راهنمای کامل تمیز کردن یخچال

یخچال دستگاه همیشه مشغول خانه است و نگهداری و مراقبت از آن چیزی پیش از نظافت‌های هفتگی است. بدون نظافت اصولی و منظم، لکه‌ها و بقایای غذا می‌توانند روی سطوح بیرونی و داخل قفسه‌ها و کشوها جمع شوند، در حالی که مواد فاسد شدنی فراموش شده عامل اصلی بوی بد یخچال هستند. اما نحوه تمیز کردن یخچال چگونه است؟

نحوه تمیز کردن یخچال

برای اینکه یخچال را در شرایط خوبی نگه دارید و مانع ایجاد بوی نامطبوع در آن شوید، از نکات قید شده در این نوشتار برای تمیز کردن داخل و خارج این دستگاه استفاده کنید. چند ماده پاک کننده طبیعی و وسایل خانگی روزمره مانند جوش شیرین، آب، مایع ظرفشویی و چند تکه دستمال خشک برای این کار کافی است.

تمیز کردن قفسه‌ ها و کشوهای یخچال

ابتدا قفسه‌ها و کشوهای یخچال را (در صورت متحرک بودن) در آب داغ و مایع ظرفشویی ملایم قرار دهید و با دست بشویید. البته لازم است که قسمت‌های شیشه ای کشوها قبل از تماس با آب داغ به دمای اتاق برسند و کمی گرم شوند. در غیر این صورت، ممکن است ترک بخورند. مواد غذایی سرسخت را با یک پارچه گرم و مرطوب چند دقیقه بپوشانید تا نرم و قابل جدا شدن شوند، به قسمت پایین قفسه‌های سیمی توجه ویژه ای داشته باشید.

تمیز کردن فضای داخلی یخچال

تمیز کردن فضای داخلی یخچال

کشوها و قفسه‌های ثابت داخل یخچال را می‌توانید با ترکیب مقداری جوش شیرین و آب تمیز کنید. در واقع توصیه می‌شود داخل یخچال را با مخلوط یک قسمت جوش شیرین و هفت قسمت آب پاکسازی کنید. مراقب پاک کننده‌های تجاری باشید، زیرا ممکن است بوی آنها به غذا منتقل شود.

از بالا به پایین سطوح داخل یخچال را تمیز کنید تا از چکه کردن قطرات آب کثیف روی سطوحی که از قبل تمیز شده اند جلوگیری شود. از فرچه مخصوص تمیز کردن یا خلال دندان برای رسیدن به ترک‌ها و شکاف‌هایی که با پارچه نمی توانید به آنها دسترسی پیدا کنید، مانند لولاها و سایر قسمت‌ها استفاده کنید. در نهایت همه قسمت‌ها را با یک حوله تمیز خشک کنید.

تمیز کردن واشر یا لاستیک دور درب یخچال

واشر یا لاستیک دور درب یخچال معمولا در پروسه نظافت این دستگاه فراموش می‌شود در حالی که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید. این قسمت از یخچال باید به طور مرتب تمیز شود چرا که روی درست بسته شدن درب و متعاقبا حفظ سرمای داخل یخچال تاثیر می‌گذارد. از آب گرم و مایع ظرفشویی برای رفع کثیفی‌های معمول لاستیک دور درب استفاده کنید اما اگر کپک در این قسمت پیدا کردید، از پاک کننده‌های حاوی سفید کننده استفاده کنید. کاملاً این ناحیه را بشویید و خشک کنید.

تمیز کردن فضای بیرونی یخچال

تمیز بودن سطح خارجی یخچال تاثیر زیادی در زیبایی آن دارد. از این رو لازم است به طور منظم آن ار تمیز کنید. برای این کار یک تکه پارچه تمیز یا دستمال نیاز دارید و یک اسپری همه منظوره. اسپری را روی سطح بپاشید و خوب دستمال بکشید. به یاد داشته باشید که گاهی اوقات قسمت بالای یخچال را نیز پاک کنید. اگرچه لک و کثیفی ندارد اما گرد و غبار زیادی به خود جذب می‌کند. در صورتی که به اسپری همه منظوره حساسیت دارید، می‌توانید از اسپری همه منظوره خانگی که با مواد طبیعی تهیه می‌شود استفاده کنید.

روش تمیز کردن یخچال دارای رویه استیل کمی متفاوت است. برای تمیز کردن سریع سطوح استیل، ابتدا آن را با یک پارچه میکروفیبر مرطوب و سپس با یک پارچه خشک پاک کنید. در صورتی که لک و کثیفی روی یخچال سخت شده بود، می‌توانید از کمی الکل برای پاک کردن آن استفاده کنید. چند قطره الکل مالشی را روی یک پارچه نرم بریزید و روی لکه‌ها بکشید تا از بین بروند.

تمیز کردن یخچال، کویل ها

تمیز کردن یخچال، کویل ها

حتی قسمت‌هایی از یخچال که نمی‌توانید ببینید هم (مانند کویل‌ها) می‌بایست تمیز شوند. اگرچه تمیز کردن کویل‌های یخچال کمی سخت‌تر است، اما انجام آن می‌تواند به کارکرد بهتر یخچال و افزایش عمر این دستگاه کمک کند. این مراحل را برای تمیز کردن کویل‌های یخچال دنبال کنید:

قبل از شروع، دفترچه راهنمای یخچال‌تان را برای احتمال وجود دستورالعمل‌های خاص بررسی کنید. اگر نتوانستید آن را پیدا کنید، به صورت آنلاین دفترچه را پیدا کنید. اکثر سازندگان لوازم خانگی دفترچه راهنمای خود را به صورت آنلاین دارند و شما می‌توانید با جستجوی شماره مدل، آن را بیابید.

فرقی نمی‌کند مدل یخچال‌تان چه باشد، اولین قدم در تمیز کردن کویل‌های یخچال همیشه جدا کردن یخچال از برق است. سپس کویل‌ها را پیدا کنید (در بعضی یخچال‌ها کویل پشت و در برخی دیگر در قسمت زیرین قرار دارد). اگر کویل‌های یخچال شما در قسمت پشتی قرار دارد، دستگاه را با احتیاط از دیوار جدا کنید. برای تمیز کردن اطراف کویل‌ها از یک برس یا فرچه استفاده کنید. زباله‌های روی زمین را جارو کنید یا جاروبرقی بکشید، یخچال را سر جایش بگذارید و دوباره به برق وصل کنید.

نحوه تمیز کردن آب سردکن یخچال

برای برخورداری از آب بدون بو و فیلتر شده یخچال، لازم است گاه گاهی آب سردکن را خوب تمیز کنید. برای تمیز کردن این بخش از یخچال هم باید دفترچه راهنمای دستگاه را چک کنید. سیستم‌ها از مدلی به مدل دیگر متفاوتند، و استفاده از دفترچه راهنما بهترین ایده است. همچنین دفترچه راهنما را برای برنامه‌ریزی تعویض فیلتر تصفیه آب و یخ‌ساز نیز بررسی کنید. تعویض فیلتر مطابق با روال توصیه شده به حفظ وضعیت خوب دیسپنسر و یخ ساز کمک می‌کند.

سینی پخش کننده آب مستعد لکه و رسوب آب است. برای تمیز کردن آن، از یک پاک کننده مبتنی بر سرکه استفاده و بعد آن را خشک کنید. اگر سینی قابل جدا شدن است، آن را بیرون بیاورید و در سینک بشویید. حتما زیر سینی را نیز تمیز کنید. یک مسواک نرم می‌تواند برای ورود به هر شکاف و دریچه‌ای ایده آل باشد.

چگونه بوی یخچال را از بین ببریم

چگونه بوی یخچال را از بین ببریم

یخچال می‌تواند محیطی ایده آل برای ایجاد بوی بد باشد مگر اینکه اقدامات لازم را برای جلوگیری از این اتفاق انجام دهید. خوشبختانه، رفع بوی بد یخچال بدون پاک‌کننده‌های شیمیایی خشن ممکن است. هنگامی که تمام سطوح را شسته و خشک کردید، یک ظرف بدون درب را با جوش شیرین خشک پر کنید و آن در قفسه پایینی یخچال قرار بدهید تا بوی بد را از بین ببرد. می‌توانید جوش شیرین را برای همیشه داخل یخچال بگذارید چرا که بوها را جذب کرده، مانع بوی بد یخچال در آینده خواهد شد.

هنگامی که یخچال تمیز و خوشبو شد، همه چیز را سر جای خود برگردانید. اکنون زمان خوبی برای مرتب کردن یخچال هم است. مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته یا فاسد را دور بیندازید، اقلام مشابه را کنار هم قرار بدهید و از ظروف دردار برای نگهداری مواد غذایی استفاده کنید.

نحوه از بین بردن کپک یخچال

فضای داخلی یخچال به دلیل سرما و رطوبت می‌تواند مستعد رشد کپک باشد. برای از بین بردن کپک داخل یخچال، از به کار بردن پاک کننده‌های ساینده یا سفید کننده خودداری کنید. به جای آن، یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک لیتر آب گرم مخلوط کنید. سطح کپک زده را با این محلول پاک و کاملاً خشک کنید تا رطوبت اضافی از بین برود.

اقدامات پیشگیرانه برای تمیز نگه داشتن یخچال

چند مرحله ساده می‌تواند ظاهر یخچال شما را برای مدت طولانی تری مرتب و تازه (و خوشبو) نگه دارد.برای نگهداری از یخچال و بهبود عملکرد آن، از قرار دادن ظروف غذای نامرتب یا میوه‌ها و سبزیجات مانده در یخچال خودداری کنید. هر چیزی که تاریخ مصرفش گذشته است را فورا دور بریزید.

از جوش شیرین و آب برای پاک کردن شیشه‌ها، بطری‌ها یا قوطی‌ها و ظروف درب دار استفاده کنید. مطمئن شوید که از پارچه‌های تمیز استفاده می‌کنید و قبل از بازگرداندن وسایل به داخل یخچال، آنها را کاملا خشک کنید. برای تمیز نگه داشتن فضای داخل یخچال، هر بار که بسته‌ها و ظروف حاوی مواد غذایی را برای آشپزی استفاده می‌کنید، آنها را تمیز کنید و مجدد داخل یخچال قرار بدهید.

هفته ای یک بار برای دور ریختن محصولات فاسد شده یا باقی مانده‌های مواد غذایی در یخچال وقت بگذارید. تاریخ انقضای محصولات لبنی و چاشنی‌ها را بررسی کنید و هر چیزی را که فاسد شده است دور بریزید. حذف این موارد از بو گرفتن یخچال و نشت مواد چسبناک به قفسه‌های تمیز جلوگیری می‌کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا