تفاله قهوه برای تمیز کاری؟ حتما امتحان کنید!

احتمالاً در مورد کاربرد تفاله قهوه برای دفع حشرات و تقویت گیاهان شنیده اید، اما آیا می‌دانستید که از تفاله قهوه می‌توان برای تمیز کاری هم استفاده کرد؟ هر چقدر هم که عجیب به نظر برسد، تفاله‌ قهوه می‌تواند یک ماده تمیزکننده عالی باشد!

کابرد تفاله قهوه

شاید این ماده به اندازه چیزهایی چون لیمو یا جوش شیرین کاربرد نداشته باشد، اما چند ترفند جالب برای استفاده از تفاله قهوه وجود دارد که نتیجه‌اش حیرت زده تان می‌کند.

1. ماهیتابه‌ ها را تمیز کنید

تفاله‌های قهوه برای حذف روغن و چربی‌های سرسخت قابلمه‌ها و تابه‌ها عالی است. بافت قهوه خاصیت کمی ساینده دارد و همین خاصیت می‌تواند مواد غذایی سوخته را از سطح ظروف تمیز کند. تفاله‌های قهوه در دسته «ساینده‌های ملایم» قرار می‌گیرند، بنابراین، مانند جوش شیرین، استفاده از آن حتی روی سطوح ظریف پخت و پز نچسب مانند تفلون یا چدن بی‌خطر است. قهوه همچنین دارای خواص چربی زدایی طبیعی است، بنابراین تجمع چربی را از بین می‌برد.

به منظور استفاده از تفاله قهوه برای تمیز کردن قابلمه و تابه، ظرف را یک سوم تا نیمه با آب گرم و مایع شستشو پر کنید و 1 قاشق غذاخوری به آن تفاله قهوه اضافه کنید. با استفاده از اسفنج کف تابه را بشویید و از نتیجه لذت ببرید.

2. اجاق گاز و گریل را برق بیندازید

اجاق گاز و گریل را برق بیندازید

خاصیت چربی‌زدایی و پاک‌کنندگی تفاله‌های قهوه باعث می‌شود که اجاق‌ و گریل به سادگی تمیز شود و تجمع چربی و مواد غذایی از بین برود. در یک لگن بزرگ 1 تا 2 قاشق غذاخوری تفاله قهوه را با آب گرم زیاد مخلوط کنید و قفسه‌های فر و گریل را داخل آن خیس بگذارید. پس از خیس خوردن قفسه‌ها به مدت 45 دقیقه، با استفاده از یک اسفنج به راحتی جرم را از بین ببرید.

3. با تفاله قهوه بوی بد یخچال را حذف کنید

حتی مرتب‌ترین یخچال‌ها هم می‌توانند گهگاه بوی بدی بگیرند، خواه غذای کهنه در یخچال مانده باشد و خواه چیزی درون آن ریخته باشد. پس از پاک کردن علت بو، یک کاسه کوچک یا فنجان تفاله قهوه خشک را در یخچال بگذارید تا بوهای ماندگار را جذب کند. نیتروژن موجود در تفاله با کربن واکنش می‌دهد و بوی بد یخچال را خنثی کرده و از بین می‌برد.

4. بوی بد دست‌ ها را با تفاله قهوه از بین ببرید

تفاله قهوه می‌تواند به حذف بوی تند غذاهایی مانند سیر و پیاز از روی دست کمک کند. برای از بین بردن بو کافی است یک قاشق کوچک از تفاله را بین دست‌ها مالش دهید. نکته جالب اینکه تفاله قهوه به آرامی دست‌های شما را لایه برداری می‌کند، پوست مرده را از بین می‌برد و ظاهر و احساس نرمی بیشتری به آن‌ها می‌بخشد.

5. کاربرد تفاله قهوه: از بین بردن خراش‌ های سطوح چوبی و مبلمان

هنگامی که مبلمان چوبی یا کفپوش خراشیده می‌شود، می‌توان از تفاله قهوه برای ترمیم استفاده کرد. با مخلوط کردن تفاله‌ قهوه و مقدار کمی آب یا روغن پخت و پز، خمیر غلیظی درست کنید. به آرامی خمیر را به قسمت‌های آسیب دیده مالش داده و اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه بماند. سپس، مواد اضافی را پاک و چوب را خشک کنید. در صورت لزوم این فرآیند را تکرار کنید تا آسیب به طور کامل محو شود.

6. برای تمیز کردن شومینه، تفاله قهوه ایده آل است

تمیز کردن شومینه یک کار کثیف و خسته کننده است. حتی اگر آهسته هم عمل کنید باز هم ممکن است خاکستر و گرد و غبار در همه جا به پرواز دربیاید. برای کمک به جلوگیری از تشکیل ابر خاکستر و سایر ذرات ریز هنگام بیل زدن، قبل از تمیز کردن، تفاله قهوه روی خاکستر بپاشید. قهوه خاکستر را سنگین می‌کند و جمع آوری و دور ریختن آن ساده‌تر خواهد بود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا