علت سرد نکردن یخچال + ارائه راه حل

یخچالی که به‌ درستی خنک نمی‌شود هم یک دردسر آزاردهنده است! یک یخچال گرم می تواند باعث خراب شدن مواد غذایی شود و خطر مسمومیت غذایی را افزایش دهد. علاوه بر این، اگر مجبور باشید همه مواد غذایی و نوشیدنی های داخل یخچال را دور بریزید، ممکن است هزینه قابل توجهی برای شما در بر داشته باشد که اصلا هم خوشایند نیست. در این نوشتار علت سرد نکردن یخچال و راه حل های احتمالی هر علت را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

چه عواملی باعث سرد شدن یا گرم شدن یخچال می شود؟

موارد زیر شایع ترین علت های سرد نکردن یخچال هستند:

۱. داخل یخچال را بیش از اندازه پر کرده اید

یخچال با گردش هوای خنک شده توسط کویل های اواپراتور، فضای داخلی خود را سرد نگه می دارد. یکی از رایج ترین دلایل گرم شدن یخچال، پر کردن بیش از حد آن از مواد غذایی است. هنگامی که یخچال را پر می کنید، هوا نمی‌تواند به درستی گردش کند، و این امر باعث می‌شود که سیستم یخچال در حفظ دمای نگهداری مواد غذایی مشکل ایجاد کند.

۲. مشکلی در اواپراتور وجود دارد

اگر یخچال خنک نمی کند و حتی گرما دارد و بیش از حد هم پر نشده است، احتمالاً مشکلی در کویل های اواپراتور یا فن اواپراتور آن وجود دارد. عملکرد یخ زدایی معیوب می تواند باعث شود کویل های اواپراتور در اثر یخ زدگی مسدود شده و یخچال را به درستی خنک نکنند. فن اواپراتور آسیب دیده هوا را به خوبی به گردش در نمی آورد و همچنین می تواند باعث گرم شدن یخچال شود.

۳. علت سرد نکردن یخچال: برد کنترل دچار ایراد شده است

علت سرد نکردن یخچال: برد کنترل دچار ایراد شده است

خنک نکردن یخچال می تواند نشان دهنده معیوب بودن برد کنترل الکتریکی باشد. برد کنترل یخچال با حسگرهای حرارتی ارتباط برقرار می کند تا دمای داخلی را کنترل کند. اگر برد کنترل به درستی کار نکند، ممکن است دما را به درستی تنظیم نکند تا یخچال را به اندازه کافی خنک و مواد غذایی را ایمن نگه دارد.

چرا فریزر سرد است اما یخچال گرم است؟

شاید این مورد برای یخچال شما هم پیش آمده باشد که قسمت فریزر بدون مشکل کار می کند اما فضای یخچال خنک نمی شود. برخی از علل شایع این مشکل به شرح زیر است:

۱. دریچه ها مسدود شده اند

یخچال های دارای فریزر به لطف هوای سرد قسمت فریزر خنک می مانند. دریچه ها اجازه می دهند هوای سرد از فریزر خارج شود و فن هوای سرد را در داخل یخچال شما به گردش در می آورد. اگر فضای داخل یخچال گرم شوند، اما فریزر همچنان سرد است، اولین چیزی که باید بررسی کنید این است که آیا فریزر بیش از حد پر شده است یا نه. پر کردن بیش از حد فریزر می تواند دریچه ها را مسدود کند و از رسیدن هوای سرد به یخچال جلوگیری کند.

۲. باز هم آن اواپراتور حساس!

مانند یک یخچال معمولی، فن اواپراتور معیوب یا کویل های اواپراتور یخ زده می تواند باعث گرم شدن محفظه یخچال شود، حتی اگر محفظه فریزر سرد بماند. مشکل در سیستم یخ زدایی فریزر می تواند باعث یخ زدن کویل های اواپراتور و سایر اجزای یخچال شود و از سرد شدن صحیح آن جلوگیری کند.

نحوه تعمیر و رفع مشکل یخچالی که خنک نمی کند

نحوه تعمیر و رفع مشکل یخچالی که خنک نمی کند

گاهی اوقات این مشکل یک راه حل ساده دارد. مثلا با بررسی اینکه منبع تغذیه یخچال روشن است یا نه و اینکه تصادفاً ترموستات را خاموش نکرده باشید کارتان را شروع کنید. موارد دیگر به شرح زیر است:

۱. فضای داخل یخچال را خلوت کنید

اگر منبع تغذیه و ترموستات مشکلی ندارد، برخی از وسایل را از یخچال خارج کنید تا هوای بیشتری در جریان باشد. نواحی اطراف دریچه های محفظه فریزر را بررسی کنید و مواردی را که می تواند جریان هوای سرد را مسدود کند را بردارید. درها را ببندید و بعد از چند ساعت دما را بررسی کنید. اگر یخچال خنک می شود، احتمالاً یخچال خود را بیش از حد پر کرده اید و مشکل همین بوده است. برای نگهداری از یخچال و بهبود عملکرد آن، از چیدمان صحیح مواد غذایی در یخچال اطمینان حاصل کنید.

۲. تمیز کردن فن را امتحان کنید

در غیر این صورت، فن را بررسی کنید تا ببینید سالم است یا خیر. ابتدا منبع تغذیه یخچال خود را خاموش کنید تا از برق گرفتگی محافظت کنید. یخچال را از دیوار جدا کنید و هر گونه زباله که مانع پره های فن می شود را بردارید. تیغه ها را کاملا تمیز کنید و یخچال را دوباره به آن وصل کنید تا ببینید فن درست کار می کند یا خیر. اگر اینطور نیست، باید فن را تعویض کنید.

۲. کویل ها را تمیز کنید

همچنین تمیز کردن کویل های اواپراتور ارزشش را دارد تا سعی کنید یخچال را به دمای مطلوب برگردانید. یخچال را از برق بکشید. هر گونه زباله بزرگ را با دست بردارید و سپس سیم پیچ ها را به طور کامل جاروبرقی بکشید تا گرد و غبار انباشته شده و کثیفی کاملا پاک شوند.

کلام پایانی : اگر هیچ راهکاری تاثیر نداشت…

اگر هیچ یک از این راهکارهای رفع مشکل سرد نکردن یخچال کمکی نکرد، ممکن است مشکلی در عملکرد یخ زدایی یا برد کنترل یخچال وجود داشته باشد. این مشکلات اغلب پیچیده‌تر از آن هستند که خودتان آن را برطرف کنید، بنابراین برای راه‌اندازی مجدد یخچال خود از یک مرکز مجاز تعمیرات لوازم خانگی کمک بگیرید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا