8 نکته خواندنی درباره مایکروفر که قطعا تا به حال نشنیده‌اید!

آمریکایی‌‌ها با مایکروویو رابطه عشق و نفرت دارند. آنها این وسیله را یک اختراع معجزه آسا می‌دانستند. در حال حاضر برخی آن را به عنوان وسیله‌ای متعلق به دهه 70 می‌دانند که کار آن صرفاً گرم کردن شام‌های آماده رنگی، آب کردن کره، یا نرم کردن بستنی‌های داخل فریزر است. اما اصلا ایده خوبی نیست که معجزاتی را که مایکروفر شما قادر به انجام آنهاست دست کم بگیرید. در این نوشتار با حقایقی در مورد مایکروفر آشنا خواهید شد که احتمالا برای‌تان جالب و خواندنی هستند.

1.آشپزی با مایکروویو بر اثر تصادف اختراع شد

در سال 1945، مهندس ریتون، پرسی اسپنسر، هنگام آزمایش مگنترون‌‌ها (لوله‌‌های خلاء که تشعشعات مایکروویو را تولید می‌کنند) متوجه شد که آب نبات موجود در جیب او شروع به ذوب شدن کرده است. پس از آزمایش مواد غذایی دیگر، از جمله دانه‌های ذرت بوداده (در ادامه در مورد آن بیشتر خواهید خواند)، کشف پرسی رسمی شد: تشعشعات مایکروویو واقعاً می‌توانند غذا بپزند. این اختراع خیلی زود پس از آن ثبت شد.

2. اولین اجاق مایکروویو بسیار بزرگ و به‌شدت گران بود

اولین مایکروویو تجاری که «رادرنج» نامیده می‌شود، تقریباً یک متر و هشتاد سانت ارتفاع و 340 کیلوگرم وزن داشت. این دستگاه همچنین به یک خط آب برای خنک کردن لوله مگنترون نیاز داشت. اولین مدل در سال 1947 حدود 5000 دلار قیمت داشت که معادل 53000 دلار امروز است. جای تعجب نیست که ساخت آن کار چندان موفقیت‌آمیزی نبود!

3. حقایقی در مورد مایکروفر، این دستگاه‌ها تا سال 1967 وارد خانه‌ها نشدند

این دستگاه طی 20 سال بعد از اولین تولید، هم از نظر اندازه و هم از نظر قیمت کاهش یافت، اما از سال 1967بود که دیگر به طور خاص برای مصارف خانگی طراحی شد، مردم علاقه واقعی به آن نشان دادند و خریدن آن را شروع کردند.

4. اگر مایکروویو نداشتید، در اقلیت بودید

مصرف کنندگان در دهه 70 به سراغ این دستگاه رفتند، روندی که باعث شد فروش مایکروویو در نهایت از اجاق گاز هم فراتر برود. رابطه عاشقانه مردم با این دستگاه چندین دهه ادامه داشت و امروزه درصد زیادی از خانواده‌‌ها مایکروفر در خانه دارند.

اما یک مقاله در سال 2014 گزارش داد که فروش این دستگاه از زمان اوج خود در سال 2004 کاهش یافته است. این کاهش ممکن است به دلیل تمرکز آمریکایی‌ها روی استفاده از مواد تازه‌تر باشد یا ناشی از این واقعیت که تقریباً همه یکی از این دستگاه را در خانه دارند.

5. این اختراع ما را دیوانه پاپ کورن کرد

این اختراع ما را دیوانه پاپ کورن کرد

در مینه سوتا بود که برای اولین بار پاپ کورن مایکروویوی در سال 1981 وارد بازار شد. به گفته سازمان حمایت از صنعت، گروه پاپ کورن، آمریکایی‌‌ها اکنون سالانه 13 میلیارد لیتر پاپ کورن مصرف می‌کنند.

6. غالب ما بیشتر از سه دقیقه از مایکروفر استفاده نمی‌کنیم

گرچه مایکروویوهای امروزی امکانات بیشتری نسبت به قبل و گزینه‌‌های بسیار بیشتری برای پخت و پز واقعی دارند، بسیاری از ما فقط برای سریع گرم کردن یا گرم کردن مجدد غذاها از آن استفاده می‌کنیم.

7. گذاشتن اسفنج در مایکروفر بهترین راه برای تمیز کردن آن است

اگر این ایده قدیمی مایکروویو و اسفنج را شنیده اید، اما هرگز متقاعد نشده اید که واقعاً اثرگذار است، باید بگوییم که ایده کاملا واقعیت دارد: یک مطالعه منتشر شده در مجله سلامت محیطی در سال 2006 نشان داد که گذاشتن اسفنج آشپزخانه در مایکروفر با قدرت کامل به مدت 1 تا 2 ساعت می‌تواند 99 درصد از باکتری‌‌ها، از جمله E. coli و چندین عامل دیگر بیماری‌‌های منتقله از غذا را از بین برد.

8. مایکروویوها واقعا در هواپیما استفاده نمی‎ ‌شوند

به نظر می‌رسد آن وعده‌‌های غذایی بی مزه که مسافرین پروازها همیشه از آن شاکی هستند، اصلاً داخل مایکروویو نبوده اند. در بیشتر موارد خطوط هوایی مجاز به استفاده از مایکروویو در ارتفاع 36000 فوتی نیستند و در عوض غذاهای از پیش پخته‌شده را با استفاده از اجاق‌های همرفتی که هوای گرم و خشک را روی غذا می‌برند گرم می‌کنند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا