علت بوی بد اجاق گاز نو + ارائه راهکار

بوی ناخوشایندی که از اجاق گاز نو به مشام می‌رسد، یکی از مسائل آزاردهنده و احتمالا نگران‌کننده است که می‌تواند تجربه ناخوشایندی را در روزهای اولیه استفاده از اجاق گاز ایجاد کند. در این مقاله، به بررسی علت بوی بد اجاق گاز نو پرداخته و راهکارهایی را برای رفع این مسئله مورد بررسی قرار خواهیم داد. مسائلی که ممکن است منجر به این بوی ناخوشایند شوند، عمدتا چندان جدی نیستند و به راحتی می‌توانید بوی بد را برطرف کنید. با هوم نگار همراه باشید!

بوی بد اجاق گاز نو

در صورتی که به تازگی اجاق گازتان را راه اندازی کرده‌اید و بویی مثل بوی سوختگی به مشام‌تان می‌رسد و باعث شده نگران شوید، بد نیست بدانید که علت این بوی بد می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • چنانچه تولیدکنندگان می‌گویند، دیواره فر اجاق گاز دارای نوعی عایق است. زمانی که فر برای بار اول روشن می‌شود، بوی بدی از این عایق‌ها ایجاد می‌شود.
  • داخل محفظه فر یک سری ضربه‌گیر و محافظ پلاستیکی قرار داده شده است که باید قبل از استفاده آنها را خارج کنید. حرارت دیدن این ضربه‌گیرها یکی از دیگر از دلایل بوی بد اجاق گاز نو هستند.
  • روغن محافظ فر که در زمان تولید دستگاه استفاده می‌شود، هم دلیل دیگر بوی بد اجاق گاز نوست.

از بین بردن بوی بد اجاق گاز نو

برای از بین بردن بوی بد اجاق نو موارد زیر را امتحان کنید:

  • همه محافظ‌ها و ضربه‌گیرها را از اجاق گاز و فر جدا کنید.
  • محفظه فر را به طور کامل تمیز کنید. برای این کار می‌توانید از یک پارچه تمیز و محلول آماده شده از آب و مایع ظرفشویی استفاده کنید.
  • برنامه کلین (Clean) اجاق گاز را اجرا کنید. (ممکن است در برخی مدل‌ها وجود داشته باشد.)

نحوه اجرای برنامه کلین یا سلف کلین برای رفع بوی فر

خوشبختانه برخی از اجاق‌ها دارای برنامه سلف کلین (Self Clean) هستند که به نظافت هر چه بیشتر دستگاه کمک می‌کند. سلف کلین در واقع روکش محفظه داخلی فر است و طرز کار آن به این صورت است که تا دمای 500 درجه داغ می‌شود و همین حرارت بالا همه کثیفی‌ها و خرده غذاهای چسبیده به بدنه محفظه را خاکستر می‌کند. به این ترتیب خیلی راحت می‌توانید با یک دستمال مرطوب (البته بعد از خنک شدن فر) همه کثیفی‌ها را از روی دیواره فر حذف کنید.

  1. برای اجرای برنامه سلف کلین مطابق با مراحل زیر پیش بروید:
  2. اگر چیزی داخل محفظه فرد وجود دارد، خارج کنید
  3. برنامه سلف کلین را اجرا کنید
  4. برای اینکه بوی فر روشن در آشپزخانه نپیچد، پنجره را باز بگذارید و در صورت نیاز هود را نیز روشن کنید

معمولا بعد از اتمام مدت برنامه سلف کلین، دستگاه خاموش شده و درب آن باز می‌شود و به راحتی می‌توانید محفظه را تمیز کنید.

کلام پایانی

در نهایت، با انجام مراحل مذکور برای پاکسازی و رفع بوهای نامطبوع از فر و اجاق گاز، می‌توانید از تجربه‌ی آشپزی لذت ببرید و در آشپزخانه محیطی تمیز و مطبوع داشته باشید. البته فراموش نکنید حفظ نظافت و بهداشت اجاق گاز نیز در دراز مدت کمک می‌کند که هرگز بوی نامطبوعی از اجاق گازتان به مشام شما نرسد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا