10 دلیل که باید تولسی (ریحان مقدس) در خانه داشته باشید!

وقتی خانه‌تان را طراحی می‌کنید، فقط فضای داخلی نیست که نیاز به توجه دارد. شما باید فضای بیرونی را نیز به زیبایی طراحی کنید. اولین چیزی که خودتان یا مهمانان‌تان بعد از ورود به خانه می‌بیند، فضای حیاط است. خواه یک باغچه بزرگ داشته باشید و خواه بالکن، گیاهان یکی از ضروریات هر خانه‌ای هستند. گیاهان فضای خانه را زیبا و انرژی خوبی ایجاد می‌کنند. برخی از گیاهان هم که مانند گیاه تولسی یا ریحان مقدس دارای ارزش دارویی هستند.

اهمیت مذهبی گیاه تولسی در دین هندو

گیاه تولسی مقدس‌ترین گیاه در دین هندو است. هندوها معتقدند که به عنوان وریندا نیز شناخته می‌شود؛ وریندا دروازه بهشت یا وایکونتا، محل اقامت خدا است. گیاه تولسی به آدم‌ها کمک می‌کند تا به خدا نزدیک‌تر شوند یا به موکشا (آزادی از سامسارا، چرخه مرگ و تولد دوباره) دست یابند.

وجود گیاه تولسی در خانه همچنین به ریشه کن کردن انرژی‌های منفی یا دفع شر کمک می‌کند. گفته می‌شود گیاه تولسی قدرت شفا و خواص دارویی دارد و به مبارزه با سرفه، سرماخوردگی و سایر بیماری‌ها کمک می‌کند.

مزایای وجود گیاه تولسی یا ریحان مقدس در خانه

در اینجا به 10 مزیت مهم وجود گیاه تولسی در خانه پرداخته‌ایم:

تولسی ارزش غذایی بالایی دارد

تولسی ارزش غذایی بالایی دارد

گیاه تولسی ممکن است خیلی بزرگ نباشد، اما بسیاری از مواد مغذی و ضروری را برای سلامتی بدن فراهم می‌کند. برگ‌های این گیاه منبع خوبی از ویتامین‌های A، C و K و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، فسفر، منیزیم و پتاسیم هستند. علاوه بر این، ریحان مقدس سرشار از فیبر و پروتئین است. استفاده از تولسی در غذاها، هم طعم و هم مواد مغذی دریافتی‌تان را افزایش می‌دهد. تولسی را می‌توان به صورت خام یا دم کرده مصرف کرد.

تولسی به مبارزه با استرس کمک می‌ کند

گیاهان مدت‌هاست که به دلیل تاثیری که بر کاهش استرس دارند، شناخته شده‌اند. به همین دلیل است که وقتی بیرون از خانه و در یک باغ یا طبیعت هستید کمتر احساس استرس می‌کنید. گیاهان به ما انرژی مثبت می‌دهند و ذهن را آرام می‌کنند. حتی اگر فضای کوچکی دارید، چندین گیاه آئارتمانی مناسب وجود دارند که می‌توانید همراه با تولسی پرورش دهید.

تولسی یا ریحان مقدس در کاهش استرس بسیار موثر است. این گیاه حاوی ترکیباتی مانند Ocimumosides A و B است که سطح دوپامین و سروتونین را در مغز متعادل می‌کنند. اینها انتقال دهنده‌های عصبی هستند که عملکردهای بدن، متابولیسم و احساسات را تنظیم می‌کنند. جویدن برگ‌ تولسی می‌تواند ذهن را آرام کند. این گیاه همچنین به کاهش اثرات استرس مانند بی خوابی، افسردگی و عصبی کمک می‌کند. رایحه شیرین و خاکی این گیاه به عنوان یک تقویت کننده خلق و خو عمل می‌کند.

ریحان مقدس سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌ کند

ریحان مقدس سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌ کند

تولسی سرشار از روی و ویتامین ث است و همچنین خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی دارد. دمنوش این گیاه یک تقویت‌کننده فوری ایمنی درست کند. تولسی التهاب روده را آرام کرده و تعادل باکتری‌های روده را به نفع باکتری‌های خوب تغییر می‌دهد.

آیا می‌دانستید فیتوکمیکال‌های موجود در تولسی می‌توانند خطر ابتلا به سرطان در ریه‌ها، پوست و کبد را کاهش دهند؟ اگر از سنگ کلیه رنج می‌برید، تولسی به عنوان یک ادرارآور خفیف عمل می‌کند و می‌تواند به کاهش سطح اسید اوریک در خون شما کمک کند. علاوه بر این، اسید استیک به تجزیه سنگ‌ها کمک می‌کند و خروج آن‌ها از بدن را آسان‌تر می‌کند.

گیاه تولسی خواص سم زدایی دارد

نام ریحان مقدس واقعا برازنده این گیاه است چرا که به عنوان نمادی از خلوص در نظر گرفته می‌شود و سموم را از محیطی که در آن قرار می‌گیرد حذف می‌کند. نگه داشتن تولسی در نزدیکی درها و پنجره‌ها می‌تواند هوای خانه را تصفیه کند و سموم و گازهای مضر مانند دی اکسید کربن، مونوکسید کربن و دی اکسید گوگرد را از بین ببرد.

اگر می‌خواهید گیاه تولسی را در داخل خانه نگهداری کنید، باید به خاطر داشته باشید که آن را در جایی قرار دهید که نور کافی خورشید را دریافت کند یا هر چند روز یک بار گلدان را به بیرون منتقل کنید.

تولسی می‌ تواند با عفونت‌ های تنفسی مبارزه کند

یکی از شناخته‌شده‌ترین درمان‌های خانگی برای سرماخوردگی متکی بر قدرت برگ تولسی است. تولسی اوژنول، کامفن و سینئول دارد. این مواد هنگامی که دم بکشند و با عسل و زنجبیل مخلوط شوند، به مبارزه با سرفه، سرماخوردگی، آسم و برونشیت کمک می‌کنند. اوژنول همچنین دارای خواص تسکین دهنده درد است که می‌تواند به مبارزه با بدن درد و میگرن کمک کند. این ماده همچنین برای بیماران دیابتی مفید است.

گیاه تولسی حشرات را دفع می‌ کند

این یک تصور اشتباه است که گیاهان در خانه باعث جمع شدن حشرات می‌شود. گیاه تولسی یک دافع عالی حشرات است. عصاره روغن برگ تولسی خاصیت لاروکشی هم داردو در واقع لاروهای پشه را قبل از اینکه به پشه کامل تبدیل شوند می‌کشد. بنابراین حشرات را دور نگه می‌دارد و عطر مطبوعی هم در فضا پخش می‌کند.

برگ‌های خشک تولسی را می‌توان همراه با آذوقه‌های ذخیره‌شده مانند برنج و عدس برای دفع حشرات نگهداری کرد. حتی می‌توانید کیسه‌هایی از تولسی خشک شده را در کمد لباس‌تان نگه دارید.

رنگ پوست را بهبود می‌ دهد

تولسی را می‌توان به روش‌های مختلفی برای بهبود چهره و تقویت موها استفاده کرد. این گیاه دارای فیتونوترینت‌ها و آنتی اکسیدان‌هایی است که از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. تولسی را می‌توانید برای تهیه ماسک‌های خانگی نیز استفاده کنید. اسید اورسولیک موجود در برگ‌های تولسی به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند و چین و چروک‌ها و لکه‌ها را کاهش می‌دهد. ماهیت ضد قارچی تولسی حتی با شوره سر نیز مبارزه می‌کند.

تولسی برای سلامت دندان‌ ها مناسب است

تولسی برای سلامت دندان‌ ها مناسب است

تولسی برای سلامت دهان و دندان بسیار مفید است. اگر به لیست مواد تشکیل دهنده خمیر دندان گیاهی دقت کنید، احتمالاً متوجه خواهید شد که تولسی هم در آن وجود دارد. تولسی علاوه بر تقویت لثه، دندان‌ها را نیز تقویت کرده و به تسکین زخم‌های دهان نیز کمک می‌کند. بنابراین، داشتن یک گیاه تولسی در خانه یا باغچه، راهی آسان برای درخشان کردن لبخندتان است!

گیاه تولسی برای قلب مفید است

ویتامین C که باعث شده تولسی تقویت‌کننده سیستم ایمنی باشد، این گیاه را به یک گیاه خوب برای سلامت قلب نیز تبدیل می‌کند. فواید تولسی برای قلب را می‌توان به آنتی اکسیدان‌های موجود در آن مانند اوژنول نسبت داد. این آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و چربی و سطح کلسترول مضر را کاهش می‌دهند. با کاهش سطح کلسترول، خطر رسوبات چربی در شریان‌ها و بیماری‌های قلبی نیز کاهش می‌یابد.

ریحان مقدس ثروت‌ آور است

همه می‌خواهند آرامش داشته باشند. و طبق متون باستانی هند، با داشتن یک گیاه تولسی در خانه می‌توانید ثروت و خوش شانسی را جذب کنید. آیا می‌دانستید که به تولسی ملکه گیاهان نیز می‌گویند؟

کلام پایانی

در میان همه گیاهان، گیاه تولسی یکی از مفیدترین‌هاست. زیبا به نظر می‌رسد، رایحه ای دوست داشتنی در فضا ایجاد می‌کند، سموم را برای تصفیه هوا جذب می‌کند و فواید دارویی دارد. اگر احساس می‌کنید از این مزایای تولسی الهام گرفته اید، وقت آن است که گیاه خودتان را داشته باشید. تنها چیزی که نیاز دارید بذر است و در کوتاه‌ترین زمان گیاه تولسی خود را خواهید داشت.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا