5 راهکار که اجاق گازتان را سالم و سرحال نگه دارید!

مسلما اجاق گاز یکی از مهم‌ترین لوازم هر خانه و آشپزخانه‌ای است. اصلا آشپزخانه بدون اجاق گاز احمقانه به نظر می‌رسد! شاید بد نباشد مراقبت ویژه‌ای از این عضو مهم خانه داشته باشید به خصوص که گرمای شدید و استفاده سنگین از این دستگاه قطعا اثرات منفی روی آن خواهد گذاشت. اما چطور باید از اجاق گاز مراقبت کنیم؟ با هم در این نوشتار خواهیم دید.

نحوه نگهداری بهینه از اجاق گاز

در اینجا چند راهکار می‌بینید که به کمک آنها می‌توانید سلامت اجاق گاز را تضمین کنید به طوری که پای تعمیرکار به خانه‌تان باز نشود:

1. تمیز نگه داشتن فر

تمیز نگه داشتن فر به کارکرد بهینه آن کمک شایانی می‌کند. یک فر تمیز بیشتر دوام می‌آورد و فضای داخلی را بسیار یکنواخت تر گرم می‌کند و غذاهایی حرفه‌ای‌تر در اختیارتان می‌گذارد. بنابراین یک برنامه مشخص تعیین کنید و طی بازه‌های زمانی نه چندان طولانی فر و اجاق گازتان را حسابی تمیز کنید. نیازی به یادآوری هم نیست که پس از هر بار استفاده از فر، یک نظافت کلی روی آن انجام بدهید.

برای تمیز کردن اجاق گاز می‌توانید از مقداری جوش شیرین و سرکه استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر به مقاله کاربرد جوش شیرین در نظافت منزل آشنا شوید.

2. استفاده درست از اجاق گاز

درست مانند یک ماشین، هرچه بیشتر عناصر گرمایشی را روشن و خاموش کنید، فرسودگی بیشتری را تجربه می‌کند. اگر قصد دارید مقدار زیادی پخت و پز انجام دهید، سعی کنید این کار را یکباره یا در مقادیر زیاد انجام دهید. استفاده از اجاق گاز یا فر یک بار به مدت 4 ساعت، آسیب کمتری به آن وارد می‌کند در مقایسه با زمانی که آن را طی یک ساعت 4 بار خاموش و روشن کنید.

3. بررسی بدنه اجاق گاز و درب فر

بررسی بدنه اجاق گاز و درب فر

نگاهی به در بسته فر بیندازید. اگر شکافی بین بدنه اجاق و درب فر مشاهده کردید، ممکن است آسیبی رخ داده باشد. اگر شکافی بین درب و بدنه اجاق وجود داشته باشد، فر به طور مداوم گرما از دست می‌دهد و همین باعث می‌شود که کارایی کمتری داشته باشد و غذا به طور یکنواخت نپزد. در نهایت مقدار زیادی از پولی را که به سختی به دست آورده اید خرج خواهید کرد و غذایی که در فر پخته‌اید چنگی به دل نخواهد زد.

4. اطمینان از سالم بودن واشر درب

اگر رطوبت در قسمت بیرونی درب فر دیدید، معمولا به این معنی است که واشر درب معیوب است. دمای پخت و پز آن چیزی که در واقع تنظیم کرده‌اید نبوده و غذای شما هرگز به درستی پخته نمی شود. استفاده مداوم از چنین فری می‌تواند آسیب شدیدی در پی داشته باشد، بنابراین توصیه می‌شود در اسرع وقت آن را تعمیر کنید.

5. جلوگیری از سر رفتن مایعات روی گاز

از نشت، سر رفتن مایعات و پاشیدگی جلوگیری کنید. برای اینکه از تمیز کاری بیش از حد نجات پیدا کنید و مانع آسیب دیدن قطعات گاز شوید، اقداماتی را برای جلوگیری از سر رفتن غذا روی گاز انجام دهید. از قابلمه ها و تابه های عمیق استفاده کنید یا در صورتی که نیاز به شعله بالا ندارید، غذا را روی حرارت متوسط طبخ کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا