18 کاربرد جوش شیرین برای نظافت منزل!

جوش شیرین ممکن است همه کاره ترین ماده در هر خانه‌ای باشد. این ماده که به نام بی کربنات سدیم نیز شناخته می‌شود، یک ترکیب قلیایی است که کاربردهای زیادی در آشپزی دارد. با این حال کاربرد آن بسیار فراتر از پختن کیک و کوکی‌های مورد علاقه مان است. بافت به طور طبیعی ساینده آن و خواص شیمیایی جوش شیرین سبب می‌شود که این ماده برای مصارف نظافتی نیز ایده آل باشد، کارهایی چون شستشو و تمیز کاری، از بین بردن بوی بد و از بین بردن لکه‌های سرسخت. به علاوه، جوش شیرین یک ماده پاک‌کننده اقتصادی و سازگار با محیط‌زیست است. اما کاربرد جوش شیرین در نظافت منزل چیست؟

کاربرد جوش شیرین در نظافت منزل

باید در استفاده از جوش شیرین احتیاط کنید، زیرا بافت ساینده آن سبب می‌شود که برای تمیز کردن همه چیز در خانه مناسب نباشد. جوش شیرین می‌تواند ساینده باشد، بنابراین برای تمیز کردن سطوحی چون سطوح شیشه‌ای مناسب نیست.

همچنین نباید از آن برای تمیز کردن ظروف آلومینیومی، سطوح ساخته شده از سنگ طبیعی، اقلام دارای روکش طلا، وسایل الکترونیکی یا سنگ‌های قیمتی مانند مروارید و اوپال استفاده کنید. جوش شیرین همچنین این قابلیت را دارد که با برخی مواد مانند آلومینیوم واکنش داده و باعث تغییر رنگ آنها شود.

1. سطل زباله را خوشبو کنید

سطل‌های زباله به طور طبیعی با گذشت زمان بوی بدی می‌گیرند. اما می‌توانید با پاشیدن مقداری جوش شیرین در داخل سطل زباله، با بوی‌هایی که از سطل زباله‌تان بیرون می‌آید مبارزه کنید. همچنین می‌توانید آن را با آب مخلوط کنید و از ترکیب به عنوان اسپری برای تمیز کردن و از بین بردن بوی داخل سطل استفاده کنید.

2. لکه‌ های قهوه و چای را با جوش شیرین پاک کنید

لکه‌ های قهوه و چای را با جوش شیرین پاک کنید

جوش شیرین برای سفید کردن و از بین بردن لکه‌ها عالی است و گاهی اوقات هیچ چیز بدتر از لکه‌های قهوه و چای باقی مانده روی لیوان‌های سرامیکی مورد علاقه مان نیست. به سادگی جوش شیرین را در لیوان خود بپاشید و به آرامی لکه را با یک اسفنج مرطوب پاک کنید.

آیا در مورد کاربرد تفاله قهوه در تمیزکاری شنیده اید؟ شاید این ماده به اندازه چیزهایی چون لیمو یا جوش شیرین کاربرد نداشته باشد، اما چند ترفند جالب برای استفاده از تفاله قهوه وجود دارد که نتیجه‌اش حیرت زده تان می‌کند و برای تمیز کردن ماهیتابه، اجاق گاز و … می‌توانید از تفاله قهوه استفاده کنید.

3. قفسه‌ های فر را تمیز کنید

قفسه‌های فر می‌توانند حسابی چربی بگیرند. روغن، خرده نان و موارد دیگر می‌توانند به راحتی در طول فرآیند پخت و پز در قسمت‌های مختلف فضای داخلی فر گیر کنند. قفسه‌های فر را در وان حمام یا یک لگن بزرگ با جوش شیرین و آب داغ خیس کنید. بعد از چند ساعت آنها را با برس تمیز کنید.

4. کاربرد جوش شیرین در تمیزکاری، رفع گرفتگی فاضلاب

به طور کلی، باید از مخلوط کردن جوش شیرین با سرکه اسیدی خودداری کنید زیرا حباب تولید می‌کند و ممکن است به نوعی احتراق رخ دهد. اما این واکنش زمانی که شما گرفتگی فاضلاب شدید دارید، مفید است. نصف فنجان جوش شیرین را در خروجی فاضلاب و نصف فنجان سرکه سفید روی آن بریزید. درب را بگذارید و اجاره بدهید 30 دقیقه بماند. در نهایت آب داغ درون سوراخ فاضلاب بریزید تا زباله‌های ریز را بشوید و ببرد.

5. با استفاده از جوش شیرین کاسه توالت را برق بیندازید

البته، می‌توانید از یک پاک‌کننده مخصوص کاسه توالت هم استفاده کنید، اما یک راه طبیعی‌تر و سازگار با محیط‌زیست، استفاده از جوش شیرین برای از بین بردن لکه‌ها و تمیز کردن کاسه است. جوش شیرین را داخل کاسه توالت بپاشید و بگذارید کمی بماند و در نهایت با برس سطح کاسه را بسابید.

6. لباس‌ های لکه دار را در ترکیب آب و جوش شیرین خیس بگذارید

لباس‌ های لکه دار را در ترکیب آب و جوش شیرین خیس بگذارید

جوش شیرین یک ماده موثر برای کمک به از بین بردن لکه‌های سرسخت روی لباس‌هاست. لباس‌ها را چند ساعت یا یک شب در آب داغ مخلوط با جوش شیرین خیس بگذارید و در نهایت آنها را مثل همیشه بشویید.

7. با استفاده از جوش شیرین نتیجه شستشوی لباس‌ ها را بهبود دهید

شما می‌توانید جوش شیرین را به چرخه لباسشویی خود اضافه کنید تا مواد شوینده معمولی قدرت پاک کنندگی بیشتری پیدا کنند. افزودن جوش شیرین به لباس‌های شسته شده برای از بین بردن بو از لباس‌ها و درخشان‌تر کردن لباس‌های سفید عالی است.

8. دیگ ماشین لباسشویی را با جوش شیرین تمیز کنید

کاربردهای بی‌شمار جوش شیرین به لباس‌ها ختم نمی‌شود، بلکه این ماده برای تمیز کردن خود ماشین لباسشویی هم مؤثر است. یک چرخه خالی ماشین لباسشویی را با جوش شیرین اجرا کنید تا دیگ شستشو را تمیز کرده و بوی بد آن را از بین ببرد.

9. قابلمه و ماهیتابه را برق بیندازید

تکه‌های سرسخت تابه و قابلمه را با جوش شیرین از بین ببرید. جوش شیرین برای تمیز کردن فر، قابلمه‌ها، تابه‌ها و دیگر ظروف آشپزی عالی است. به سادگی با جوش شیرین و آب خمیری درست کنید و روی ظروف بمالید. اجازه دهید 15 تا 30 دقیقه بماند و بعد شستشوی نرمال را انجام بدهید.

10. فرش‌ ها را با جوش شیرین تر و تمیز کنید

با استفاده از جوش شیرین برای تمیز کردن فرش‌ها از قدرت بوی‌زدایی این ماده بهره ببرید. مقداری از این پودر را روی فرش بپاشید و بگذارید چند دقیقه بماند و بعد جارو کنید.

11. تشک تخت را حسابی تمیز کنید

تمیز کردن تشک برای سلامتی بسیار مهم است (به هر حال شما زمان زیادی را روی آن می‌گذرانید). تشک را با پاشیدن جوش شیرین روی آن و جارو کردن بعد از چند دقیقه، خوشبو کنید. یا اگر لکه‌هایی وجود دارد که باید پاک شوند، از سرکه با جوش شیرین استفاده کنید به این صورت که کمی سرکه روی لکه اسپری کنید و بعد روی آن جوش شیرین بمالید. با یک حوله لکه را بپوشانید و بگذارید چند ساعت بماند. در نهایت جاروبرقی بکشید.

12. بوی بد کفش را از بین ببرید

بوی بد کفش را از بین ببرید

ساده‌تر از این نمی‌شود. بوی بد کفش‌ها را با پاشیدن جوش شیرین داخل آنها خنثی کنید. به یاد داشته باشید قبل از پوشیدن کفش‌ها پودر را خالی کنید.

13. اجاق گاز را بهتر از همیشه تمیز کنید

اجاق‌ها می‌توانند با تکه‌های مواد غذایی یا چربی که روی‌شان جمع شده شکل نابسامانی به خود بگیرند. برای تمیز کردن اجاق می‌توانید کمی ترکیب جوش شیرین و آب را روی سطح آن مالش دهید و بعد با دستمال پاک کنید. فقط توجه داشته باشید که برخی از صفحه‌های اجاق گاز (مانند صفحه اجاق‌های برقی) ممکن است با این روش خراش بگیرند. بنابراین همیشه ابتدا یک منطقه کوچک را آزمایش کنید.

14. تخته‌ های برش را با جوش شیرین تمیز کنید

تخته برش کاربرد زیادی در آشپزخانه دارند و معمولا جرم و کثیفی زیادی به خود می‌گیرند. جوش شیرین برای تمیز کردن این تخته ها معجزه می‌کند. برای این منظور خیلی ساده تخته را با پاشیدن مقداری جوش شیرین و بعد کشیدن لیمو روی آن تمیز کنید. این روش به روشن شدن لکه‌ها و از بین بردن بوهای ماندگار کمک می‌کند.

15. کاربرد جوش شیرین در تمیزکاری ، از بین بردن بوی بد یخچال

کاربرد جوش شیرین در تمیزکاری ، از بین بردن بوی بد یخچال

برای خنثی کردن بوهای داخل یخچال، حتی لازم نیست جوش شیرین را از بسته بندی آن خارج کنید. روی بسته جوش شیرین چند سوراخ ایجاد کنید و آن را داخل یخچال قرار بدهید تا جادوی خود را انجام دهد.

16. شیرآلات استیل را برق بیندازید

سینک‌ها، وسایل و لوازم خانگی استیل ضد زنگ را با جوش شیرین تمیز و براق کنید. برای سینک‌ها، مقدار زیادی جوش شیرین را در سینک بپاشید و قبل از شستشو با آب سرد، از یک پارچه میکروفیبر مرطوب یا اسفنج برای تمیز کردن لکه‌ها و مناطق تجمع چربی استفاده کنید. برای وسایلی مانند شیر آب، با پاشیدن جوش شیرین روی پارچه مرطوب شروع کنید و سطح را به آرامی مالش دهید تا تمیز و روشن شود.

17. درخشش زیورآلات نقره را برگردانید

خمیر ساده آماده شده با ترکیب جوش شیرین و آب، تمام چیزی است که برای بازگرداندن درخشش نقره نیاز دارید. اقلام نقره را به خمیر آغشته کنید و بگذارید چند دقیقه بماند (تا 10 دقیقه برای نقره ای که به شدت تیره شده است). سپس با آب خنک آبکشی و در نهایت خشک کنید.

18. لکه‌ ها را از ظروف پلاستیکی نگهداری مواد غذایی پاک کنید

ظروف نگهداری مواد غذایی پس از چندین بار استفاده با چیزهایی مانند سس قرمز لکه دار می‌شوند. ظرف را با مقداری جوش شیرین و آب پر کنید و بگذارید یک شب بماند. صبح، ترکیب جوش شیرین را بشویید و از ظروف بدون لکه‌تان لذت ببرید!

توجه داشته باشد که یکسری چیزها را نباید با جوش شیرین تمیز کرد، از جمله ورق طلا، کفپوش و مبلمان چوبی و … .

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا