چرا برگ پتوس سیاه می‌ شود و چطور این مشکل را برطرف کنیم؟

گیاه زیبای پوتوس یا پتوس که به دلیل شاخ و برگ‌های جذاب خود طرفداران زیادی دارد، گیاه فوق العاده ای است که برای مبتدیان یا هرکسی که گیاهی می‌خواهد که نگهداری از آن خیلی سخت نباشد، عالی است. با این حال، این گیاه آپارتمانی محبوب، علیرغم طبیعت سخت جان خود، از مشکلات مصون نیست. برای مثال، ممکن است شاهد سیاه شدن برگ‌های آن باشید.

البته اگر متوجه این مشکل شده‌اید، زیاد نگران آن نباشید: این مشکل، نسبتاً رایج است و زمانی رخ می‌دهد که گیاه مراقبت مناسبی را دریافت نمی‌کند. در این نوشتار به 8 علت سیاه شدن برگ پتوس پرداخته‌ایم. اگر می‌خواهید گیاه خانگی زیبای‌تان را نجات بدهید، با هوم نگار همراه باشید.

علت سیاه شدن برگ پتوس

دیدن برگ‌های سیاه روی پوتوس می‌تواند ناامید کننده باشد، به خصوص که نشانه وجود مشکلی در این گیاه است. بد نیست بدانید در غالب موارد سیاه شدن برگ پتوس به دلیل آبیاری بیش از حد آن است. با این حال، این تنها مشکلی نیست که می‌تواند باعث تغییر رنگ برگ شود. دلایل این مشکل را به طور مفصل در زیر می‌بینید:

1. آبیاری بیش از حد پوتوس

شایع‌ترین علت سیاه شدن برگ‌های پتوس آبیاری بیش از حد گیاه است. در حالی که پوتوس‌ به آب نیاز دارند، زیاده روی در آبدهی می‌تواند باعث پژمرده شدن و سیاه شدن برگ‌ها شود و احتمال پوسیدگی ریشه و سایر بیماری‌های قارچی دیگر را افزایش دهد.

2. زهکشی نامناسب گلدان

حتی اگر بیش از حد گیاه را آبیاری نکنید، زهکشی نامناسب برای خروج آب می‌تواند اثراتی مشابه آبیاری بیش از حد داشته باشد. برگ‌های سیاه و/یا پژمرده، بوی کپک، خاک خیس و توقف رشد همگی از نشانه‌های زهکشی ضعیف هستند.

3. نور مستقیم و بیش از حد خورشید، علت سیاه شدن برگ پتوس

اگر پتوس شما برگ‌های سیاه دارد، ممکن است به این دلیل باشد که بیش از حد نور خورشید دریافت می‌کند یا زیر نور مستقیم خورشید قرار گرفته است. هرچند پتوس برای رشد نیاز به نور دارد، هم نور زیاد و هم نور کم می‌تواند باعث ایجاد قسمت‌های سیاه یا قهوه‌ای در نوک برگ‌ شود.

4. کود دهی بیش از حد

کود دهی بیش از حد

حتی چیزهای خوب هم حد و اندازه دارند. بیش از حد کود دادن به پتوس می‌تواند نتیجه منفی داشته باشد، و باعث ایجاد طیف گسترده ای از مشکلات برای گیاه شود، از جمله برگ‌های سیاه، توقف رشد، و شاخ و برگ‌های سوخته.

5. پایین بودن دمای محیط (سرمای زیاد) و سیاه شدن برگ پتوس

پتوس یک گیاه آپارتمانی گرمسیری بومی جنوب شرقی آسیا است و در دمای بین 21 تا 32 درجه سانتی گراد خوب رشد می‌کند. هنگامی که این گیاه را در معرض دمای پایین قرار بدهید، برگ‌های آن کم کم سیاه و پژمرده می‌شود حتی ممکن است دیگر رشد نکند.

6. عدم دریافت آب کافی

در حالی که آب بیش از حد برای پوتوس مشکل ایجاد می‌کند، آب کافی هم قطعا برای این گیاه مضر است. کم آب دادن به گیاه پتوس باعث سیاه شدن برگهای آن شده، ممکن است آن را خشک کند. اگر این گیاه به مدت طولانی از آب محروم باشد، در نهایت می‌میرد.

7. هجوم حشرات و آفت

حشرات فقط یک مشکل برای گیاهان فضای باز نیستند، بلکه می‌توانند به گیاهان داخل خانه نیز حمله کنند. آفات مکنده شیره مانند کنه‌های عنکبوتی، تریپس، شپشک‌های آردآلود و شته‌ها از قسمت‌های تیز دهان خود برای سوراخ کردن گیاه و مکیدن آب آن استفاده می‌کنند. در هجوم شدید این آفات، شاخ و برگ پتوس می‌تواند سیاه شده و گیاه کم کم پژمرده شود.

8. بیماری‌ ها

اگرچه بیماری‌ها به اندازه سایر موارد موجود در این فهرست شایع نیستند، می‌توانند باعث سیاه شدن برگ‌های پتوس شوند. برای مثال، بلایت یک عفونت باکتریایی است که می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های سیاه روی شاخ و برگ پتوس شود. بهترین دفاع در برابر این بیماری‌های قارچی و باکتریایی، سالم نگه داشتن گیاه و پرهیز از آبیاری زیاد است.

چگونه می‌ توان برگ‌ های سیاه پتوس را درمان کرد؟

چگونه می‌ توان برگ‌ های سیاه پتوس را درمان کرد؟

بهترین راه برای تثبیت برگ‌های سیاه پوتوس، انجام اقدامات احتیاطی لازم است تا گیاه از مراقبت و محیط رشد مناسب برخوردار باشد. هنگامی که برگ‌های گیاه شروع به سیاه شدن می‌کنند، مقابله و درمان مشکل بسیار سخت‌تر می‌شود.

همیشه ایده خوبی است که گیاهان آپارتمانی را به طور مرتب و طی زمان بندی خاصی خوب بررسی کنید، فقط برای اینکه بتوانید قبل از اینکه از کنترل خارج شوند مشکل احتمالی را پیدا کنید.

1. مقدار آب را کاهش دهید

آبیاری بیش از حد پتوس مشکلی است که به راحتی می‌توان از آن اجتناب کرد. به سادگی خشکی خاک را قبل از آبیاری بررسی کنید و فقط زمانی که 4 سانت بالای خاک در حال خشک شدن بود گیاه را آبیاری کنید.

2. بهبود زهکشی خاک

اگر پتوس شما دارای برگ‌های سیاه است، ممکن است نشانه این باشد که آب به درستی از گلدان خارج نمی‌شود. هنگامی که خاک فشرده است، آب اضافی نمی‌تواند آزادانه در آن جریان یابد. این امر منجر به خیس شدن خاک می‌شود و مشکلات قارچی و تغییر رنگ برگ پیامد آن است.

3. پتوس را از نور مستقیم خورشید دور کنید

پتوس برای زنده ماندن به نور خورشید نیاز دارد، اما نور غیر مستقیم. نور مستقیم شاخ و برگ گیاه را می‌سوزاند و باعث توقف رشد، ریزش برگ و برخی مشکلات دیگر می‌شود. خوشبختانه، با دور کردن گیاه از نور مستقیم خورشید می‌توانید به راحتی این مشکل را برطرف کنید.

4. بیش از حد کود به پتوس ندهید

کود را فقط در طول فصل رشد فعال پوتوس، که در بهار، تابستان و پاییز است، پای گلدان بریزید. از کودی استفاده کنید که به طور خاص نیازهای پتوس را برطرف می‌کند، به ویژه بررسی کنید که تعادل مناسبی از مواد مغذی داشته باشد.

علاوه بر این، فقط دوز توصیه شده را همانطور که روی بطری کود ذکر شده است استفاده کنید. کود دهی بیش از مقدار توصیه شده گیاه را در معرض سوختگی ناشی از کود قرار می‌دهد و می‌تواند منجر به سیاه شدن برگ‌های پتوس شود.

5. پتوس را در دمای مناسب نگه دارید

این گیاهان بومی به دمایی بین 21 تا 32 درجه سانتی گراد نیاز دارند. با این حال، این گیاه می‌تواند دمای پایین 12 درجه را نیز تحمل کنند، اما نباید به مدت طولانی در معرض این دمای پایین قرار بگیرد. علاوه بر این، مطمئن شوید که گیاه را از مناطقی که دما در آنها به شدت در نوسان است، مانند نزدیک درهای ورودی و دریچه‌های گرمایش/سرمایش دور نگه دارید.

6. بیش از حد به گیاه پتوس آب ندهید

بهترین راه برای جلوگیری از آبیاری بیش از حد پتوس این است که آن را فقط زمانی که به آب نیاز دارد آبیاری کنید. قبل از آبیاری میزان خشکی خاک را بررسی کنید و فقط زمانی آبیاری کنید که 4 سانت بالای خاک شروع به خشک شدن کند.

اگر پتوس مدت زیادی بدون آبیاری سپری شده باشد و خاک بسیار خشک باشد، آبیاری آن به طور معمول ممکن است کافی نباشد زیرا آب فقط از خاک خشک رد می‌شود و بیرون می‌رود. در عوض، گلدان را در یک سطل آب فرو کنید و بگذارید حدود 20 تا 30 دقیقه بماند و بعد آن را از آب خارج کنید. این کار باعث می‌شود که آب به خاک بیش از حد خشک نفوذ کند و گیاه را عمقی آبیاری کند.

7. مراقب آفات و حشرات باشید

به طور مرتب گیاه را بررسی کنید، قسمت‌های بالایی و زیرین برگ‌ها را بررسی کنید و به دنبال علائم آسیب حشرات باشید. هنگامی که هر نشانه ای از حشرات را مشاهده کردید، با اسپری یا صابون حشره کش، فوراً برای رفع آنها اقدام کنید.

8. بیماری‌ ها را در اسرع وقت درمان کنید

در حالی که همیشه پیشگیری راهکار مناسب‌تری است، گاهی اوقات ممکن است با یک پتوس بیمار مواجه شوید. خبر خوب این است که معمولاً می‌توانید با اسپری قارچ کش گیاه را درمان کنید. با این حال، مطمئن شوید که گیاه بیمار را از سایر گیاهان آپارتمانی خود دور کنید تا از گسترش بیماری جلوگیری شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا