6 اشتباه رایج شستشو که می‌تواند به لباس‌ ها آسیب برساند!

شستن لباس‌ها چیزی بیش از انداختن آنها در ماشین لباس‌شویی و بیرون آوردن‌شان بعد از اتمام پروسه شستشوست. این کار به آماده سازی مناسب، اندازه گیری مواد شوینده و ریزه‌کاری‌هایی نیاز دارد تا پارچه‌ها (و البته ماشین لباسشویی) در حالت عالی باشند.

اشتباهات رایج شستشو که به لباس آسیب می زند

اگر مراقب نباشید، برخی از اشتباهات می‌توانند به لباس‌ها آسیب برسانند و بر کارایی ماشین لباسشویی هم اثر منفی داشته باشند. برای جلوگیری از این مسائل، مطمئن شوید که همه نکات را برای شستشو و خشک کردن رعایت می‌کنید. به علاوه همیشه از اشتباهات رایج قید شده در این نوشتار دوری کنید تا هر بار بهترین نتیجه را از شستشوی لباس‌ها بگیرید.

1. از مواد شوینده بیش از حد استفاده می‌ کنید

ممکن است به نظر برسد که استفاده از مواد شوینده زیاد به تمیزتر شدن لباس‌ها کمک می‌کند، اما در واقع برعکس است. استفاده بیش از اندازه از مواد شوینده می‌تواند کف اضافی ایجاد کند که به طور کامل از لباس‌ها حذف نمی‌شود و باقی مانده‌های چسبنده‌ای به جای می‌گذارد که آلودگی، گرد و غبار و باکتری‌های بیشتری را جذب می‌کند.

برای اطلاع از مقدار مواد شوینده در لباسشویی به حجم و میزام کثیفی البسه دقت کنید و فقط از مقدار توصیه شده برای سایز لباسشویی استفاده کنید.

2. لباس‌ ها را بر اساس جنس دسته بندی نمی‌ کنید

احتمالا می‌دانید که لباس‌های رنگ روشن را باید جدا از لباس‌های تیره بشویید، اما یک ایده خیلی خوب هم این است که آنها را بر اساس جنس مرتب کنید. برای جلوگیری از ساییدگی و آسیب به پارچه‌های ظریف، اقلام سنگین‌تر، مانند شلوار جین و ژاکت را از بلوزهای سبک و پیراهن‌های نازک جدا کنید. حوله‌ها، ملافه‌ها و سایر وسایل حجیم را همیشه جدا از لباس‌ها بشویید.

دسته بندی اقلام بر اساس جنس پارچه همچنین به خشک شدن یکنواخت لباس‌های شما کمک می‌کند، زیرا خشک شدن اقلام سنگین زمان بیشتری می‌برد.

3. قبل از شستن زیپ لباس‌ها را نمی‌ بندید

قبل از شستن زیپ لباس‌ها را نمی‌بندید

زیپ‌ها دارای دندانه‌هایی هستند که می‌توانند به پارچه‌های دیگر در ماشین لباسشویی گیر کرده و آنها را نخ‌کش کنند. برای جلوگیری از آسیب دیدن سایر لباس‌ها، قبل از شستشو، زمانی را به بستن زیپ‌ها اختصاص دهید. همچنین باید بست‌های روی سوتین و سایر لباس‌ها را ببندید تا از گیر کردن آنها به الیاف لباس‌های دیگر جلوگیری شود.

4. دکمه‌ های پیراهن را قبل از شستشو می‌ بندید

برخلاف زیپ، دکمه پیراهن‌ها هنگام شستن باید باز گذاشته شوند. این کار به محافظت از آنها در برابر پارگی کمک می‌کند و از نخ‌های دکمه در برابر کشیده شدن و شل شدن هنگام شستشو محافظت می‌کند. فراموش نکنید که دکمه‌های آستین یا یقه پیراهن را نیز باز کنید.

5. درب لباسشویی را بعد از یک چرخه شستشو می‌ بندید

ماشین‌های لباسشویی درب جلو در به دام انداختن رطوبت و باکتری‌ها معروف هستند، اتفاقی که می‌تواند منجر به کپک زدن و ایجاد بوی نامطبوع در دیگ شستشو شود. برای اینکه لباسشویی را عاری از باکتری و بو نگه دارید، پس از هر دوره شستشو درب را باز بگذارید تا داخل آن خشک شود. بعد از چند ساعت یا زمانی که واشر لاستیکی دور درب کاملاً خشک شدند، می‌توانید درب را ببندید.

در ضمن برای جلوگیری از بو گرفتن لباس ها پس از شستشو، البسه را بلافاصله پس از فرایند شستشو از لباسشویی خارج کنید.

6. ماشین لباسشویی را به طور مرتب تمیز نمی کنید

ماشین لباسشویی لباس‌ها و ملحفه‌های شما را تمیز می‌کند، اما خودش هم باید گهگاهی شسته شود. کثیفی لباس‌ها، باقی مانده‌های مواد شوینده، رسوبات آب سخت و کپک می‌تواند به مرور زمان داخل ماشین لباسشویی جمع شود.

برای تمیز کردن ماشین لباسشویی، از چرخه‌ای که برخی از لباسشویی‌ها برای تمیز کردن خود دستگاه دارند، استفاده کنید یا یک چرخه خالی لباسشویی را با آب گرم و سرکه به جای مواد شوینده اجرا کنید. حتما اطراف درب و واشر لاستیکی را بشویید چرا که می‌تواند رطوبت و باکتری را در خود جای دهد و باعث ایجاد لک روی لباس‌ها شود.

استفاده از سرکه و استفاده از جوش شیرین نیز برای تمیز کردن ماشین لباسشویی توصیه می‌شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا