ظروف مناسب مایکروفر کدام است؟

تنها چیزهایی که واقعا می‌توانید در مایکروویو خود قرار دهید، غذا، مایعات و ظروف مناسب برای غذا هستند. تعیین اینکه آیا چیزی واقعاً در مایکروویو ایمن است یا خیر، دشوار است. این مقاله می‌تواند به شما کمک کند ظروف سازگار با مایکروویو را شناسایی کنید. ظروف مناسب مایکروفر کدام است؟

ظروف مناسب مایکروفر

مواد زیر را معمولا می‌توان بدون مشکل در مایکروویو قرار داد:

1. استفاده از ظروف شیشه ای و سرامیکی در ماکروفر

ظروف شیشه ای و سرامیکی معمولا برای استفاده در مایکروویو ایمن هستند، اما استثناهایی مانند کریستال و برخی سفال‌های دست ساز وجود دارد. وقتی صحبت از بشقاب‌های شیشه ای یا سرامیکی، کاسه‌ها، فنجان‌ها، لیوان‌ها، کاسه‌های همزن یا ظروف شیرینی پزی به میان می‌آید، تا زمانی که رنگ متالیک نداشته باشد، مشکلی برای قرار دادن آنها در مایکروفر وجود ندارد.

2. ظروف مناسب مایکروفر، ظروف پلاستیکی

در حالی که برخی از ظروف پلاستیکی برای استفاده در مایکروویو ایمن هستند، برخی از آنها به درد مایکروفر نمی‌خورند. پلاستیک‌های یک بار مصرف مثل مواردی که برای ماست، پنیر و سایر غذاها استفاده می‌شود، هرگز نباید در مایکروویو قرار بگیرند.

همین قانون در مورد ظروف پلاستیکی قابل استفاده که به وضوح تحت عنوان مناسب برای مایکروویر معرفی نشده‌اند، نیز صدق می‌کند. به همین ترتیب، از ظروف پلاستیکی ترک خورده، قدیمی یا تغییر رنگ داده استفاده نکنید. ظروف پلاستیکی که برای استفاده طولانی‌ مدت در نظر گرفته شده‌اند، مانند Tupperware، معمولا برای استفاده در مایکروویو بهترین گزینه هستند.

3. بشقاب‌ کاغذی

بشقاب‌ کاغذی در مایکروفر

بشقاب‌های کاغذی ساده را می‌توان در مایکروویو قرار داد، اما برخی از ظروف یک بار مصرف با لایه نازکی از پلاستیک پوشانده می‌شوند. قبل از اینکه یک بشقاب یا کاسه کاغذی را در مایکروویو قرار دهید، مطمئن شوید که به وضوح به عنوان ظروف قابل استفاده در مایکروویو علامت گذاری شده باشد.

4. استفاده از دستمال کاغذی در مایکروفر

اکثر حوله‌های کاغذی در مایکروویو ایمن هستند. در واقع، می‌توانید از دستمال کاغذی برای پوشاندن برخی غذاها استفاده کنید تا در حین پخت یا گرم کردن مجدد بیرون نپرند.

اگر دستمال کاغذی استفاده می‌کنید، بهتر است تایمر را کوتاه تر انتخاب کنید تا بتوانید غذا و کاغذ را زود چک کنید. حوله‌های کاغذی بازیافتی، حوله‌های کاغذی دارای چاپ، درب‌های کاغذی و کیسه‌های کاغذی قهوه ای رنگ نباید استفاده شوند زیرا خطر بالقوه ایمنی دارند.

5. کیسه‌ های زیپلاک

کیسه‌های نگهداری مواد غذایی که برای یخ زدایی یا گرم کردن مجدد مواد غذایی در مایکروویو ایمن هستند، در صورتی که دستورالعمل‌های برچسب روی آنها رعایت شود. هر برندی را که برای نگهداری کیسه ترجیح می‌دهید، مطمئن شوید که در مایکروویو ایمن است.

چه ظروفی را نباید در مایکروفر گذاشت

در حالی که چیزهای زیادی را می‌توان بدون دردسر در مایکروفر قرار داد، چیزهای زیادی نیز وجود دارد که نمی‌توانید و نباید در مایکروفر قرار بدهید. بهتر است مواد زیر را دور از مایکروویو نگه دارید:

1.استایروفوم

برخی از انواع استایروفوم (یونولیت) برای مایکروویو بی خطر هستند، اما باید این ویژگی در برچسب روی آنها قید شده باشد. اگر برچسب ایمن برای مایکروویو نداشتند یا مطمئن نیستید که از چه نوع استایروفومی استفاده می‌کنید، بهتر است آن را از مایکروویو دور نگه دارید.

2. عدم استفاده از مقوا در مایکروفر

عدم استفاده از مقوا در مایکروفر

وقتی می‌توان بشقاب‌ها و حوله‌های کاغذی را در مایکروویو قرار دارد، آیا مقوا هم برای قرار گرفتن در مایکروفر بدون خطر است؟ بالاخره هر دو محصول کاغذی هستند. با این حال، مقوا می‌تواند حاوی چسب، موم و مواد دیگری باشد و به همین دلیل قرار دادن آن در مایکروویو می‌تواند خطرناک باشد.

برخی از جعبه‌های مقوایی حتی دارای دسته یا بست‌های فلزی هستند که می‌توانند باعث ایجاد جرقه و خطر آتش سوزی شوند. با برداشتن مواد غذایی از ظروف مقوایی و قرار دادن آنها در بشقاب‌های مخصوص مایکروویو، خود و خانواده‌تان را ایمن نگه دارید.

3. فلزات از جمله استیل و فویل آلومینیوم

هر چیزی که از فولاد، آهن، مس یا سایر فلزات سخت ساخته شده یا حاوی آن باشد، هرگز نباید در مایکروویو قرار گیرد. سطوح فلزی امواج مایکروویو را منعکس می‌کنند، روندی که گرمای داخل دستگاه را افزایش می‌دهد و می‌تواند منجر به آتش سوزی شود. اگر باقیمانده غذا را در یک ظرف فلزی نگهداری می‌کنید، غذا را برای گرم کردن در ظرف مخصوص مایکروویو قرار دهید.

احتمالا می‌دانید که فویل هم ابدا نباید در مایکروفر قرار بگیرد. از نظر فنی فویل را می‌توان در مایکروویو قرار داد، اما سطح آن باید تا حد امکان صاف بماند. چین و چروک یا فویل مچاله شده می‌تواند باعث شلیک جرقه‌های الکتریکی در سطح فویل شود و به طور بالقوه به مایکروویو آسیب برساند یا باعث آتش سوزی شود.

علاوه بر این، مواد غذایی پیچیده شده در فویل آلومینیومی ممکن است به درستی در مایکروویو پخته یا گرم نشوند – در واقع فویل امواج رادیویی را منعکس می‌کند.

کلام پایانی

اگرچه یک سری دستورالعمل کلی در مورد ظروف ایمن برای مایکروویو وجود دارد، همیشه با استثناهایی روبرو می‌شویم. اگر مطمئن نیستید که آیا چیزی را می‌توانید در مایکروویو قرار بدهید یا نه، برچسب روی آن را بخوانید. اگر برچسب نداشت جنس آن را بررسی کنید و بر اساس آنچه در این مطلب گفتیم تصمیم بگیرید. اما اگر از جنس کالا هم مطمئن نبودید، بهتر است ریسک نکنید و آن را درون مایکروفر قرار ندهید.

برای جلوگیری از خراب شدن ماکروفر و بهبود عملکرد آن، از ظروف مناسب استفاده کرده و تمیز کردن مایکروفر را فراموش نکنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا