7 نکته کاربردی برای کاهش مصرف برق یخچال!

به دنبال راه‌هایی برای کاهش رقم روی قبض برق‌تان هستید؟ شما می‌توانید کارهای زیادی را برای کارکرد بهینه یخچال‌تان انجام دهید، کارهایی که قبض آب و برق شما را کاهش می‌دهند. برخی از اقدامات توصیه شده در این نوشتار برای کاهش مصرف برق یخچال سریع و آسان هستند، مانند تعویض فیلتر آب، اما برخی دیگر، مانند تعمیر لاستیک دور درب، کمی تخصصی هستند و بهتر است از یک تکنسین برای انجام آنها کمک بگیرید. با این حال، همه راهکارها یک نکته مشترک دارند: آنها به طور قابل توجهی بر کارایی یخچال شما تأثیر می‌گذارند.

کاهش مصرف برق یخچال

در اینجا 7 کار ضروری برای کاهش قبض برق و استفاده حداکثری از یخچال آمده است:

کویل‌ های یخچال را تمیز کنید

تمیز کردن کویل‌های یخچال می‌تواند کارایی یخچال را تا 30 درصد بهینه کند. آیا تا به حال برای‌تان پیش آمده که یخچال را بیرون بکشید تا چیزی را بیرون بیاورید یا زیر آن را تمیز کنید و متوجه شده باشید که چقدر گرد و غبار جمع شده است؟ اگر نه، برای شوکه شدن آماده شوید!

همین گرد و غبار در نهایت راه خود را به کویل‌های کندانسور باز می‌کند و می‌تواند جریان هوا را مسدود کند. این اتفاق باعث می‌شود که یخچال در طول چرخه خنک کننده به شدت کار کند و کم کم گرم شود. برای تمیز کردن کویل‌ها، یخچال را از برق بکشید و گرد و غبار را با جاروبرقی تمیز کنید. مراقب کویل‌ها باشید، زیرا به راحتی خم می‌شوند.

بهتر است نوک جاروبرقی را نزدیک سیم پیچ‌ها نگه دارید و به صورت دستی گرد و غبار را با یک برس نرم پاک کنید. با این کار از آسیب دیدن سیم پیچ جلوگیری می‌کنید.

لاستیک دور درب را تعویض کنید

واشر لاستیکی که دور درب یخچال قرار دارد یک جزء کلیدی در فرآیند تبرید است. اگر لاستیک دور درب فرسوده یا خراب شود، متوجه خواهید شد که مواد غذایی داخل یخچال به اندازه کافی خنک نیستند. در این صورت، بهتر است با یک تکنسین لوازم خانگی برای تعویض لاستیک دور درب تماس بگیرید یا خودتان این کار را انجام دهید تا بیشتر در هزینه‌ها صرفه جویی کنید.

برای بررسی سلامت لاستیک دور درب، یک تکه کاغذ را بین درب و یخچال قرار بدهید و درب را ببندید. اگر بتوانید به راحتی کاغذ را بیرون بکشید یا حرکت بدهید، لاستیک درب خراب است و باید تعویض شود.

یخچال و فریزر را یخ زدایی کنید

یخچال و فریزر را یخ زدایی کنید

اکثر یخچال‌های مدرن دارای سیستم یخ زدایی خودکار هستند. در بسیاری از یخچال‌ها، یخ‌زدایی خودکار در یک بازه زمانی مشخص فعال می‌شود، سپس زمانی که ترمیستور حس کرد سیم‌پیچ‌ها یخ‌زدایی شده‌اند، خاموش می‌شود. در بیشتر موارد، این سیستم به خوبی کار می‌کند.

با این حال، با افزایش سن یخچال، ممکن است متوجه شوید که یخ کم کم درون یخچال جمع می‌شود. این اتفاق می‌تواند به دلیل آسیب دیدن یک یا چند قطعه در تنظیمات یخ زدایی خودکار باشد. هر زمان که ضخامت یخ به 7 میلی‌متر نزدیک شد، یخچال و فریزر را به صورت دستی یخ زدایی کنید.

فیلتر آب را تعویض کنید

تعویض منظم فیلتر آب یخچال می‌تواند به صرفه جویی در هزینه‌ها و کاهش مصرف برق کمک کند، اما احتمالاً پولی را که پس انداز می‌کنید و بیشتر از آن را برای خرید فیلتر آب مخصوص دستگاه‌تان خرج خواهید کرد. توصیه می‌شود به جای آن یک فیلتر درون خطی روی خط تامین آب یخچال نصب کنید.

به این ترتیب فیلترهای آب بسیار ارزان‌تر می‌خرید و کیفیت فیلتر شدن آب احتمالا بسیار بهتر خواهد بود. علاوه بر این، می‌توانید بین انواع خاصی از فیلترهای آب که فلزات سنگین، طعم بد یا سایر سموم را حذف می‌کنند، انتخاب کنید.

برای کاهش مصرف برق یخچال دمای آن را تنظیم کنید

تنظیم دمای یخچال و فریزر به گونه‌ای که سردتر از حد لازم باشد، مصرف انرژی را بالا می‌برد. توصیه می‌شود تنظیمات دمای یخچال و فریزر را مطابق با توصیه‌های سازنده تنظیم کنید. برای صرفه جویی بیشتر، یخچال و فریزر را در حداکثر دمای خود تنظیم کنید، که بسته به نوع و مدل، به احتمال زیاد به اندازه کافی سرد خواهد بود. اگر دما در مقایسه با دمای دلخواه شما زیاد است، آن را یک درجه کاهش دهید.

یخچال را از دیوار فاصله دهید

یخچال را از دیوار فاصله دهید

چرخه خنک کننده یخچال گرما را به عنوان یک محصول جانبی تولید می‌کند که عمدتاً در پشت یخچال آزاد می‌شود. حتی اگر یخچال را چند سانت از دیوار فاصله بدهید، کارایی آن بهینه‌تر خواهد شد، زیرا این کار گردش هوا را بهبود می‌بخشد و به این ترتیب دفع گرما سریع‌تر می‌شود.

نزدیک به دیوار قرار دادن یخچال، خطر آتش سوزی هم دارد. بنابراین حتما دقت کنید که فاصله مناسبی بین یخچال و دیوار باشد. در این راستا، می‌توانید به توصیه کارخانه سازنده دستگاه‌تان نیز توجه کنید.

دمای فضا را تنظیم کنید

سیستم خنک کننده یخچال برای کارکرد موثر در محیط خانه طراحی شده است. اگر فضایی که یخچال در آن قرار دارد بیش از حد گرم باشد، مثلاً در یک گاراژ بدون عایق، یخچال به میزان قابل توجهی انرژی بیشتری برای خنک ماندن مصرف خواهد کرد. برای کمک به عملکرد موثر یخچال، آن را در اتاقی با تهویه مطبوع قرار دهید. همچنین به خاطر داشته باشید که قرار دادن یخچال در اتاقی که خیلی سرد است می‌تواند باعث خرابی آن شود.

چگونه عمر یخچال را افزایش دهیم؟

تمیز کردن و نگهداری منظم یخچال و فریزر کلید افزایش عمر آن است. حتی اگر یخچال‌تان خراب شود، انجام برخی از موارد موجود در این فهرست ممکن است برای احیاء کارکرد آن کافی باشد. بنابراین، قبل از اینکه یک یخچال جدید بخرید یا با یک تکنسین یخچال تماس بگیرید، این کارهای تعمیر و نگهداری ساده را امتحان کنید. همچنین بهتر است، به جای اینکه منتظر بمانید تا مشکلی پیش بیاید، این وظایف تعمیر و نگهداری یخچال را به چک لیست معمول تعمیر و نگهداری خانه‌تان اضافه کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا