نحوه نگهداری از یخچال (معرفی نکات کاربردی)

یخچال، این پرکارترین عضو خانه، نیاز به مراقبت و رسیدگی ویژه دارد! این نکته‌ای است که همه می‌دانیم اما غالب ما نسبت به لوازم خانگی بی‌تفاوت هستیم تا زمان که مشکلی برای آنها پیش بیاید. اما شما این کار نکنید! صرف چند دقیقه هر چند روز یک بار و تعمیر و نگهداری درست از یخچال کمک می‌کند که این دستگاه به خوبی کار کند و شما را از خرابی‌های ناگهانی و هزینه‌های گزاف تعمیرات نجات می‌دهد. در این نوشتار نحوه نگهداری از یخچال را خواهید دید. با هوم نگار همراه باشید.

نحوه نگهداری از یخچال

نکات زیر تاثیر به سزایی در افزایش طول عمر یخچال و همین‌طور حفظ کارکرد آن در سطح بهینه دارند:

1. درب یخچال را سریع ببندید

خوب، این نکته بسیار واضح به نظر می‌رسد، اما به همان اندازه مهم است. اگر درب یخچال را برای مدت طولانی باز نگه دارید، یخچال سرمای فضای داخلی را از دست می‌دهد و برای خنک کردن دوباره باید بیشتر کار کند، و این فقط به مصرف برق بالاتر و البته آسیب دیدن یخچال به مرور زمان منجر خواهد شد.

اگر از قبل به چیزهایی که در یخچال نیاز دارید فکر کنید و سپس درب را باز کنید خیلی زود همه چیز را برمی‌دارید و درب را می‌بندید. پس از خارج کردن وسایل از یخچال، درب یخچال را به درستی ببندید. به این ترتیب یخچال می‌تواند دما را بدون کار زیاد حفظ کند.

2. لاستیک دور درب یخچال را بررسی کنید

لاستیک دور درب یخچال را بررسی کنید

این امکان وجود دارد که با گذشت زمان لاستیک دور درب یخچال آسیب ببیند، مثلا ممکن است ترک بخورد، دچار پارگی یا سفت شود و حتی اگر درب را ببندید، هوای سرد به بیرون یخچال نشت می‌کند و همین منجر به مصرف انرژی بیشتر می‌شود. برای کاهش مصرف برق لوازم خانگی از سالم بودن لاستیک دور درب اطمینان حاصل کنید.

این شکل از سایش و پارگی می‌تواند طی چند سال یا در اثر نگهداری نامناسب اتفاق می‌افتد. بنابراین، باید به صورت دوره ای وضعیت واشر درب را بررسی و هر از گاهی آن را با آب و پاک‌کننده‌های ملایم تمیز کنید.

3. همیشه دمای مناسب را برای کارکرد بهینه تنظیم کنید

اکثر یخچال‌ها کنترل تنظیم دما دارند و چنانچه می‌دانید تنظیم دمای یخچال برای خنک سازی کارآمد ضروری است. توصیه می‌شود دمای یخچال را روی 4 درجه سانتیگراد تنظیم کنید و دمای فریزر باید زیر 0 درجه سانتیگراد باشد (اگر گوشت نگهداری می‌کنید، در حالت ایده آل 18- درجه سانتیگراد یا 19- درجه سانتیگراد).

4. وسایل را در یخچال به درستی بچینید و روی‌شان درپوش بگذارید

باید وسایل داخل یخچال را در ظرف دردار نگهداری کنید و به درستی بچینید. سعی کنید مواد غذایی را در داخل ظروف پلاستیکی با درب محکم و ایمن نگهداری کنید. این کار برای به حداقل رساندن رطوبت داخل یخچال موثر است و از پخش بوها در داخل محفظه و ایجاد بوی بد جلوگیری می‌کند.

چیدمان صحیح اقلام در یخچال نیز به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر آنها را داخل یخچال قرار بدهید و بیرون بیاورید، به این معنی که مجبور نخواهید بود در را برای مدت طولانی تری باز نگه دارید.

5. برای نگهداری از یخچال ، دریچه‌ های داخل آن را مسدود نکنید

باید فاصله کافی بین دریچه‌های یخچال و وسایلی که در داخل یخچال نگهداری می‌شوند وجود داشته باشد. این کار کمک می‌کند تا هوای خنک در مسیر خود جریان بیابد. اگر چیزی دریچه‌ها را مسدود کند، محیطی ناکارآمد داخل یخچال ایجاد می‌کند و در نتیجه یخچال مجبور می‌شود برای خنک نگه داشتن مواد غذایی سخت‌تر کار کند.

6. انباشته یخ را خالی و فریزر را یخ زدایی کنید

اگر یخچال تک درب دارید، ممکن است هر از چند گاهی یخ در محفظه فریزر جمع شود. باید به طور منظم آن را یخ زدایی کنید زیرا انجام ندادن این کار باعث هدر رفتن انرژی می‌شود. یخ زدایی یخچال یک درب ممکن است بیش از یک ساعت طول بکشد، بنابراین بهتر است این کار را در تعطیلات آخر هفته یا وقتی که زمان کافی دارید انجام دهید.

7. یخچال را با فاصله از دیوار قرار بدهید

یخچال را خیلی نزدیک به دیوارها قرار ندهید. مهم نیست که یخچال را کجا قرار داده اید، مطمئن شوید که بین یخچال و دیوار فاصله وجود داشته باشد. این فاصله به یخچال کمک می‌کند تا گرمای تولید شده در طول فرآیند تبرید را پخش نکند و کارکرد بهینه یخچال را حفظ کند.

8. هر چند روز یک بار یخچال را تمیز کنید

هر چند روز یک بار یخچال را تمیز کنید

بخش بزرگی از نگهداری یخچال نیز حول محور تمیز و مرتب نگه داشتن آن می‌چرخد. شما باید بیرون و داخل یخچال را با استفاده از یک پارچه نرم و مرطوب و یک ماده تمیزکننده ملایم (یا سرکه) تمیز کنید.

فراموش نکنید که لاستیک دور درب را هم تمیز کنید تا در شرایط خوبی باقی بماند. تمیز کردن یخچال هم به حفظ کارکرد بهینه آن کمک می‌کند و هم مانع ایجاد بوی نامناسب می‌شود.

9. یخچال باید روی زمین تراز باشد

یک یخچال باید کاملا تراز روی سطح زمین قرار بگیرد تا درها به درستی بسته شوند. برای بررسی اینکه آیا یخچال از همه طرف تراز است یا خیر، از یک ابزار تراز استفاده کنید. در صورت تراز نبودن یخچال، شاهد بروز مشکلاتی از جمله صدای غیرطبیعی از دستگاه و نشت آب از یخچال خواهیم بود.

10. برای نگهداری از یخچال کویل‌ های کندانسور را تمیز کنید

این یکی احتمالا چالش برانگیزترین بخش نگهداری از یخچال است. کندانسور یخچال که در طول فرآیند تبرید گرما را آزاد می‌کند، معمولا در قسمت پشت قرار می‌گیرد.

با گذشت زمان، کثیفی و پرز می‌تواند این کویل‌ها را بپوشاند، و زمانی که این اتفاق می‌افتد، گرما به طور موثر آزاد نمی‌شود و حجم خنک کننده کاهش می‌یابد. کندانسور پر از خاک باعث می‌شود یخچال بیشتر از آنچه باید کار کند و مصرف برق را افزایش بیابد. برای کاهش مصرف برق یخچال و عملکرد بهینه دستگاه، از تمیز کردن منظم کویل‌ها غافل نشوید.

برای تمیز کردن کندانسور یخچال به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید. معمولا فرآیند تمیز کردن کندانسور شامل خاموش کردن یخچال و کشیدن کابل برق از پریز و بیرون کشیدن یخچال است. سپس از یک ابزار مخصوص تمیزکننده کندانسور یا یک جاروبرقی برای از بین بردن کثیفی و موهای گیر کرده روی لوله‌های کندانسور استفاده کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا