بهترین راه های از بین بردن پشه های ریز گلدان

در کنار زیبایی آرامش بخش گلدان‌ها و گیاهان آپارتمانی، حضور پشه‌های ریز می‌تواند تجربه‌ی ناخوشایندی برای علاقمندان به گیاهان خانگی باشد. این حشرات کوچک نه‌ تنها زیبایی گیاهان را تهدید می‌کنند، بلکه به عنوان وسیله‌ی انتقال بیماری‌ها نیز شناخته می‌شوند. در این مقاله، به روش‌ها و راهکارهای موثر برای کنترل و از بین بردن پشه های ریز گلدان پرداخته و به راه‌حل‌هایی ساده و موثر در اختیار شما قرار خواهیم داد.

راهکارهای از بین بردن پشه های ریز گلدان

راهکارهای زیر همگی آزمایش شده و موثر هستند. بسته به شرایط تان می توانید یکی از این راهکارها را امتحان کنید:

1. استفاده از پروکسید هیدروژن (آب اکسیژنه)

پروکسید هیدروژن نوعی ضدعفونی کننده ملایم و عاری از خطر است و در خانه داری کاربرد زیادی دارد. سه قسمت آب را با یک قسمت پراکسید هیدروژن ۳ درصد ترکیب کرده و روی خاک گلدان بریزید. این محلول می‌تواند باکتری ها، قارچ ها، ویروس‌ها و آفات گلدانی را از بین ببرد. این ترکیب علاوه بر خاصیت ضدعفونی کنندگی، با اضافه کردن اکسیژن به خاک منجر به رشد و سلامت ریشه‌های گیاه خواهد شد. همچنین می‌توانید با اسپری کردن این محلول روی برگ گیاهان، حشرات روی آنها را نیز از بین ببرید. به هیچ عنوان از پروکسید هیدروژن بیشتر از ۱۰ درصد استفاده نکنید. زیرا به آسیب دیدن گیاه منجر خواهد شد.

2. از خاک دیاتومه استفاده کنید

خاک دیاتومه نوعی پودر ریز آسیاب شده از جلبک‌های فسیل شده است که به عنوان یک آفت کش طبیعی عمل می‌کند. این ماده حاوی نقاط تیز میکروسکوپی است و می‌تواند اسکلت بیرونی حشرات را سوراخ کرده و آن‌ها را از بین ببرد. علاوه بر این به نفوذ بهتر آب به خاک نیز کمک می‌کند.

اگر چه این ماده قادر است حشرات را از بین ببرد، اما برای انسان، حیوانات خانگی، پرندگان و حتی ماهی‌ها اصلا خطر ندارد. یک لایه نازک از خاک دیاتومه را روی خاک گلدان بریزید و گلدان را روی زیر گلدانی قرار دهید تا حشرات هنگام آب دادن گیاه از زیر گلدان خارج شوند. استفاده از خاک دیاتومه همراه با محلول پراکسید هیدروژن یک راه عالی برای از بین بردن آفت های گلدانی است.

3. اجازه دهید خاک خشک شود

پس از اینکه حشرات گلدان را به کمک دو راهکار بالا از بین بردید، برای مدتی گیاه را آبیاری نکنید تا خاک آن کاملا خشک شود. قرار دادن گیاهان در فضای باز برای مدت کوتاه و توقف آبیاری به مدت چند روز ایده خوبی است. زیرا خاک مرطوب شرایطی ایده آل برای رشد تخم یا لارو حشرات فراهم می کند. لاروها حشرات ریز و بالدار با ظاهر شبیه به حشرات معمولی هستند که ناقل بیماری اند و به عنوان آفات گیاهی شناخته می‌شوند.

این نوع پشه‌ها قادر نیستند زیاد از گیاه فاصله بگیرید و در واقع چون از ریشه گیاهان تغذیه می کنند یک آسیب جدی برای آن‌ها محسوب می شوند. لاروها عاشق محیط‌های گرم و مرطوب هستند. اگر گیاهان شما پشه‌ها را جذب می‌کنند، اجازه دهید خاک قبل از آبیاری کاملا خشک شود و مقداری شن ریز به سطح آن اضافه کنید. در صورتی که هنوز هم با مشکل حضور حشرات در گلدان روبرو بودید، باید خاک گلدان را عوض کنید.

۴. از گسترش حشرات جلوگیری کنید

بهترین راه برای درمان حشرات گلدانی پیشگیری از آن‌ها است. به محض مشاهده حشرات روی گیاه، گلدان آسیب دیده را از سایر گیاهان بدون حشره دور کنید تا آن‌ها نیز دچار مشکل نشوند. در چنین شرایطی روغن چریش بهترین و موثرترین ماده است. روغن چریش ماده ای کشنده است که با اسپری کردن آن روی نواحی آسیب دیده، می‌توانید به راحتی حشرات را از بین ببرید.

کلام پایانی

با استفاده منظم از آفت کش‌های غیر سمی و ارگانیک مانند روغن چریش روی گیاهان می‌توانید از تجمع حشرات جلوگیری کنید. استفاده از محصولات طبیعی و ارگانیک مزایای زیادی نسبت به آفت کش‌های سمی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به حفظ سلامت انسان و حیوانات خانگی اشاره کرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا