نحوه مرتب کردن یخچال

یادگیری نحوه مرتب کردن یخچال می‌تواند عامل تعیین کننده ای در عملکرد دستگاه و کاهش احتمال خراب شدن مواد غذایی موجود در آن باشد. یخچال پرکارترین وسیله خانگی است بنابراین اهمیت زیادی دارد که به خوبی از آن مراقبت کنید.

این دستگاه این همه باز و بسته کردن های مداوم در طول روز ممکن است دچار آسیب شود و بی نظمی یک دلیل باز کردن درب به دفعات زیاد است. غذای تاریخ مصرف گذشته پشت وسایل دیگر، قفسه‌های پر از چاشنی‌هایی که به ندرت استفاده می‌شوند، و ظروف باقی‌مانده غذاها که آنقدر روی هم چیده شده‌اند که نمی‌توانید ببینید چه هست و چه نیست: حتما این تصویر برای‌تان آشناست!

خوشبختانه، یادگیری نحوه چیدمان یخچال کار ساده ای است. صرف یک یا دو ساعت برای سازماندهی محتویات داخل یحچال به جلوگیری از هدر رفتن غذا و ایجاد بوی بد کمک می‌کند و در عین حال آماده سازی وعده های غذایی هم برای‌تان ساده تر می‌شود. با این نکات سازماندهی، نظم بی نظیری به یخچال‌تان خواهید داد.

چگونه یخچال را مرتب کنیم؟

آخر هفته یا هر روزی که تعطیلی دارید وقت بگذارید و نکات زیر را دنبال کنید:

داخل یخچال را به خوبی تمیز کنید

اولین قدم برای داشتن یک یخچال منظم این است که همه چیز را بیرون بیاورید و آن را کاملا تمیز کنید. در صورت امکان کشوها و قفسه‌ها را بردارید و آنها را در محلول آب گرم و صابون قرار دهید. تمیز کردن یخچال به طور منظم از ایجاد بوی بد در دستگاه جلوگیری می‌کند.

کل فضای داخلی را پاک کنید، مراقب باشید که پلاستیک را با اسکاج زبر خراش ندهید (استفاده از دستمال کفایت می‌کند). برای جلوگیری از بوی بد یخچال در آینده، می‌توانید از جوش شیرین استفاده کنید.

نکته: جوش شیرین یک راه حل ساده و کارآمد برای حفظ بوی تازه یخچال به مدت طولانی است. مقداری از این ماده را داخل یک کیسه بریزید و داخل یخچال قرار دهید.

تاریخ‌ انقضای مواد غذایی را بررسی کنید

هنگام مرتب کردن مواد غذایی در یخچال، تاریخ انقضاء همه را بررسی کنید. در حالی که برخی از غذاها را می‌توان با خیال راحت بعد از این تاریخ هم مصرف کرد، باید با خود صادق باشید که آیا استفاده از آنها درست است؟

مرباها، ژله‌ها و سس‌هایی را که مدت‌هاست به آن‌ها دست نزده‌اید، چک کنید و تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید آنها را نگه دارید یا نه. وقتی فضای یخچال آن قدر پر نیست که معلوم نباشد چه دارد و چه ندارید، پیدا کردن آنچه نیاز دارید بسیار آسان‌تر خواهد بود.

برای مرتب کردن یخچال، قفسه‌ ها را سازماندهی کنید

برای مرتب کردن یخچال، قفسه‌ ها را سازماندهی کنید

اگر عادت دارید که غذای خود را در هر فضای موجود در یخچال خود قرار دهید، اکنون وقت آن است که این روش را کنار بگذارید.

سازماندهی قفسه‌های یخچال به شما کمک می‌کند در پول خود صرفه جویی کنید زیرا می‌دانید همه چیز کجاست. در واقع، این یکی از نکات کلیدی است که تعیین می‌کند تا چه اندازه یخچال خود را مرتب کنید. مرتب و منظم نبودن قفسه ها همچنین می توانید علت خنک نکردن یخچال نیز باشد.

حالت ایده‌آل این است که مطابق با سبک زندگی خودتان قفسه‌ها را نظم بدهید. با این حال اگر نمی‌دانی از کجا شروع کنید، مراحل زیر به دردتان می‌خورد:

قفسه بالایی یخچال

از آنجایی که این قفسه یکی از قفسه‌های گرم‌تر یخچال شماست، از نگهداری گوشت تازه در آن خودداری کنید. درعوض، این قسمت را برای غذاهای باقیمانده و غذای آماده کنار بگذارید – غذایی که باید سریع مصرف شود. معمولاً این اولین قفسه ای است که هنگام باز کردن درب یخچال می‌بینید، بنابراین مواد غذایی را که مرتباً لازم دارید می‌یابید در اینجا نگهداری کنید.

قفسه میانی یخچال

نگهداری لبنیات یا محصولاتی را که می‌توان در فضای باز نگهداری کرد (مانند انواع توت‌ها) در نظر بگیرید. شما همچنین بیشترین فضای عمودی را در این قفسه دارید، بنابراین ظروف بلندتر را می‌توان در اینجا نیز نگه داشت.

مرتب کردن قفسه پایینی یخچال

از قفسه پایینی برای نگهداری گوشت یا غذاهای دریایی استفاده کنید. این مکان نه تنها خنک ترین مکان در یخچال شماست و احتمال فاسد شدن مواد غذایی را کاهش می‌دهد، بلکه نگران نشت ناخواسته آنها به بقیه مواد غذایی و ایجاد بوی بد در یخچال نخواهید بود.

کشو/کابینت

این یکی ساده است – سعی کنید تمام سبزیجات را برای حفظ نهایت تازگی آنها در کشوها ذخیره کنید.

درب یخچال

از آنجایی که قسمت جلویی گرم ترین قسمت یخچال است، چیزهای دارای ماندگاری بالاتر مانند چاشنی‌ها و مرباها را در اینجا نگه دارید.

نکته: قفسه جلویی و بالای یخچال گرم‌ترین مکان‌ها هستند – سازماندهی محصولات بر اساس این دماها بهترین روش برای کمک به ماندگاری بیشتر مواد غذایی است و فراموش نکنید که از آن کشوهای مخصوص استفاده کنید.

از ظروف شفاف استفاده کنید

تهیه چند ظرف شفاف کم عمق روشی آسان است برای اطمینان از اینکه بدانید هر چیزی را کجا قرار داده اید و درب یخچال را برای برداشتن چیزها خیلی باز نگه ندارید. این ظروف برای سازماندهی وسایل و نگه داشتن مواد غذایی مشابه در کنار هم بسیار مفید هستند. می‌توانید برچسب تاریخ انقضا هم روی بسته ها بزنید.

ظروف شفاف نه تنها به شما کمک می‌کنند تا ساختار منظم یخچال را حفظ کنید، بلکه برداشتن و تمیز کردن آن‌ها نیز آسان‌تر خواهد بود.

‌برای مرتب کردن یخچال، یک لیست تهیه کنید

برای بهبود نظم یخچال، یک برگه استیکر روی درب دستگاه بچسبانید. این برگه به شما این امکان می‌دهد تا بدون نیاز به مرور همه چیز، اطلاعاتی را که در یخچالتان است، داشته باشید.

قرار نیست این برگه حاوی فهرست کاملی از همه چیز باشد، اما می‌تواند مفید باشد که بدانید کدام سبزیجات را در این هفته خریداری کرده‌اید یا کدام محصولات گوشتی به زودی منقضی می‌شوند.

به این ترتیب، می‌توانید به راحتی تشخیص دهید که در چه مولفه‌هایی کمبود دارید و تاریخ انقضا را پیگیری کنید. به این ترتیب می‌توانید برنامه‌ریزی کنید که چگونه از هر چیزی که می‌خرید استفاده کنید.

کلام پایانی

مرتب نگه داشتن یخچال ممکن است به تلاش بیشتری نیاز داشته باشد، اما زمانی که برای این کار صرف می‌کنید باعث می‌شود که بعدها هم در هزینه و هم در وقت‌تان به خوبی صرفه جویی کنید. واقعیت این است که چند کار ساده برای نگهداری از یخچال می‌تواند به ماندگاری مواد غذایی کمک کند و باعث شود که سریع‌تر وعده های غذایی را آماده کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا