سرکه سفید
  • یک قسمت آب
  • پوست لیمو
  • برگ رزماری

مواد فوق را با هم ترکیب کنید، در یک بطری اسپری بریزید، تکان دهید و سپس اجازه دهید به مدت یک هفته بماند. پس از گذشت این زمان می‌توانید از پاک کننده همه منظوره خانگی‌تان برای پاک کردن لکه‌های آب سخت، تمیز کردن سطل زباله، پاک کردن لکه‌های دیوار و موارد دیگر استفاده کنید. پوست لیمو علاوه بر بوی خوشی که دارد، به افزایش قدرت پاک کنندگی کمک می‌کند.

نکته احتیاطی: از پاک کننده‌های اسیدی روی گرانیت استفاده نکنید، زیرا سنگ را فرسوده می‌کند. برخی از تولید کنندگان توصیه می‌کنند که از سرکه روی سطوح دستگاه‌های تولیدی آنها استفاده نکنید.

2. پاک کننده جوش شیرین

مواد لازم برای تهیه پاک کننده جوش شیرین عبارت است از:

  • 4 قاشق غذاخوری جوش شیرین
  • 1 لیتر آب گرم

برای تمیز کردن پیشخوان آشپزخانه، لوازم خانگی و داخل یخچال، تنها چیزی که نیاز دارید جوش شیرین است. جوش شیرین یک خوشبوکننده عالی می‌سازد و می‌توان از آن برای براق کردن سینک‌ها و وسایل استیل استفاده کرد. برای خوشبو کردن، از محلول جوش شیرین خانگی استفاده کنید یا جوش شیرین را مستقیما از جعبه در خروجی سینک یا سطل زباله بریزید تا بوها را از بین ببرد.

برای درخشش و از بین بردن لکه‌ها از فولاد ضد زنگ، خمیری از جوش شیرین و آب درست کنید. آن را با یک پارچه مرطوب بمالید و به آرامی مالش دهید. در نهایت بشویید و خشک کنید. (با کاربرد جوش شیرین در نظافت منزل، بیشتر آشنا شوید.)

3. اسپری چند منظوره معطر

مواد لازم:

  • 2 لیوان آب
  • 1/2 فنجان سرکه سفید یا سرکه سیب
  • 1/4 فنجان الکل مالشی با غلظت 70 درصد
  • 1 تا 2 قطره اسانس پرتقال برای خوش عطر شدن ترکیب (اختیاری)

این پاک کننده خانگی پنجره‌ها و آینه‌های شما را درخشان می‌کند. به سادگی همه مواد را با هم ترکیب کرده و در یک بطری اسپری بریزید تا یک شیشه شوی خانگی معطر و موثر درست کنید.

این ترکیب نه تنها نتیجه تمیزکاری را به حد اعلا می‌رساند، بلکه اسانس پرتقال رایحه خوش مرکبات به آن می‌بخشد و الکل مالشی به تبخیر سریع آن کمک می‌کند تا لکه‌ها به حداقل برسند.

نکته: از تمیز کردن پنجره‌ها در روزهای گرم و آفتابی یا زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید، زیرا محلول خیلی سریع خشک می‌شود و رگه‌های زیادی بر جای می‌گذارد. برای آینه، ابتدا محلول را روی یک حوله کاغذی یا پارچه نرم اسپری کنید.

4. پاک کننده سرکه‌ ای

پاک کننده همه منظوره معطر

مواد لازم:

  • سرکه سفید یا آب لیمو
  • نمک سفره

برای تمیز کردن لمینت، کابینت‌های لکه دار، وسایل تزئینی برنجی و موارد دیگر، اسفنج را با سرکه یا آب لیمو مرطوب کنید، سپس روی آن نمک بپاشید. به آرامی روی سطح را مالش دهید. به طور کامل با آب یا یک پارچه مرطوب تمیز سطح را پاک کنید و در نهایت بلافاصله با یک پارچه نرم و تمیز آن را خشک کنید.

5. اسکراب طبیعی سنگین

مواد لازم:

  • نصف یک لیمو
  • نصف فنجان پودر بوراکس

لکه‌های زنگ روی سینک‌ها و وان‌های چینی یا لعابی حریف این پاک‌کننده خانگی سنگین نیستند. برای تمیز کردن سینک ظرفشویی لیمو را به بوراکس آغشته کنید و سطح را بشویید و سپس آبکشی کنید. (این پاک کننده برای سنگ مرمر یا گرانیت مناسب نیست).

6. لکه بر لباس

مواد لازم:

  • 1 گالن آب گرم
  • پودر شوینده ماشین ظرفشویی 1 فنجان
  • 1 فنجان سفید کننده کلر مایع معمولی، نه اولترا یا کنسانتره

لباس‌های سفید کدر شده اما قابل شستشو را که به روش‌های دیگر پاسخ نداده‌اند، با مخلوط کردن مواد فوق در یک کاسه فولادی ضد زنگ، پلاستیکی یا لعابی (نه آلومینیومی) اصلاح کنید. لباس را به مدت 15-20 دقیقه خیس بگذارید. اگر هنوز لکه وجود دارد، اجازه دهید کمی بیشتر خیس بخورد، سپس طبق روال معمول آن را بشویید.

ساخت نرم کننده لباس خانگی نیز یکی از روش های صرفه جویی و کاهش هزینه هاست. استفاده از نرم کننده مو برای تهیه نرم کننده پارچه می‌تواند یک روش راحت و موثر باشد.

7. پاک کننده سنگ مرمر طبیعی

مواد لازم:

  • 2 قطره مایع ظرفشویی ملایم
  • 2 فنجان آب گرم

از این پاک کننده خانگی می‌توان برای تمیز کردن سنگ مرمر استفاده کرد. برای تهیه این پاک کننده، کافی است 2 قطره صابون ظرفشویی را با آب مخلوط کنید و برای تمیز کردن میزهای سنگی طبیعی از آن استفاده کنید. اسفنج را روی سنگ مرمر خوب مالش دهید تا باقیمانده مایع ظرفشویی از بین برود. نکته مهم اینکه با پارچه نرم سطح را مالش دهید و اجازه ندهید سنگ مرمر در هوا خشک شود.

نکته احتیاطی: هرگز از سرکه، لیمو یا هر پاک کننده اسیدی دیگر روی سطوح مرمر یا گرانیت استفاده نکنید. سنگ را فرسوده می‌کند.

آیا پاک کننده‌ های خانگی موثر هستند؟

پاک کننده‌های خانگی برای بسیاری از کارها می‌توانند به اندازه پاک کننده‌هایی که در فروشگاه پیدا می‌کنید مؤثر باشند. با این حال، بسته به میزان کثیفی سطحی که در حال تمیز کردن آن هستید، گاهی اوقات ممکن است مجبور شوید کمی بیشتر سطح را مالش بدهید یا دو دور از پاک کننده استفاده کنید. پاک‌کننده‌های خانگی درست مانند پاک کننده‌های تجاری، برای هر سطح یا هدفی مناسب نیستند، حتی آنهایی که برچسب پاک کننده “همه منظوره” دارند.

همیشه بهترین کار این است که هر پاک کننده ای – خانگی یا غیر خانگی – را در قست کوچکی از یک سطح امتحان کنید تا ببینید آیا برای آن بی خطر است یا نه، به خصوص اگر برای اولین بار از آن استفاده می‌کنید. توصیه می‌شود که روی هر بطری یا ظرف پاک کننده خانگی یک برچسب بزنید و محتویات آن را یادداشت کنید.

اگر متوجه شدید که تمیز کننده خانگی شما تاثیر مورد نظرتان را دارد، ممکن است وقت آن رسیده باشد که سراغ یک پاک کننده تجاری بروید. در نهایت یادتان باشد همیشه تمام پاک کننده‌ها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا