آیا استفاده از مایکروفر در بارداری بی خطر است؟

بله. تا زمانی که دستورالعمل‌های سازنده در مورد نحوه استفاده صحیح از آن را دنبال کنید، استفاده از مایکروفر در بارداری خطری ندارد. غذاهایی که در مایکروویو پخته می‌شوند به اندازه غذاهای پخته شده در اجاق‌های معمولی بی خطر هستند و معمولا غذاهایی که به این دو روش پخته می‌شوند ارزش غذایی یکسانی دارند.

استفاده از مایکروفر در بارداری

تا زمانی که غذاها را بیش از اندازه نپزید، مایکروویو می‌تواند یک روش سالم برای پخت و پز باشد. به عنوان مثال، هنگام پختن سبزیجات، مایکروویو فقط کمی آب مصرف می‌کند و زمان پخت را کاهش می‌دهد. بنابراین ممکن است این بدان معنا باشد که غذاها ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری را حفظ می‌کنند.

ممکن است در مورد تشعشعات ساطع شده از پخت و پز در مایکروویو نگران باشید. با این حال، خطر قرار گرفتن در معرض این تشعشعات در دوران بارداری در حین استفاده از مایکروویو حداقل است – مگر اینکه معیوب باشد و تشعشعات به بیرون نشت کنند.

در حالی که مایکروویو یا مایکروفر از تشعشعات برای پختن و گرم کردن غذا استفاده می‌کنند، هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد این پرتوها اثرات مضری بر زنان باردار دارند. در واقع، انرژی مایکروویو بسیار کمتر از انرژی ساطع شده از اشعه ایکس است. قرار گرفتن کم در معرض تشعشعات اجاق‌های مایکروویو معمولا مضر نیستند. امواج مایکروویو با تولید تشعشعاتی که توسط مولکول‌های آب موجود در غذا جذب می‌شود، غذا را گرم می‌کند.

اکثر متخصصان بهداشت بر این باورند که انجام اقدامات احتیاطی منطقی است. اگر مایکروویو شما آسیب دیده، کثیف یا به نحوی تعمیر شده باشد، ممکن است نشتی امواج اتفاق بیفتد. بنابراین مهم است که بررسی کنید دستگاه در شرایط خوبی است. از تمیز کردن مایکروفر غافل نشوید و به طور منظم فضای داخلی و سینی چرخان را تمیز کنید.

از مایکروفری که شرایط زیر را دارد، استفاده نکنید:

  • معیوب است
  • شکسته است
  • درست کار نمی‌کند
  • دارای هر گونه علائم ساییدگی و پارگی در مهر و موم درب است

چنین دستگاه‌هایی نه تنها در صورت بارداری، بلکه حتی در موارد دیگر نیز خطرناک هستند. اگر مشکوک هستید که مایکروفر شما نشتی دارد، فورا از یک تکنسین برای بررسی آن کمک بگیرید. اگر دستگاه‌تان نشتی دارد و نمی‌توانید آن را تعمیر یا تعویض کنید، بهتر است فعلا از آن استفاده نکنید.

نکات استفاده از مایکروفر در دوران بارداری

همیشه از مایکروفر با احتیاط استفاده کنید. در اینجا نکاتی وجود دارد که هنگام خرید و استفاده از مایکروفر باید به آنها توجه کنید:

  • برای اطلاع از نحوه استفاده درست از دستگاه و اقدامات احتیاطی ایمنی به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.
  • بررسی کنید که درب ماکروفر به درستی بسته شود. همچنین بررسی کنید که قفل ایمنی (که برای جلوگیری از نشت امواج مایکروویو در هنگام باز بودن در روی در نصب شده اند) به درستی کار می‌کنند.
  • درزگیرهای درب فر را به طور منظم تمیز کنید و به طور دوره ای بررسی کنید که هیچ نشانه آشکاری از آسیب دیدگی در درزگیر یا پوشش بیرونی فر وجود نداشته باشد.
  • اگر درب محکم بسته نمی شود یا آسیب دیده به نظر می‌رسد از مایکروویو استفاده نکنید.
  • اگر مایکروویو حتی با باز بودن در به کار خود ادامه می‌دهد، از آن استفاده نکنید.
  • به عنوان یک اقدام احتیاطی اضافی، بهتر است در حین کار کردن ماکروفر، برای مدت طولانی مستقیماً مقابل آن قرار نگیرید. اجازه ندهید سایر اعضای خانواده و فرزندان نیز این کار را انجام دهند.

استفاده از مایکروویو در بارداری خطرناک است؟

استفاده از مایکروویو در بارداری خطرناک است؟

استفاده از مایکروویو در دوران بارداری و در هر زمان دیگری (اگر دستورالعمل‌های مناسب رعایت شود) بی خطر است. با این حال، بد نیست این را در نظر داشته باشید که خوردن غذای تازه در صورت امکان، به جای تکیه بر “غذاهای آماده” قابل گرم کردن در مایکروویو، احتمالاً برای هر کسی سالم تر است به این دلیل است که مواد غذایی تازه به طور کلی حاوی مواد شیمیایی کمتر و مواد مغذی بیشتری نسبت به وعده‌های غذایی فرآوری شده هستند.

هنگام استفاده از مایکروویو، نکات زیر را نیز در نظر داشته باشید:

همیشه زمان گرم شدن مایعات را بررسی کنید و مطابق با آن دستگاه را استفاده کنید. اگر از مایکروویو برای گرم کردن آب در یک فنجان تمیز استفاده کنید، ممکن است فوران آب داغ رخ دهد. “فوق العاده داغ” به این معناست که آب بیش از دمای جوش داغ است، اگرچه هیچ نشانه ای از جوشیدن ندارد. این حالت می‌تواند باعث سوختگی جدی و جراحت شود.

فقط برخی مایکروفرها برای استریل کردن اقلامی چون شیشه شیر کودک طراحی شده اند. دستورالعمل‌های سازنده را برای این استفاده از مایکروفر کنید.

فقط از ظروف مخصوص مایکروویو استفاده کنید. پلاستیک‌هایی که برای اجاق مایکروویو مناسب نیستند در صورت گرم شدن بیش از حد ممکن است ذوب شوند یا آتش بیگرند.

از مایکروویو برای یخ زدایی شیر مادر منجمد یا گرم کردن شیر کودک استفاده نکنید چرا که ممکن است منجر به تغییراتی در دما به نام “نقاط داغ” در سراسر شیر شود و دهان کودک شما را بسوزاند.

در صورت گرم نشدن غذا در مایکروفر، جرقه زدن دستگاه و … حتما از یک تکنسین متخصص کمک بگیرید و شخصا اقدام به تعمیر و رفع مشکل نکنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا