علت بو گرفتن لباس‌ ها بعد از شستشو + ارائه راهکار

آیا لباس‌های شسته شده شما بوی خوش تمیزی نمی‌دهند و بیشتر با نوعی بوی ناخوشایند همراه هستند که علتش را نمی‌دانید؟ در این نوشتار علت بو گرفتن لباس‌ ها بعد از شستشو را خواهید دید. همچنین راهکارهایی برای رفع مشکل در اختیار شما قرار خواهد گرفت. با هوم نگار همراه باشید.

چرا لباس‌ ها بعد از شستشو بو می‌ دهند؟

دلایل قید شده در زیر، برخی از رایج‌ترین علل بو گرفتن لباس‌ها بعد از شستشو هستند:

1. تمیز نبودن ماشین لباسشویی

ماشین‌های لباسشویی ویژگی آزاردهنده‌ای دارند به این معنا که آب راکد را نگه می‌دارند، رسوب‌های آهکی، باکتری‌ها یا کپک‌ها را در خود نگه می‌دارند و فیلترهای مسدود شده دارند. طبق مطالعه ای که در Applied and Environmental Microbiology منتشر شده است، آب باقیمانده می‌تواند بر بوی لباس‌ها تأثیر بگذارد.

خوشبختانه، معمولاً نیازی به تماس با تعمیرگاه نیست. شما باید برای تمیز کردن عمقی لباسشویی اقدام کنید. در واقع توصیه می‌شود که به طور مرتب این کار را انجام بدهید تا مانع بو گرفتن لباسشویی و همینطور لباس‌ها شوید.

2. عدم استفاده مناسب از پودر لباسشویی

آیا میزان شوینده‌ای را که استفاده می‌کنید به درستی اندازه‌گیری می‌کنید، یا بدون اندازه گیری مواد را داخل محظفه می‌ریزید؟ لابد مطمئن هم هستید که بهترین نتیجه را شستشو می‌گیرید؟ واقعیت این است که مواد شوینده اضافی به درستی آبکشی نمی‌شود و می‌تواند در پارچه محبوس بماند و بوی بد ایجاد کند. از طرف دیگر، مقدار کم مواد شوینده به این معنی است که لباس‌ها تمیز نمی‌شوند.

برای اطلاع از مقدار مناسب مواد شوینده در ماشین لباسشویی بهتر است به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید و به حجم لباس ها و میزان کثیفی آنها توجه داشته باشید.

توصیه می‌شود که هر بار پیش از شستشو، مواد شوینده را مطابق با حجم و میزان کثیفی لباس‌ها داخل محفظه بریزید. انتخاب یک شوینده معطر یا افزودن نرم کننده پارچه نیز به خوشبو شدن لباس کمک می‌کند.

در صورت استفاده از جوش شیرین برای شستشوی لباس‌ها، می‌توانید علاوه بر بهبود کیفیت شستشو، باعث از بین بردن بو و لکه روی لباس‌ها شوید.

3. پر کردن بیش از حد دیگ ماشین لباسشویی

لباس‌ها برای شستشوی بهینه و جابجایی به فضا نیاز دارند، در غیر این صورت، به درستی تمیز نمی‌شوند .البته می‌دانیم که وسوسه انگیز است که لباسشویی را تا حد ممکن پر کنیم تا دفعات روشن کردن دستگاه را کاهش بدهیم، اما بهتر است در برابر این وسوسه مقاومت کنید چرا که یکی از دلایل بوی بد گرفتن لباس‌ها همین است.

4. خارج نکردن لباس ها از لباسشویی برای مدت طولانی، علت بو گرفتن لباس‌ ها بعد از شستشو

خارج نکردن لباس ها از لباسشویی برای مدت طولانی، علت بو گرفتن لباس‌ ها بعد از شستشو

اگر لباس‌های شما بعد از شستن بوی نم می‌دهد، ممکن است به این معنی باشد که باید سریع‌تر آن‌ها را از ماشین لباسشویی بیرون بیاورید و پهن کنید. هر چه لباس‌ها بیشتر در دستگاه بمانند، احتمال بو گرفتن‌شان بیشتر می‌شود. سعی کنید از عملکرد “تأخیر در شروع” در ماشین لباسشویی استفاده کنید تا شستشو در زمان مناسب‌تری به پایان برسد.

5. قراردادن لباس های نم دار در کمد

شما می‌بایست صبر کنید تا لباس‌ها و ملحفه‌ها به طور کامل خشک شوند و بعد آنها را در جای خود قرار دهید. حتی ذره‌ای نم در لباس‌ها می‌تواند منجر به بو گرفتن‌شان شود.

چگونه مشکل بو گرفتن لباس ها پس از شستشو را رفع کنیم؟

اگر نکات بالا را رعایت کرده‌اید و هنوز نمی‌دانید که چرا لباس‌هایتان بعد از شستن بو می‌دهند، ممکن است نیاز به تمیز کردن عمیق داشته باشند. بر اساس مطالعه مجله کروماتوگرافی، مقابله با تجمع بیوفیلم هنگام شستشو در دماهای پایین تر می‌تواند دشوار باشد.بنابراین، شاید بد نباشد که لباس‌هایتان را با دمای بالاتر بشویید.

دمای پایین‌تر به محافظت از پارچه‌ها کمک می‌کند، اما برای حذف بوی تعریق خوب نیست. سعی کنید لباس‌ها را در یک شستشوی طولانی در بالاترین دمای ممکن بشویید. با این حال، مطمئن شوید که معنای علائم شستشوی روی لباس را درک کرده اید. به این ترتیب، شما همچنان هنگام شستن لباس‌هایتان از آن‌ها محافظت خواهید کرد.

همچنین می‌توانید از سرکه سفید برای ضدعفونی کردن لباس‌های خود استفاده کنید. نگران نباشید، این ماده به رفع بوی بد لباس‌ها کمک می‌کند و بوی ماهی و چیپس را در آن‌ها باقی نمی‌گذارد.

در صورتی که لباس‌های شما نیاز به شستشو در دمای 30 درجه سانتیگراد دارند یا 40 درجه سانتیگراد، توصیه می‌شود که سراغ یک شوینده قوی‌تر بروید که برای دماهای پایین‌تر تولید شده است.

با استفاده از ورق خشک کن نیز می‌توانید کیفیت شستشوی لباس‌ها را در ماشین لباسشویی بهبود ببخشید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا