مایکروفرتان غذا را گرم نمی کند؟ راهکارها و علل این مشکل چیست؟

مایکروفر یا مایکروویو راحتی بیشتری به خانه‌ها آورده است، بنابراین زمانی که درست کار نمی‌کند یا غذاها را گرم نمی‌کند، می‌تواند به سرعت روال روزمره خانه و خانواده را مختل کند. راهنمای زیر را بخوانید تا شش دلیل احتمالی گرم نشدن غذا در مایکروفر را بشناسید و از اقدامات درست در حین کار نکردن این دستگاه مطلع شوید. با هوم نگار همراه باشید!

گرم نشدن غذا در مایکروفر

هنگامی که مایکروفر غذا را گرم نمی‌کند، ممکن است برنامه دستگاه به درستی اجرا نشده باشد یا برخی قطعات دچار آسیب شده باشند. تنظیماتی مانند حالت قفل کنترل، حالت نمایشی یا تنظیم قدرت دستگاه در سطح بسیار پایین ممکن است از پختن یا گرم شدن غذا جلوگیری کنند. همچنین ممکن است دلایل جدی‌تری مانند خرابی مگنترون، سوئیچ درب یا دیود ولتاژ بالا علت بروز این مشکل باشند.

تعمیر مایکروفری که غذا را گرم نمی‌کند: علل و راه حل‌های احتمالی

عیب یابی مایکروفر که به درستی غذا را گرم نمی‌کند، می‌تواند به راه حل‌های سریع و ساده یا تعمیرات پیچیده و تعویض قطعات منجر شود. موارد زیر اصلی‌ترین دلایل گرم نکردن مایکروفر هستند:

1. نبود جریان برق

اگر به نظر می‌رسد مایکروفر شما خاموش است، قبل از ادامه عیب یابی به دنبال یافتن دلایل پیچیده‌تر، دوباره بررسی کنید که دستگاه به برق وصل باشد. مایکروفر را از پریز جدا کنید (در صورتی که وصل است) و دوباره آن را وصل کنید یا از وجود جریان برق در خانه مطمئن شوید.

2. قفل کنترل فعال است

اکثر مایکروویوها دارای قفل کنترل هستند تا از کار کردن دستگاه هنگام تمیز کردن ماکروفر جلوگیری کند. هنگامی که قفل کنترل فعال است، ممکن است یک نشانگر روی صفحه کنترل مایکروفر شما وجود داشته باشد.

همچنین زمانی که مایکروفر روی حالت “Demo” تنظیم می‌شود، ممکن است ظاهرا کار کند اما غذا را گرم نمی‌کند. مایکروویو در این حالت معمولاً چراغ را روشن می‌کند، صفحه گردان را می‌چرخاند و فن را روشن می‌کند، اما مگنترون مسئول گرم کردن غذا را فعال نمی‌کند.

3. دستگاه روی توان کم تنظیم شده است

اکثر مایکروویوها حدود 5 تا 10 تنظیم قدرت منحصر به فرد دارند که همه چیز را از گرم کردن کم سبزیجات گرفته تا گرم کردن سریع سوپ‌ها و تهیه آب گرم انجام می‌دهد. اگر سطح قدرت برای نوع خاصی از غذا خیلی کم باشد، ممکن است کندتر از حد معمول گرم شود. سطح قدرت مایکروفر را بررسی کنید تا مطمئن شوید که انتخاب مناسبی داشته‌اید.

4. تنظیم شروع با تاخیر، علت گرم نشدن غذا در مایکروفر

برخی از مایکروویوها دارای ویژگی Delay Start هستند که به شما امکان می‌دهد سطح قدرت مایکروویو، زمان پخت و سایر عملکردها را تنظیم کنید، سپس یک تایمر را برای زمان شروع گرم کردن یا پخت و پز تنظیم کنید. اگر دکمه “شروع” را روی مایکروفر فشار داده اید اما متوجه شده اید که فرایند پخت یا گرم کردن شروع نشده است، دوباره بررسی کنید که آیا عملکرد “شروع با تأخیر ” روشن است یا خیر، سپس تنظیمات را اصلاح و دوباره چرخه پخت را شروع کنید.

5. سوئیچ درب معیوب شده

مایکروویوها دارای یک سوئیچ درب هستند که از راه اندازی دستگاه در زمانی که درب کاملاً بسته نشده است جلوگیری می‌کند. اگر سوئیچ درب آسیب دیده باشد، ممکن است درب مایکروفر بسته به نظر برسد اما چرخه پخت یا گرم کردن شروع نشود. همچنین ممکن است متوجه شوید که چراغ داخلی با بسته شدن در خاموش نمی‌شود، یا وقتی در باز است، چراغ روشن نمی‌شود.

نصب سوئیچ درب جدید ممکن است مستلزم جداسازی پنل کنترل و سیم‌کشی مرتبط باشد، بنابراین حتماً با یک متخصص تماس بگیرید.

6. برخی قطعات مایکروفر آسیب دیده

برخی از مشکلات پیچیده‌تر مانند مگنترون معیوب، دیود ولتاژ بالای معیوب یا سایر قطعات داخلی که دچار آسیب شده‌اند، می‌توانند علت گرم نشدن غذا در مایکروفر باشند. اگر اینطور به نظر می‌رسد، با یک متخصص تماس بگیرید تا به طور اصولی دستگاه را عیب یابی و تعمیر کند.

7. خازن خراب شده است

معیوب شدن خازن دیگر دلیل گرم نشدن غذا در مایکروفر است. کار تبدیل جریان متناوب به جریان مستقیم بر عهده خازن است. زمانی که جریان مستقیم وارد ترانسفورماتور ولتاژ می‌شود، لامپ مگمنترون انرژی کافی برای افزایش ولتاژ و گرم کردن غذا را به دست می‌آورد. از این رو خراب شدن خازن مانع گرم شدن غذا می‌شود.

8. علت گرم نشدن غذا در مایکروفر: خطای برد الکترونیکی

برد الکترونیکی در هر دستگاه مثل مغز عمل می‌کند و کارکرد دستگاه کاملا به آن بستگی دارد. در صورتی که برد خراب شود کارکرد دستگاه با مشکل مواجه شده و یکی از پیامدهای احتمالی آن گرم نشدن غذا خواهد بود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا