نحوه نگهداری و پرورش گیاه پتوس (پوتوس)

گیاه زیبا و جذاب پوتوس (که به آن پیچک شیطان نیز می‌گویند) یک گیاه آپارتمانی زیباست که رشد ساده و بدون دردسری دارد. این گیاه با برگ‌های براق و قلبی شکل به صورت آویز در خانه بسیار زیبا می شود. در این نوشتار نحوه نگهداری پتوس را خواهید یافت. با هوم نگار همراه باشید.

درباره پوتوس بیشتر بدانید

پوتوس به دلیل رشد شدید و تمایل به بازگشت به زندگی حتی در بدترین شرایط، نام رایج دیگر خود – یعنی پیچک شیطان – را می گیرد! این گیاه آپارتمانی برای افرادی که در نگهداری از گیاهان مبتدی هستند عالی است زیرا نسبت به خاک خود حساس نیست و در هر دو نور غیر مستقیم، روشن و نور کم رشد می کند. در واقع پتوس در دسته گیاهان آپارتمانی مقاوم قرار می گیرد.

پتوس یا پوتوس بومی جزایر گرمسیری پلی نزی فرانسه در اقیانوس آرام جنوبی، است اما اکنون در سراسر جهان یافت می شود. در طبیعت، پوتوس می تواند به طرز شگفت آوری بزرگ شود و طول برگ های آن حتی تا سی سانت هم می رسند. با این حال، در خانه و به طور کلی فضای بسته کوچک می ماند: برگ های بالغ قلبی شکل معمولاً بین 10 تا 20 سانت متغیر هستند و خود گیاه به سختی به 4 متر می رسد.

توجه: پوتوس در برخی از مناطق ایالات متحده یک گونه مهاجم در نظر گرفته می شود و هرگز نباید در فضای باز کاشته شوند، به خصوص در مناطقی که زمستان های معتدل دارند.

آیا گیاه پوتوس سمی است؟

بله. با وجود اینکه پوتوس یک گیاه آپارتمانی بسیار محبوب است، تا حدی سمی محسوب می شود. تمام قسمت های گیاه حاوی ماده ای به نام اگزالات کلسیم است، کریستال های میکروسکوپی که به عنوان یک محرک تماسی عمل می کنند. مصرف پوتوس می تواند باعث تورم و احساس سوزش در دهان و گلو و همچنین ناراحتی روده و سوء هاضمه شود. آیا گیاه پتوس (پوتوس) برای گربه ها هم سمی است؟

به دلیل سمی بودن این گیاه، خانواده هایی که کودک یا حیوان خانگی دارند باید نکات مراقبتی لازم را رعایت کنند.

چه گلدانی برای پتوس مناسب است؟

گلدان دارای سوراخ زهکشی در پایین انتخاب کنید. پوتوس دوست ندارد در خاک مرطوب بماند چون ریشه اش پوسیده خواهد شد. بنابراین این گیاه را در یک مخلوط گلدانی با زهکشی خوب بکارید. همچنین می توانید برای افزایش ظرفیت زهکشی مخلوط گلدان خود، چند مشت پرلیت مخلوط کنید.

نگهداری پوتوس در یک سبد آویز برای نشان دادن انگورها یا در یک گلدان معمولی روی پایه گیاهان به خوبی عمل می کند. می توان به این گیاه اجازه داد که روی دیوارها بپیچد و بالا برود، اگرچه ریشه های هوایی آنها – که از آنها برای چسباندن خود به سطوحی مانند درختان یا سایر ساختارهای عمودی استفاده می کنند – می توانند رنگ را از بین ببرند، بنابراین مراقب جایی که ساقه های پتوس در حال رشد هستند، باشید.

نحوه مراقبت از گیاه پوتوس

  • پوتوس را در یک مکان گرم نگهداری کنید. دمای اتاق ایده آل است. اگر در معرض بادهای معمولی یا دماهای سردتر قرار بگیرد، رشد گیاه می تواند تحت تأثیر قرار گیرد.
  • پوتوس را در نور روشن و غیر مستقیم قرار دهید. آنها نور کم را تحمل می کنند اما چندان رشد نمی کنند و ممکن است مقداری یا تمام تنوع برگ های خود را از دست بدهند.
  • فقط زمانی پتوس را آبیاری کنید که خاک آن خشک شود. پوتوس ها خاک مرطوب را دوست ندارند. آبیاری زیاد موجب زرد شدن برگ های شان می شود.
  • در فصل بهار و تابستان ماهی یکبار از کود مایع رقیق شده برای این گیاه آپارتمانی استفاده کنید.
  • ساقه ها را درست بالای برگ برش دهید تا گیاه پرپشت تر شود.
  • برگ های بزرگ و مومی شکل می توانند گرد و غبار را جمع کنند. به آرامی آنها را به صورت دوره ای پاک کنید.
  • ساقه های پوسیده یا مرده و هر برگ خالدار را جدا کنید.

نحوه تکثیر پوتوس

تکثیر پوتوس بسیار آسان است و همین آنها را به یک گیاه آپارتمانی دوست داشتنی برای به اشتراک گذاشتن با خانواده، دوستان و همسایگان تبدیل می کند. از طرف دیگر، اگر دوست دارید همه فرزندان را برای خود نگه دارید و خانه خود را به یک جنگل پوتوس تبدیل کنید – ما قضاوت نمی کنیم!!

برای تکثیر، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • یک تاک با ظاهر سالم را پیدا کنید تا از آن قلمه بگیرید. برگها باید روشن و سالم باشند و پژمرده نباشند.
  • یک برش ساقه ایجاد کنید. قلمه ساقه ایده آل 10 تا 20 سانت طول و 2-3 برگ دارد. ساقه را درست بالای یک گره ریشه (یعنی نقطه روی ساقه که ریشه های هوایی از آن رشد می کنند) ببرید.
  • هنگامی که قلمه را انجام دادید، انتهای بریده شده را در یک گلدان کوچک خاک گلدان یا یک لیوان آب شفاف قرار دهید. پوتوس را می توان در آب یا خاک پرورش داد، اما توجه داشته باشید که اگر قلمه ها از آب به خاک یا برعکس منتقل شوند، می توانند مشکل ساز باشند، بنابراین یکی را انتخاب کنید و به همان بچسبید.
  • پس از چند هفته، شما باید شروع به دیدن ریشه ها (در آب) کنید یا مشاهده کنید که گیاه می تواند خود را نگه دارد (در خاک).
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا