چگونه غذا را در سرخ کن بدون روغن یخ زدایی یا گرم کنیم؟

شاید به این موضوع فکر نکرده بودید اما سرخ کن بدون روغن حتی برای یخ زدایی و گرم کردن غذا هم کاربرد دارد. گرم کردن مجدد غذا و یخ زدایی با سرخ کن بدون روغن یک راه عالی برای اطمینان از حفظ حداکثری طعم و بافت غذاهاست. بسیاری از غذاها به بهترین وجه در ایر فرایر گرم می‌شوند. در این نوشتار یاد می‌گیرید که چه غذاهایی را و چگونه در سرخ کن گرم کنید.

یخ زدایی با سرخ کن بدون روغن

جای تعجب نیست که سرخ کن بدون روغن اینقدر طرفدار پیدا کرده است. یکی از دلایل آن هم این است که می‌توانید باقی مانده غذاها حتی سیب زمینی سرخ کرده را در آن گرم کنید یا حتی مواد غذایی منجمد را یخ زدایی کنید.

چرا غذا را در سرخ کن بدون روغن گرم کنیم؟

ایر فرایر یک انتخاب عالی برای نحوه گرم کردن مجدد غذا است به این دلیل که هم طعم و بافت غذا را به خوبی حفظ می‌کند و هم استفاده از آن آسان است. موارد زیر نشان می‌دهند که چرا بهتر است غذا را در ایر فرایر گرم کنید:

1. غذا در سرخ کن بدون روغن سریع و یکنواخت گرم می شود

عملکرد سرخ کن بدون روغن این است که هوای گرم را در اطراف غذا به گردش در می‌آورد، درست به همان روشی که اجاق همرفتی معمولی کار می‌کند. با این حال، استفاده از سرخ کن بدون روغن با سبد (برخلاف سینی فر) اطمینان حاصل می‌کند که هوای گرم به تمام سطوح غذا – از جمله قسمت پایین آن – می‌رسد.

این بدان معناست که غذا سریعتر و یکنواخت تر پخته می‌شود. دقیقا به همین دلیل است که سرخ کن بدون روغن برای گرم کردن مجدد غذای باقی مانده و پختن غذای منجمد خوب است.

2. احتمال خشک شدن غذا کمتر است

یکی از مزایای سرخ کن بدون روغن این است که احتمال خشک شدن غذا در آن کمتر است. گرم کردن سریع‌تر باقیمانده‌ غذا به این معناست که احتمال خشک شدن آن کمتر می‌شود. بنابراین می‌توانید حتی پس از گرم کردن مجدد، همچنان از بافت نرم غذا لذت ببرید.

3. غذا ترد باقی می ماند

گردش هوای گرم همچنین به حفظ تردی هر غذایی که می‌خواهید کاملا ترد باشد کمک می‌کند – مانند سیب زمینی سرخ کرده یا مرغ سرخ شده.

4. استفاده از سرخ کن بدون روغن آسان است

گرم کردن مجدد غذا در سرخ کن بدون روغن به آسانی گرم کردن آن در مایکروویو است. اما نتیجه خیلی بهتر است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله راهنمای استفاده از سرخ کن بدون روغن مراجعه کنید.

چه غذاهایی را می‌ توان در سرخ کن بدون روغن گرم کرد؟

چه غذاهایی را می‌ توان در سرخ کن بدون روغن گرم کرد؟

یک قانون ساده این است که هر نوع غذایی را که می‌توانید در ایر فرایر بپزید، می‌توانید در ایر فرایر گرم کنید. برخی از بهترین غذاها برای گرم کردن مجدد عبارتند از:

  • پیتزا. در حالی که پنیر روی آن آب می‌شود، خود پیتزا ترد می‌شود
  • سیب زمینی سرخ کرده. خانگی یا مک دونالد، فرقی نمی‌کند! می‎توانید کمی روغن روی سیب زمینی اسپری کنید (یا حتی بدون آن) و دوباره گرم کنید، تا سیب زمینی سرخ شده مثل روز قبل تازه باشد.
  • پیش غذاهای سرخ شده مانند پیاز حلقه‌ای و ناگت مرغ
  • مرغ سرخ شده. غذا از بیرون ترد می‌شود و داخلش زیادی نمی‌پزد
  • استیک – آن را برش بزنید یا همانطور که هست گرم کنید
  • برگر – گوشت، مرغ یا سبزیجات
  • سبزیجات برشته یا سرخ شده – به همان اندازه طبخ اول تر و تازه می‌شوند

کدام غذاها را نباید در سرخ کن بدون روغن گرم کرد؟

در اینجا غذاهایی وجود دارد که توصیه نمی کنیم آنها را در سرخ کن بدون روغن گرم کنید:

  1. سبزیجات برگدار مانند اسفناج
  2. پنیر بدون پوشش – فقط ذوب می‌شود و در سبد دستگاه می‌چکد. پنیر‌هالومی و سایر پنیرهای کبابی مشابه، استثنا هستند.
  3. سوپ‌ها و خورش‌ها – در حالی که می‌توانید از نظر فنی آنها را در سرخ‌کن بدون روغ با استفاده از کاسه ایمن سرخ‌کن گرم کنید، مانند سایر انواع غذا از این شکل گرم کردن لذت نخواهید برد.
  4. پاستا و برنج – در حالی که می‌توانید از سرخ کن بدون روغن برای این کار استفاده کنید، راه‌های بهتری هم وجود دارد

برای جلوگیری از بروز مشکل در سرخ کن، لیست غذاهایی که نباید در سرخ کن بدون روغن پخت را بررسی کنید.

روش گرم کردن غذا در سرخ کن بدون روغن

در حالی که زمان و دمای مناسب برای غذاهای مختلف متفاوت است، این فرآیند ساده نقطه خوبی برای شروع است:

  • غذا را در سبد سرخ کن بدون روغن قرار دهید و مقداری روغن زیتون به آن اضافه کنید
  • سرخ کن بدون روغن را روی 360 درجه فارنهایت (180 درجه سانتیگراد) تنظیم کنید و صبر کنید تا کاملا گرم شود. غذا را تکان دهید، یا آن را در نیمه زمان گرم شدن برگردانید تا مطمئن شوید که یکنواخت گرم شده است.

نحوه یخ زدایی مواد غذایی در سرخ کن بدون روغن

سرخ کن‌های بدون روغن هوایی که داخل غذا می‌رود را گرم کرده و آنها را نرم می‌کند. به همین دلیل است که این دستگاه به درد یخ زدایی هم می‌خورد. البته به دلیل محدودیت اندازه، نمی‌توانید هر غذایی را با آنها ذوب کنید.

مراحل یخ زدایی غذا با سرخ کن بدون روغن یا ایر فرایر

سرخ کن بدون روغن دارای عملکردهای متعددی است و می‌توان از آن برای یخ زدایی غذاهای منجمد استفاده کرد.

بنابراین، اگر مایکروفر ندارید، می‌توانید به جای آن از سرخ کن بدون روغن استفاده کنید. فقط چند دقیقه طول می‌کشد تا غذاهای یخ زده را با سرخ کن آب کنید.

برای یخ زدایی غذاهای یخ زده و تنقلات در سرخ کن بدون روغن، این مراحل ساده را دنبال کنید:

مرحله 1: آماده سازی غذای منجمد برای ذوب شدن

قدم اول واقعا ساده است. غذای منجمد را از فریزر خارج می‌کنید، کیسه پلاستیکی را جدا می‌کنید و فقط آن را در سرخ‌کن می‌گذارید.

اما گاهی اوقات بهتر است اجازه دهید یخ غذا بیرون از سرخ کن کمی آب شود. این کار به شما کمک می‌کند تا غذا را سریعتر و یکنواخت‌تر آب کنید. ممکن است غذا به شدت یخ زده باشد. بنابراین باید آن را به مدت 10 تا 20 دقیقه در یخچال قرار دهید و سپس در سرخ کن بدون روغن قرار دهید.

همچنین می‌توانید غذا را در آب معمولی قرار دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا مواد غذایی منجمد را در صورت چسبیدن به یکدیگر جدا کنید.

مرحله 2: قرار دادن غذا در سرخ کن

باید غذا یا تنقلات را به درستی روی سینی سرخ کن هوا قرار دهید. سیب زمینی سرخ شده یا ناگت‌ها را بگذارید و بین قطعات فاصله بگذارید. سرخ کن هوا را زیاد بار نکنید.

غذا را مستقیما روی سینی سرخ کن بدون روغن قرار دهید. همچنین می‌توانید ظروف مناسب سرخ‌کن مانند بشقاب‌های چینی، سرامیکی یا شیشه‌ای را درون سرخ کن قرار دهید. وقتی غذا ذوب شد، آب ناشی از یخ زدایی روی بشقاب باقی می‌ماند. بنابراین، می‌توانید سرخ کن را به راحتی تمیز کنید.

برای جلوگیری از بروز مشکلاتی مانند دود کردن سرخ کن از تمیز کردن سرخ کن بدون روغن غافل نشوید.

مرحله 3: روشن کردن سرخ کن برای یخ زدایی

اکنون، به بخش مهم یخ زدایی مواد غذایی با سرخ کن بدون روغن می‌رسیم. شما باید دمای مناسب را تنظیم کنید. پایین ترین دمای سرخ کن را برای یخ زدایی آنها انتخاب کنید به این دلیل که نمی توانید مطمئن باشید که چقدر دما و زمان لازم است تا مواد غذایی منجمد ذوب شود.

اما اگر غذا به طور یکنواخت یخ زدایی نشد، باید زمان را برای سه تا چهار دقیقه دیگر تنظیم کنید. نرم شدن غذا را می‌توانید با خلال دندان بررسی کنید.

نکاتی برای یخ زدایی با سرخ کن بدون روغن

نکاتی برای یخ زدایی با سرخ کن بدون روغن

سرخ کن بدون روغن رایج ترین ابزار برای یخ زدایی مواد غذایی نیست. بنابراین، هنگام یخ زدایی غذا با استفاده از این دستگاه‌ها ممکن است به راحتی اشتباه کنید. بنابراین، برای کمک به شما چند نکته را ذکر کرده‌ایم که باید قبل از یخ‌زدایی با استفاده از سرخ‌کن در نظر بگیرید.

حتما پلاستیک یا بسته بندی مواد غذایی را جدا کنید. هرگز مواد غذایی را با پلاستیک داخل سرخ کن قرار ندهید. این کار می‌تواند غذا را آلوده کند و باعث سرطان شود.

در صورت لزوم می‌توانید از فویل برای بسته‌بندی غذا استفاده کنید، اما اگر زیاد این کار را انجام دهید می‌تواند برای سلامتی خطرناک باشد.

تکه‌های غذا را در سینی سرخ کن روی هم قرار ندهید یا آن را بیش از حد شلوغ نکنید. غذا را به صورت یک لایه ذوب کنید. این کار ذوب سریع را تضمین می‌کند. بنابراین، هنگام طبخ غذا، غذای ترد نیز دریافت خواهید کرد.

زمانی که غذا را یخ زدایی می‌کنید، دما را روی کمترین مقدار تنظیم کنید. ذوب شدن در دمای بالا می‌تواند غذا را شکننده کند که در پخت مشکل ایجاد می‌کند. در مورد تنظیم زمان هم بهتر است از زمان کم شروع کنید تا از دود کردن سرخ کن بدون روغن جلوگیری کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا