علت پژمردگی گیاهان آپارتمانی چیست؟

پژمردگی یکی از رایج ترین مشکلاتی است که برای گیاهان آپارتمانی رخ می‌دهد. در حالی که خیلی‌ها در این شرایط تصور می‌کنند گیاهشان به آب نیاز دارد، این احتمال وجود دارد که مشکل اصلا این نبوده، و گیاه‌تان به دلیل دیگری پژمرده شده باشد. این مقاله به شما کمک می‌کند تا علت پژمردگی گیاهان آپارتمانی را تشخیص داده و راه حل مشکل را بیاموزید.

علت پژمردگی گیاهان آپارتمانی

انواع گیاهان از فشار آب در برگها و ساقه‌های‌شان برای حفظ ساختار و استحکام خود استفاده می‌کنند. یک منبع مداوم آب از ریشه، بافت آوندی گیاه، آوند چوبی، تا برگ‌ها وجود دارد.

پژمردگی در واقع از دست دادن آماسیدگی در قسمت‌های غیر چوبی ساقه است. این اتفاق می‌تواند به دلیل عدم تعادل بین جذب آب در ریشه و از دست دادن آب از طریق تعرق رخ بدهد. همچنین اگر انتقال آب از طریق آوند چوبی به هر دلیلی قطع شود، آماسیدگی از دست خواهد رفت و گیاه پژمرده می‌شود.

به طور کلی دلایل زیر برخی مهم ترین علل پژمره شدن گباهان آپارتمانی هستند:

1. کم آب دادن، دلیل پژمردگی گیاهان آپارتمانی

کم آب دادن، دلیل پژمردگی گیاهان آپارتمانی

بهتر است علل خشک شدن گیاه را با واضح ترین مورد شروع کنیم. وقتی آبیاری به اندازه کافی انجام نشود خاک خشک و آب کافی برای جذب توسط ریشه در دسترس نیست. آب مداوم توسط گیاه استفاده می‌شود و از طریق تعرق از بین می‌رود. در نهایت، آماسیدگی گیاه به حدی کم می‌شود که گیاه پژمرده شده و در نهایت از بین می‌رود.

کم آب شدن گیاه ساده ترین دلیل خشک شدن آن است. اگر مدتی است که گیاه خود را آبیاری نکرده اید و خاک آن بسیار خشک است، احتمالاً علت خشک شدن، همین عدم آبیاری است. همچنین ممکن است لبه‌های برگ‌ها یا نوک برگ قهوه ای شده باشد یا برگ‌های کمی خشک باشند. در این صورت به گیاه‌تان آب بدهید و منتظر بمانید. اگر مشکل همین باشد گیاه کم کم طراوت خود را به دست می‌آورد.

2. آبیاری بیش از حد

این مورد دقیقا برعکس مورد یک است و اتفاقا آسیب بیشتری هم به گیاه وارد می‌کند. گفتیم که پژمردگی اغلب به دلیل عدم توانایی گیاه در جذب آب است. جالب اینجاست که دقیقاً همین اتفاق در آبیاری بیش از حد می‌افتد، اما دلایل متفاوتی دارد.

هنگامی که گیاه را بیش از حد آبیاری می‌کنید، در ابتدا علائم آبیاری زیاد، همراه با ادم و زردی برگ را خواهید دید. با آبیاری بیش از حد به طور مکرر یا دائمی، ریشه‌ها کم کم آسیب می‌بینند و می‌میرند. چنین اتفاقی ناشی از این است که وجود آب زیاد در خاک مانع از رسیدن اکسیژن کافی به ریشه می‌شود و در نتیجه هیپوکسی ریشه، عفونت‌های باکتریایی بی هوازی فرصت رشد پیدا می‌کنند و مرگ ریشه رخ می‌دهد

گیاه با ریشه‌های مرده، نمی‌تواند آب را جذب کند و در میان حجم زیادی از آب تشنه می‌ماند. در صورتی که خاک گیاه شما دائماً مرطوب است، گلدان یا خاک، زهکشی بسیار ضعیفی دارد، خطر پژمردگی و پوسیدگی ریشه به دلیل آبیاری بیش از حد وجود دارد.

خاک را لمس کنید، ببینید برگ‌ها زردی یا علائم تورم دارند یا نه. پوسیدگی ریشه باعث می‌شود که ریشه‌ها قهوه ای یا سیاه و نرم شوند. خاک ممکن است بوی پوسیدگی بدهد و پوسیدگی ممکن است حتی به ساقه یا برگ‌های پایینی سرایت کند. اگر در گلدان گیاهی که در حال پژمرده شدن است، آب بیش از حد دیدید، احتمالا عمر گیاه شما تمام شده است. اگر علائم اولیه را خیلی زود تشخیص دهید، می‌توانید سریعاً برای نجات گیاه اقدام کنید.

3. تنش حرارتی، علت پژمردگی گیاهان آپارتمانی

تنش حرارتی دیگر علت خشک شدن گیاهان آپارتمانی است. تنش حرارتی به دلیل خروج از محدوده دمای طبیعی گیاه است. بیشتر گیاهان آپارتمانی از مناطق گرمسیری هستند که دمای آن بین 10 تا 32 درجه سانتیگراد است. دمای خارج از این محدوده می‌تواند باعث آسیب دیدن برگ‌ها، ساقه‌ها و ریشه‌های گیاه شود به ویژه اگر قرار گرفتن در معرض دمای خارج از محدوده مناسب زمان زیادی طول بکشد.

4. گرمای بیش از حد و خشک شدن گیاهان آپارتمانی

گرمای بیش از حد و خشک شدن گیاهان آپارتمانی

گرمای بیش از حد گاهی اوقات می‌تواند مستقیم به بافت‌های گیاه آسیب وارد کند، اما محتمل ترین علت پژمردگی زمانی است که دمای بالا منجر به افزایش تعرق و از دست دادن آب می‌شود. این روند منجر به افزایش نیاز گیاه به آب می‌شود که ممکن است ریشه‌ها نتوانند آن را تامین کنند.

اگر گیاه شما در معرض نور مستقیم خورشید است، در اتاق آفتابگیر قرار دارد یا نزدیک رادیاتور یا دریچه هوای گرم است، ممکن است علت پژمرده شدنش گرمای بیش از حد باشد. بد نیست بدانید ممکن است گیاهی که در زمستان از قرار گرفتن روی طاقچه کاملاً خوشحال بوده، در طول تابستان به جای دیگری نیاز داشته باشد.

همچنین به یاد داشته باشید خاک گیاهی که در شرایط گرم رشد می‌کند خیلی سریعتر از گیاه در شرایط سرد خشک می‌شود. از این رو می‌بایست برنامه آبیاری را مطابق با نیاز گیاه تنظیم کنید. به دنبال علائم آسیب خورشید یا گرما روی برگ‌ها مانند جای سوختگی، پیچ خوردگی برگ، ریزش برگ، نوک قهوه ای یا لبه‌های قهوه ای باشید. راه حل این است که گیاه را به مکانی با هوای کمی خنک‌تر منتقل کنید و مطمئن شوید که آب کافی دارد.

5. سرما

دمای خارج از منطقه آسایش گیاه یا باد سرد متناوب می‌تواند باعث آسیب دیدن شاخ و برگ یا ریشه گیاه شود. گیاه آپارتمانی بدون ریشه‌ سالم، قادر به جذب آب برای رفع نیازهای خود نخواهند بود و در نتیجه پژمرده می‌شود.

در حالی که بعید است گیاهان آپارتمانی در اثر سرمازدگی پژمرده شوند، اگر گیاهانی را برای تابستان بیرون قرار می‌دهید، به یاد داشته باشید که قبل از فرا رسیدن شب‌های سرد پاییز، دوباره به داخل خانه منتقل‌شان کنید.

6. آفات و پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی

آفات مکنده شیره می‌توانند علت پژمردگی گیاهان آپارتمانی باشند به این دلیل که باعث از دست دادن آب گیاه می‌شوند. حشرات مکنده شیره مانند شپشک‌های آردآلود، فلس، شته‌ها، تریپس یا کنه‌های عنکبوتی شایع‌ترین آفاتی هستند که به گیاهان آپارتمانی حمله می‌کنند. وجود چند حشره محدود معمولاً مشکل بزرگی ایجاد نمی‌کند، اما اگر تعداد‌شان زیاد باشد باعث آسیب دیدن برگ‌ها و در نهایت خشک شدن گیاه می‌شوند.

اگر گیاه شما به دلیل وجود آفت در حال پژمرده شدن است، باید بتوانید به راحتی آفات را روی گیاه ببینید. کنه‌های عنکبوتی بسیار ریز هستند، بنابراین برای دیدن آنها به دقت بیشتری نیاز دارید.

یادتان باشد که گیاهان را به طور منظم (حداقل ماهانه) به لحاظ وجود هر گونه آفتی بررسی کنید. در صورتی که آفت را به موقع درمان کنید، ریشه کن کردنش بسیار آسان‌تر است.

7. بیماری

بیماری

بیماری‌ها از دو طریق می‌توانند باعث پژمردگی گیاه شوند. اولاً، ممکن است بر سلامت و عملکرد ریشه تأثیر بگذارند. ثانیاً، می‌توانند جریان آب و مواد مغذی را از طریق بافت آوند چوبی گیاه قطع کرده و در نتیجه گیاه آماسیدگی خود را از دست داده، خشک می‌شود.

گیاهان آپارتمانی خود را به دقت بررسی کنید و در صورت مشاهده مشکل فوراً برای درمان اقدام کنید. همچنین به یاد داشته باشید هر گیاهی را که فکر می‌کنید ممکن است بیماری داشته باشد قرنطینه کنید تا بیماری به کل مجموعه گیاهان آپارتمانی شما سرایت نکند.

راه حل در این شرایط این است که همه برگ‌های آسیب دیده را به طور تهاجمی هرس کنید، کل گیاه را با یک ضد قارچ درمان کنید، گیاه را جدا کنید و قبل از آبیاری مجدد اجازه دهید خاک به خوبی خشک شود.

در بسیاری از موقعیت‌ها، بیماری‌ها در اثر رطوبت خیلی بالا همراه با جریان ناکافی هوا و زهکشی خاک ایجاد می‌شوند. مراقب باشید تا از آبیاری بیش از حد گیاه خودداری کنید، گیاهان آپارتمانی خود را در خاکی با زهکش خوب، در گلدان‌هایی که بزرگتر از نیاز گیاه نیستند بکارید و مطمئن باشید که تهویه مناسبی وجود دارد.

8. رطوبت کم، علت خشک شدن گیاهان آپارتمانی

بسیاری از گیاهان آپارتمانی به رطوبت کمی بالاتر از حد معمول در خانه‌های ما نیاز دارند. هرچند اکثر گیاهان آپارتمانی می‌توانند به خوبی با رطوبت کم کنار بیایند، ممکن است ظاهرشان در بهترین حالت خود نباشد.

برخی از گیاهان آپارتمانی مانند کالاتیا، سرخس و برخی ارکیده‌ها وجود دارند که واقعاً رطوبت بالا را ترجیح می‌دهند و سطح رطوبت کمتر از حد مطلوب در خانه باعث آسیب دیدن‌شان می‌شود. رطوبت کم در آب و هوای خشک، (در زمستان که گرمایش مرکزی هوا را خشک می‌کند) یا در اتاق‌هایی که نور مستقیم خورشید زیادی دریافت می‌کنند، بیشتر رخ می‌دهد. گیاهان حساس اغلب در این شرایط به طور چشمگیری پژمرده می‌شوند، به خصوص اگر با آبیاری کم همراه شوند.

اگر در خانه گیاهانی دارید که نیاز به رطوبت بالا دارند، سعی کنید اقدامات لازم را انجام دهید تا مطمئن شوید که رطوبت مورد نیاز آنها تامین می‌شود. رطوبت بیش از 50 درصد معمولاً برای گیاهان حساس کافی است، اگرچه آنهایی که بالاتر نام بردیم بهترین عملکرد را با رطوبت بیش از 60 درصد دارند.

از یک سینی نگهدارنده رطوبت استفاده کنید، گیاهان خود را با هم گروه بندی کنید، آنها را در حمام یا آشپزخانه قرار دهید، یا از یک دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید تا مطمئن شوید که رطوبت کافی برای جلوگیری از پژمردگی دارند.

9. مشکلات کود

مسائل مربوط به کود نیز از دلایل بالقوه پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی هستند. البته کم کود دادن به گیاه را فراموش کنید، زیرا بعید است علت خشک شدن گیاهان آپارتمانی کود کم باشد. کود دهی بیش از حد مشکل مهم تری است. البته که بسیار وسوسه انگیز به نظر می‌رسد که به گیاهان آپارتمانی کود بیشتری بدهید به این امید که زودتر و بهتر رشد کنند.

با این حال، اوضاع به این شکل نیست. کود را فقط باید به اندازه‌ای بدهید که از کمبود مواد مغذی در خاک گیاه جلوگیری کنید و اطمینان حاصل کنید که آنها به اندازه‌ای که برای رشدشان کافی است مواد مغذی دریافت می‌کنند. کود بیش از حد می‌تواند باعث آسیب دیدن شیمیایی ریشه‌های گیاه شود. همین مکانیسم است که باعث پژمردگی گیاهان می‌شود. گیاه با ریشه‌های آسیب دیده یا غیرفعال، قادر به جذب آب کافی برای نیازهای خود نخواهد بود و در نتیجه پژمرده می‌شود.

راه حل این است که خاک را با مقدار زیادی آب بشویید. با این کار نمک‌ اضافی کود از خاک خارج می‌شود و گیاه می‌تواند روند بهبودی را آغاز کند. پیشگیری از این مشکل هم به سادگی عدم زیاده روی در کود دهی به گیاه است.

جلوگیری از پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی

امیدواریم این مطلب نکات به درد بخوری بابت علت پژمردگی و خشک شدن گیاهان آپارتمانی به شما بدهد. مراقبت از گیاهان آپارتمانی در واقع زیر نظر داشتن گیاه و شرایط رشد آن است. خواه همه چیز برای گیاهان آپارتمانی شما خوب پیش برود و خواه با مشکلاتی روبه‌رو شوید، به هر روی کم کم مهارت‌های نگهداری از گیاهان را به خوبی خواهید آموخت و اشتباهات کمتری را مرتکب خواهید شد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا