علت نشت آب از یخچال + علل و راه‌ حل‌ های احتمالی

یخچال جزء ضروری هر آشپزخانه‌ای است، بنابراین زمانی که آب از آن نشت می‌کند، باید علت را شناسایی کرد و به سرعت با آن مقابله کرد. نشتی یخچال تنها بر عملکرد دستگاه تأثیر نمی گذارد بلکه می‌تواند به کفپوش آسیب برساند و حتی باعث رشد کپک شود. در این نوشتار به بررسی علت نشت آب از یخچال پرداخته ایم.

علت نشت آب از یخچال

نشتی یخچال اغلب نتیجه مشکل دیگری در دستگاه است، مانند مسدود شدن شیلنگ تخلیه یخ زدایی یا هر مشکل دیگری در مسیر تخلیه. شاید بد نباشد که خودتان بتوانید این مشکلات را برای جلوگیری از نشتی یخچال شناسایی و رفع کنید.

1. شیلنگ تخلیه یخ زدایی مسدود شده

یکی از شایع‌ترین دلایل نشت آب از یخچال مسدود شدن شیلنگ تخلیه یخ زدایی است که در زیر محفظه فریزر، زیر کشو یا پشت یخچال قرار دارد. گاهی اوقات غذا و سایر مواد زائد وارد شیلنگ تخلیه شده و باعث انسداد آن می‌شوند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، آب نمی تواند از مسیر زهکشی عبور کند، بنابراین به عقب برگشته و روی زمین تخلیه می‌شود.

این مشکل را می‌توان با رفع انسداد شیلنگ تخلیه برطرف کرد. پس از رفع گرفتگی، شیلنگ تخلیه و شیر تخلیه متصل شده را با آب و مایع ظرفشویی تمیز کنید.

2. سینی تخلیه شکستگی و ترک دارد

سینی تخلیه در زیر یخچال قرار دارد و میعانات را که از پره‌های اواپراتور به پایین می‌چکد، جمع آوری می‌کند. معمولاً آب سینی تخلیه تبخیر می‌شود، بنابراین هرگز نیازی به بیرون آوردن و تخلیه آن وجود ندارد. با این حال، اگر ظرف تخلیه دارای ترک یا شکاف باشد، آب ممکن است نشت کرده و به کف آشپزخانه نفوذ کند.

  • سینی تخلیه نسبتا ارزان است، بنابراین بهترین گزینه برای رفع مشکل این است که ظرف تخلیه موجود را بردارید و ببینید آیا آسیب دیده یا نه.
  • اگر سینی تخلیه ترک خورده یا آسیب دیده است، آن را با یک سینی جدید سازگار با یخچال تعویض کنید.

3. شل یا فرسودگی اتصال فیلتر آب

شل یا فرسودگی اتصال فیلتر آب

هرچند هر یخچالی فیلتر ندارد، بسیاری از مدل‌های جدید، فیلترهای داخلی دارند که در صورت فرسودگی باید تعویض شوند. اگر فیلتر شل شده یا در شرایط نامناسب باشد، ممکن است آب از فیلتر خارج شده و به زمین نشت کند.

  • اگر شک دارید فیلتر مشکل دارد، آن را بردارید و دوباره نصب کنید.
  • اگر فیلتر شل بود یا خوب نصب نشده بود، ممکن است این مشکل برطرف شود.
  • اما اگر مشکل ادامه داشت، باید فیلتر را تعویض کنید.

4. ایراد در لاستیک دور درب یخچال

وقتی درب یخچال به درستی بسته نمی‌شود، دستگاه باید بیشتر کار کند تا فضای داخلی خنک بماند. این امر می‌تواند باعث داغ شدن بیش از حد یخچال شود و دستگاه را زودتر از موعد فرسوده کند. علاوه بر این، گرما می‌تواند باعث افزایش تجمع میعان شود، که ممکن است از سینی تخلیه سرریز شده و به کف نشت کند.

  • بررسی سلامت درب فقط چند ثانیه طول می‌کشد. هر زمانی که در را باز کردید می‌توانید این کار را انجام دهید.
  • مطمئن شوید که درب به طور کامل بسته می‌شود و کثیفی هم ندارد.
  • اگر لاستیک درب کثیف به نظر می‌رسید، از یک اسفنج یا برس برای تمیز کردن آن استفاده کنید. اینکار از ایجاد بوی بد در یخچال نیز جلوگیری می‌کند.
  • همچنین می‌توانید از مخلوط جوش شیرین و آب برای از بین بردن هرگونه کثیفی استفاده کنید. (برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله کاربرد جوش شیرین برای نظافت، مراجعه کنید.)

5. کثیف شدن کویل‌ ها، علت نشت آب از یخچال

کویل‌های کندانسور جزء کلیدی یخچال هستند. در واقع کندانسور برای خنک کردن مبرد و دفع گرما از محفظه یخچال تا زمانی که هوای داخل دستگاه به دمای تنظیم شده برسد، طراحی شده است. کویل‌ها به بیرون دادن گرمای آزاد شده از یخچال کمک می‌کنند، اما اگر با خاک، گرد و غبار و سایر زباله‌ها پوشانده شوند، یخچال نمی‌تواند خوب کار کند. با تمیز کردن یخچال و کویل‌ها می‌توانید باعث بهبود عملکرد دستگاه شوید.

  • کویل‌ها را دو بار در سال تمیز کنید تا از عملکرد بدون مشکل آن مطمئن شوید.
  • برای تمیز کردن کویل‌ها از جاروبرقی و سری بُرسی آن استفاده کنید.
  • همچنین، زمانی که برای تمیز کردن کویل های یخچال را بیرون کشیدید، شیر آب و شیلنگ تخلیه را نیز بررسی کنید تا از کارکرد صحیح آنها مطمئن شوید.

6. یخ زدگی اواپراتور یخچال

مواردی چون خرابی ترموستات، هیتر دیفراست، باز ماندن درب دستگاه یا تنظیم نادرست دمای یخچال می‌توانند باعث یخ زدن اواپراتور شوند. لازم است این مشکل توسط تکنسین بررسی شده و اقدام لازم صورت بگیرد.

7. جمع شدن آب زیر جامیوه ای یخچال

جمع شدن آب زیر جامیوه ای یخچال

این احتمال وجود دارد که علت آب دادن یخچال خرابی بخشی از سیستم دیفراست باشد که در این صورت شاهد جمع شدن آب زیر جامیوه‌ای خواهید بود.

8. خرابی یخساز و آبسردکن یخچال

عدم اتصال درست لوله‌های به یخساز می‌تواند منجر به نشت آب از یخچال شود. در صورتی که متوجه شدید، نشت آب از پشت یا قسمت زیر جلوی یخچال است، باید لوله یخساز یا آبسرد کن را بررسی کنید.

9. تراز نبودن یخچال و نشت آب از دستگاه

این احتمال وجود دارد که مشکل ساده‌ای چون تراز نبودن یخچال روی سطح علت نشت آب باشد.

 10. علت نشت آب از یخچال: معیوب شدن شیر ورودی آب

در صورتی که شیر ورودی آب ایراد پیدا کرده باشد، معمولا شاهد خروج آب از پشت یخچال خواهید بود.

کلام پایانی

در این نوشتار شایع ترین علل آب دادن یخچال را دیدیم. توصیه می‌شود برخی موارد را که توسط خود شما قابل بررسی و رفع هستند را چک کنید و در صورتی که نتوانستید علت را پیدا کنید، از یک تکنسین ماهر برای بررسی و رفع آن کمک بگیرید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا