علت بوی بد یخچال + ارائه راهکار

زندگی مدرن پر از مشغله است و ما آدم ها مدام درگیر کارها و مسائل ریز و درشت هستیم، بنابراین خیلی عجیب نیست که چیزهایی مانند کاهو یا خیاری که در یخچال داشته ایم را فراموش کنیم یا تاریخ انقضای یک گالن شیر را فراموش کنیم. این شرایط و موارد دیگر همگی علت بوی بد یخچال هستند.

آیا بوی بد یخچال ضرری دارد؟

بوها هیچ ضرری ندارند. همانطور که رنگ نمی تواند به شما آسیب برساند، بو نیز نمی تواند به شما آسیب برساند. با این حال، منبع بو – مواد شیمیایی – می‌تواند مضر باشد.

بوها اغلب توسط کپک یا باکتری ایجاد می‌شوند. این میکروب‌ها علاوه بر اینکه از نظر بصری نامرئی هستند، فقط در مناطقی زندگی می‌کنند که مقدار قابل توجهی رطوبت دارند. به همین دلیل است که ما اغلب آنها را در یخچال پیدا می‌کنیم. مواد غذایی ریخته شده، فاسد و تاریخ مصرف گذشته با رطوبت خارجی ترکیب می‌شوند و بوی بدی را داخل یخچال ایجاد می‌کنند.

اما این همه داستان نیست. این آلاینده‌ها می‌توانند از مواد غذایی به فیلترهای داخلی آب منتقل شوند و آب مصرفی خانواده را آلوده کنند. هر چقدر هم که بو عاری از ضرر باشد، نشانه قوی از محیط آلوده یخچال است که با مشکلات شدید سلامتی همراه است.

علت بوی بد یخچال چیست؟

بوی بد یخچال چند دلیل دارد که برخی از شایع‌ترین ها را در زیر می‌بینید:

1. سینی تخلیه یخچال

هنگامی که یخچال یخ زدایی می‌کند، آب به داخل سینیِ سرریز می‌ریزد. وقتی این حالت برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، منجر به تجمع آب می‌شود. جالب اینجاست که تنها تعداد کمی از آدم ها در مورد این قسمت از یخچال اطلاع دارند. عدم رسیدگی به یخچال برای مدت طولانی بدون تمیز کردن کامل آن می‌تواند منجر به تجمع آلودگی‌های مضر در سینی تخلیه و ایجاد بوی بد در یخچال شود.

2. کثیف بودن فضای داخل یخچال

کثیف بودن فضای داخل یخچال

آن دسته از مواد غذایی که روی قسمتی از یخچال ریخته‌اند و ما متوجه نشده ایم، عامل اصلی ایجاد بوی بد هستند. تنها راه جلوگیری یا حل این مشکل تمیز کردن منظم داخل یخچال است. ابتدا تمام مواد غذایی را بردارید و هر چیزی که خراب شده دور بریزید. بعد، تمام قفسه‌ها و کشوها را برای تمیز کردن تک به تک بیرون بیاورید. در نهایت داخل یخچال را تمیز کرده، بگذارید خشک شود و وسایل داخل یخچال را برگردانید.

3. فیلتر آب کهنه، علت بوی بد یخچال

اگر زمان تغییر فیلتر آب یخچالتان رسیده باشد، ممکن است بوی بدی را احساس کنید. گذاشتن فیلتر آب تاریخ مصرف گذشته در یخچال دارای آب سردکن باعث جذب باکتری‌ها و مواد شیمیایی مضر مختلف می‌شود.

در دراز مدت، این آلاینده‌ها در منبع آب و دستگاه یخ ساز جمع می‌شوند. علاوه بر این، خراب شدن فیلتر باعث می‌شود یخچال خراب شود.

چگونه از شر بوی یخچال خلاص شویم؟

یخچال یا فریزر بخش مهمی از آشپزخانه است. بنابراین، ایده آل این است که به بهترین نحو ممکن از این دستگاه‌ها مراقبت کنید و آنها را در بهینه‌ترین شکل ممکن نگه دارید. اتخاذ روش‌های نگهداری دقیق و تمیز کردن کامل برای حفظ عملکرد روان ضروری است.

1. سینی تخلیه را تمیز کنید

اگر متوجه شدید که سینی تخلیه منبع بوی بد است، باید آن را کاملا تمیز کنید. سینی را در یخچال خودتان پیدا کنید و آن را کاملاً خارج کنید. هنگامی که سینی را برداشتید، آن را به سینک ببرید، تمام آب جمع شده را بیرون بریزید و آن را کاملا بشویید. توصیه می‌کنیم از اسپری تمیزکننده آشپزخانه، آب داغ و مایع شوینده استفاده کنید.

سینی تمیز را مجددا به چای خود برگردانید. سینی تخلیه بخش مهمی از یخچال است.

2. از مواد حذف کننده بوی یخچال استفاده کنید

برای از بین بردن بوی بد یخچال می‌توانید از جاذب‌های بو استفاده کنید. یکی از کاربردهای جوش شیرین در تمیزکاری، استفاده از آن برای تمیز کردن یخچال است. اگرچه می‌توانید از زغال چوب و تفاله قهوه هم استفاده کنید.

3. رفع بوی بد یخچال با تعویض منظم فیلتر

فیلتر آب یخچال طول عمر مشخصی دارد که اغلب در وب سایت سازنده یخچال ذکر شده است. این محصول معمولا بین سه تا شش ماه دوام دارد. بر اساس این طول عمر، ارائه دهندگان زمان مناسب تعویض فیلتر را اعلام می‌کنند.

قانون کلی این است که پس از شش ماه استفاده از فیلتر، آن را تعویض کنید. با این حال، اگر بیشتر یا کمتر از حد معمول آب مصرف می‌کنید، زمان تعویض فیلتر یخچال‌تان ممکن است کمی متفاوت باشد.

تعویض به موقع فیلتر نیمی از کار است. نیمی دیگر انتخاب یک جایگزین فیلتر آب با کیفیت بالا برای یخچال شماست.

کلام پایانی

یک یخچال بدبو می‌تواند فضای داخلی خانه را برای همه آزاردهنده کند. دلایل مختلفی پشت این موضوع وجود دارد. هنگامی که یخچال خود را بررسی و منابع بو را شناسایی کردید، آنها را بردارید و دور بیندازید. در نهایت یخچال را به طور عمقی تمیز کنید. تمیز کردن یخچال علاوه بر اینکه از ایجاد بوی نامطبوع جلوگیری می‌کند در حفظ کیفیت و نگهداری مواد غذایی هم موثر است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا