16 نکته ساده برای کاهش مصرف برق لوازم خانگی

آشپزخانه شما نقش مهمی در رقم روی قبض برق‌تان دارد. با این حال جای نگرانی نیست. نکات ساده قید شده در این نوشتار را امتحان کنید تا آشپزخانه‌ای با بهره‌وری انرژی بالا داشته باشید و تا حد زیادی مصرف برق را کاهش دهید. به این ترتیب مبلغی که بابت انرژی می‌پردازید در دراز مدت کاهش قابل توجهی خواهد یافت. برای کاهش مصرف برق لوازم خانگی، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

کاهش مصرف برق یخچال فریزر

آیا می‌دانستید که یخچال شما 13 درصد از انرژی خانه‌تان را مصرف می‌کند؟ فقط کولر گازی است که مصرف برق بالاتر از یخچال دارد. البته که یخچال‌های کم‌مصرف تا حد زیادی مصرف و هزینه برق را کاهش می‌دهند اما در صورتی که امکان خرید یک دستگاه جدید را ندارید، برای کاهش مصرف برق یخچال به نکات زیر توجه داشته باشید:

1. به یخچال فضایی برای تنفس بدهید

ایجاد فاصله 5 تا 8 سانتی متری دور یخچال برای گردش هوا، می‌تواند هزینه‌های جاری را تا حدود 15 درصد کاهش دهد.

20 درصد از فضای یخچال را خالی نگه دارید پر کردن بیش از حد یخچال باعث می‌شود که مصرف برق تا حد زیادی بالا برود.

2. لاستیک دور درب یخچال را بررسی کنید

یک تکه کاغذ را لای درب قرار دهید و درب را ببندید. اگر لاستیک درب مشکلی نداشته باشد، کاغذ محکم سر جای خود می‌ماند.

3. صبر کنید غذاها سرد شوند و بعد داخل یخچال قرار دهید

هرچه غذا گرم‌تر باشد، یخچال باید فشار بیشتری را متحمل شود تا دما را در حد مطلوب حفظ کند، روندی که بر صورت‌حساب انرژی شما تأثیر می‌گذارد. بنابراین کمی صبر کنید تا غذاهای باقی مانده خنک شوند و بعد آنها را داخل یخچال قرار دهید.

4. از باز و بسته کردن مداوم درب یخچال خودداری کنید

از باز و بسته کردن مداوم درب یخچال خودداری کنید

از قبل خوب فکر کنید که چه چیزهایی می‌خواهید و همان‌ها را از یخچال خارج کنید. به این ترتیب می‌توانید در مصرف انرژی تا حدی صرفه جویی کنید.

5. به تعطیلات می‌روید؟ یخچال را خالی کرده، از برق بکشید و درب آن را باز بگذارید

مدل‌های جدیدتر یخچال ممکن است تنظیمات «تعطیلات» که برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی هستند، داشته باشند. در صورتی که یخچال‌تان قدیمی است، آن را خالی کنید، از برق بکشید و دربش را باز بگذارید تا زمانی که از مسافرت برمی‌گردید. این مورد به میزان زیادی در کاهش مصرف برق لوازم خانگی موثر است.

6. از قرار دادن یخچال اضافی در پارکینگ و قسمت‌ های مشابه خودداری کنید

گاراژ به طور کلی گرم‌ترین فضای خانه است و یک یخچال قدیمی ممکن است برای خنک کردن فضای داخل خود در یک محیط گرم، برق زیادی مصرف کند.

کاهش مصرف انرژی ماشین لباسشویی

نکات زیر کمک‌تان می‌کنند که مصرف برق لباسشویی را تا حد زیادی کاهش دهید:

7. لباس های خود را تا حد امکان با آب سرد بشویید

استفاده از آب سرد به کاهش مصرف برق لباسشویی کمک می‌کند. بسیاری از مردم معتقدند که باید لباس‌هارا با آب گرم بشوییم، اما حقیقت این است که آب سرد می‌تواند رنگ لباس‌ها را بهتر نگه دارد و چین و چروک‌ها را کاهش دهد.

علاوه بر این، آب گرم در واقع می‌تواند لکه‌ را ایجاد کند، به خصوص لکه‌های مبتنی بر پروتئین. برای رسیدن به بهترین نتیجه ممکن، از مواد شوینده مخصوص لباسشویی که مخصوص شستشو با آب سرد طراحی شده‌اند، استفاده کنید.

8. لباس‌های کثیف را از قبل در آب سرد بگذارید

لباس‌های کثیف را از قبل در آب سرد بگذارید

رفع کثیفی‌های شدید و لکه ‎ها را بر عهده لباسشویی نگذارید. به این ترتیب دستگاه برای تمیز شدن لباس باید دور شستشو را افزایش دهد و در نتیجه مصرف برق هم افزایش می‌یابد.

لباس‌های خیلی کثیف را حداقل نیم ساعت قبل از شستشو در آب سرد خیس بگذارید و در صورت لزوم از لکه بر هم استفاده کنید.

9. لباسشویی را در حالی که نیمه پر است روشن نکنید

بسیاری از ما زمانی لباسشویی را روشن می‌کنیم که فقط چند تکه لباس داخل دیگ است. پر نکردن دیگ ممکن است آب کمتری مصرف کند، اما همان مقدار انرژی مصرف می‌کند: ماشین‌های لباسشویی صرف نظر از اینکه دیگ چقدر پر باشد، همان مقدار انرژی مکانیکی را مصرف می‌کنند.

10. برای کاهش مصرف برق لوازم خانگی، کوتاه‌ترین چرخه شستشو را انتخاب کنید

اگر دستگاه شما دارای برنامه‌های «شستشوی سریع» یا «چرخه سازگار با محیط زیست» است از آن استفاده کنید! این شستشوها برای بهره وری انرژی طراحی شده اند، نه فقط سرعت چرخه. هر زمان که می‌توانید، کوتاه‌ترین چرخه را اجرا کنید. به این ترتیب در کاهش مصرف برق خوب عمل خواهید کرد.

11. لباسشویی را در زمان خاموشی از برق بکشید

این نکته موثر برای کاهش مصرف انرژی در مورد همه لوازم خانگی صدق می‌کند، نه فقط ماشین لباسشویی. هنگامی که دستگاه به برق وصل است اما از آن استفاده نمی‌شود، همچنان به مکش برق ادامه می‌دهد. کشیدن سیم برق از پریز می‌تواند 10٪ رقم قبض برق را کاهش دهد!

12. ماشین لباسشویی را در ساعات اوج مصرف روشن نکنید

سعی کنید لباس‌ها را در ساعات کاهش مصرف برق بشویید، به این ترتیب تا حد قابل توجهی مصرف برق را کاهش می‌دهید.

کاهش مصرف برق ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی نسبت به شستن ظرف‌ها با دست آب کمتری مصرف می‌کند، اما چند راه برای صرفه جویی در مصرف برق هنگام استفاده از این دستگاه هم وجود دارد.

13. اندازه مناسب ماشین ظرفشویی را برای خانه‌تان انتخاب کنید

وقتی ظرفشویی بزرگ بخرید، احتمالا خیلی موقع‌ها نیمی از آن را پر می‌کنید و به این ترتیب مقدار زیادی انرژی هدر می‌دهید.

اگر هم ظرفشویی خیلی کوچک بخرید که باز باید چند بار آن را روشن کنید. بنابراین اهمیت بسیار زیادی دارد که سایز مناسب ظرفشویی را برای خانواده‌تان بخرید.

14. از حالت صرفه جویی در مصرف انرژی استفاده کنید

از حالت صرفه جویی در مصرف انرژی استفاده کنید

استفاده از حالت اکو یا صرفه جویی در انرژی می‌تواند نیمی از آب (و انرژی گرمایش آب) مصرف شده توسط چرخه‌های دیگر را ذخیره کند. برای کاهش مصرف برق لوازم خانگی بهتر است از این حالت استفاده کنید.

15. قبل از روشن کردن ظرفشویی آن را کاملا پر کنید

این مورد واضح به نظر می‌رسد، اما مهم است که ماشین ظرفشویی را فقط زمانی روشن کنید که پر است. با این حال، دقت کنید که نباید دستگاه را بیش از حد پر کنید – چیدن تعداد بیش از اندازه‌ای از ظروف باعث می‌شود که به اندازه کافی تمیز نشوند.

16. ماشین ظرفشویی را دور از یخچال نگه دارید

یخچال شما به دلیل حرارتی که از ماشین ظرفشویی خارج می‌شود، باید سخت‌تر کار کند، که به معنای مصرف انرژی بیشتر است.

با اجرای این نکات، می‌توانید مصرف برق لوازم خانگی خود را بهبود داده و در نتیجه هزینه‌های انرژی را کاهش دهید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا