10 غذایی که هرگز نباید در سرخ کن بدون روغن بپزید

سرخ کن‌ بدون روغن یا ایر فرایر بدون اینکه روغن زیادی بخواهد یا ریخت و پاش ایجاد کند غذایی تحویل‌مان می‌دهد که بافت سرخ شده دارد. این دستگاه همچنین می‌تواند مرغ را سریع‌تر بپزد و آن را تردتر از فر یا مایکروویو دربیاورد. هنگامی که استفاده از سرخ کن بدون روغن را شروع می‌کنید، امکانات بی پایان به نظر می‌رسند – تفت دادن سبزیجات، گرم کردن مجدد غذاهای باقی مانده و حتی پختن ماهی! در حالی که سرخ کن بدون روغن جای خود را در آشپزخانه‌های امروزی باز می‌کند، غذاهایی وجود دارند که نباید آنها را در این دستگاه بپزید.

سرخ کن بدون روغن چطور کار می‌ کند؟

سرخ کن بدون روغن، هوای گرم را پیرامون مواد غذایی به گردش در می‌آورد، و مانند یک اجاق همرفتی، بیرون غذا را به سرعت گرم می‌کند. غذا در سبدی قرار می‌گیرد که سوراخ‌هایی در زیر آن وجود دارد تا هوای گرم از آن عبور کند. از آنجایی که سرخ کن بدون روغن کوچک‌تر از اجاق‌های سنتی است، المنت گرمایشی درست بالای غذا قرار می‌گیرد و یک انفجار هوا گرما را به سرعت دور غذا به گردش در می‌آورد.

در اینجا پنج نکته هوشمندانه برای استفاده از سرخ کن بدون روغن می‌بینید:

  • برای مدت طولانی از دستگاه دور نشوید زیرا غذا به سرعت در سرخ کن بدون روغن می‌پزد. در واقع توصیه نمی‌شود که دستگاه را روشن کرده، از منزل خارج شوید.
  • غذا ممکن است از بیرون کاملاً پخته به نظر برسد، اما از دماسنج برای اطمینان از پختن آن استفاده کنید.
  • با نپوشاندن سوراخ‌های سبد، هوا را به خوبی در گردش نگه دارید. برای تمیز کردن راحت تر سبد، از کاغذ روغنی که مخصوص سرخ کن بدون روغن طراحی شده است استفاده کنید.
  • برای پخت سریع‌تر، سبد را بیش از حد پر نکنید.
  • سرخ کن‌های بدون روغن واقعاً داغ می‌شوند، بنابراین با استفاده از دستکش‌ مخصوص فر هنگام دست زدن به سبد از سوختگی جلوگیری کنید.

غذاهایی که نباید در سرخ کن بدون روغن پخت

اکنون که می‌دانید سرخ کن بدون روغن چگونه کار می‌کند و نکاتی در مورد استفاده از آن می‌دانید، سراغ موضوع اصلی این مقاله برویم. در واقع 10 ماده غذایی وجود دارد که هرگز نباید در سرخ کن قرار دهید زیرا در فر یا اجاق گاز بهتر پخته می‌شوند یا حتی می‌توانند خطرناک باشند.

خمیر مرطوب

غذاهای خمیری برای پخت در ایر فرایرمناسب نیستند زیرا خمیر می‌چکد و در سبد می‌ریزد. در نهایت به جای رویه برشته و طلایی که انتظارش را داشتید، با یک آشفتگی بزرگ روبرو خواهید شد. به جای خمیر، مرغ یا ماهی را با ادویه بپوشانید و سرخ کنید. نتیجه قطعا بهتر خواهد بود.

سبزی های برگدار شل

سبزی های برگدار شل

از پختن اسفناج، کلم پیچ و هر گونه سبزی با برگ‌های شل در سرخ کن بدون روغن پرهیز کنید. هوای گرم روی سبزی‌های سبک وزن در سبد می‌دمد و در نتیجه پخت و پز ناهموار خواهد بود. حتی سبزی‌ها می‌توانند در المنت گرمایش گیر کرده و بسوزند. خودتان را از آشفتگی نجات دهید و به سبزیجات سنگین‌تری بچسبید که پرواز نمی‌کنند!

پاپ کورن

پاپ کورن یکی از میان وعده‌های مورد علاقه بسیاری از مردم است. اگرچه دستور العمل‌های زیادی برای ریختن ذرت در سرخ کن بدون روغن پیدا خواهید کرد، اما این کار توصیه نمی‌شود. سبد پوششی ندارد، به این معنی که دانه‌ها در اطراف پرواز می‌کنند و می‌توانند در المنت گرمایش گیر کنند. ممکن است در نهایت با ذرت سوخته مواجه شوید یا حتی باعث بروز آتش سوزی شوید. تهیه پاپ کورن سریع و آسان روی اجاق گاز یا مایکروویو بهترین ایده و بسیار ایمن تر است.

غذاهایی که نباید در سرخ کن بدون روغن پخت: مرغ درسته

وسوسه انگیز است که یک مرغ کامل را در سرخ کن به جای فر بپزید. متأسفانه سرخ کن‌های بدون روغن برای پخت تکه‌های بزرگ گوشت در نظر گرفته نشده اند. چرا که غذا قطعا به طور یکنواخت طبخ نمی‌شود: ممکن است یک طرف آن پخته شود در حالی که طرف دیگر هنوز خام است و خوردن آن ایمن نیست. سرخ کن بدون روغن تکه‌های کوچک گوشت یا مرغ را به بهترین وجه ممکن می‌پزد.

کیک دونات

دونات با بکینگ پودر و جوش شیرین آماده می‌شوند و کاندید خوبی برای سرخ کردن هوا به نظر می‌رسند. با این حال، به جای دونات‌های سبک و پف دار، دونات‌های خشک و متراکم خواهید داشت. دونات باید در روغن داغ سرخ شود تا بهترین طعم را بگیرد و نرم شود.

نان تست

حتی اگر سرخ کن‌های بدون روغن در ترد کردن غذا عالی باشند، هوای گرم نان را خشک می‌کند و آن را بیشتر شبیه کراکر می‌کند تا یک تکه نان تست. همچنین هوای گرم می‌تواند تکه‌های نان را به اطراف حرکت دهد و باعث تولید ذرات سوخته شود.

اسپری پخت و پز

اسپری پخت و پز یک انتخاب مناسب برای نچسب کردن ورقه‌های شیرینی پزی و ظروف سرامیکی است، اما باید در سرخ کن بدون روغن از مصرف آن اجتناب کنید. سبد سرخ کن بدون روغن اغلب دارای یک پوشش نچسب است که اسپری پخت و پز می‌تواند به آن آسیب برساند. به جای اسپری کردن روی سبد، روی غذا اسپری کنید. گزینه دیگر این است که روغن نباتی یا روغن زیتون روی غذا بمالید.

مایعات

سبد ایر فرایر ممکن است شما را به این باور برساند که غذا می‌تواند در سس شناور یا آب پز شود، اما اینطور نیست. مایعات باعث ایجاد بخار شده، می‌توانند به المنت گرمایش آسیب برساند. مایع با وزش هوا پاشیده می‌شود و تمیز کردن دستگاه را دشوار می‌کند.

برنج و غلات را در سرخ کن بدون روغن نپزید

برنج و غلات را در سرخ کن بدون روغن نپزید

برنج و غلات خشک جایی در سرخ کن بدون روغن ندارند زیرا باید در مایع پخته شوند، که صراحتاً توسط تولید کنندگان سرخ کن بدون روغن ممنوع است.

پنیر

مقاومت در برابر پنیر ذوب شده، چه در پاستا و چه در ساندویچ، سخت است. پنیر چون سریع آب می‌شود می‌تواند در سرخ کن بدون روغن مشکل ایجاد کند. به احتمال زیاد در نهایت به جای استفاده از غذای خوب، یک تپه پنیر در انتهای سبد خواهید داشت.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا