علت روشن نماندن شعله اجاق گاز

روشن نماندن شعله اجاق گاز یکی از آن اتفاقات به شدت آزاردهنده است به ویژه اگر عجله داشته باشید! اما علت روشن نماندن شعله اجاق گاز چیست؟ با هم در این نوشتار خواهیم دید.

دلایل روشن نماندن شعله اجاق گاز

روشن نشدن یا روشن نماندن شعله اجاق گاز گاهی می‎تواند به دلیل یک نقص فنی باشد و گاهی هم در اثر اشتباهات ساده‌ای رخ می‌دهد که حتی خودتان هم می‌توانید آنها را برطرف کنید. برخی از شایع‌ترین علل این مشکل به شرح زیر است:

1. جرم گرفتن سرشعله‌ ها

درست تمیز نکردن گاز بعد از آشپزی و پخت و پز باعث می‌شود که سرشعله به مرور جرم بگیرد و همین می‌تواند عامل روشن نماندن شعله باشد. برای اطمینان از این مورد می‌توانید رنگ شعله را بررسی کنید. اگر رنگ شعله به جای آبی زرد یا نارنجی باشد به این معناست که چربی و آلودگی سرشعله را مسدود کرده است. با تمیز کردن اجاق گاز و سرشعله این مشکل برطرف خواهد شد.

تمیز نبودن گاز و کثیفی سرشعله‌ها همچنین می‌تواند علت جرقه زدن مداوم فندک گاز هم باشد.

2. خرابی ولوم اجاق گاز

در صورتی که ولوم روشن کردن شعله موقع چرخاندن گیر دارد و راحت حرکت نمی‌کند، احتمالا دچار ایراد شده و علت روشن نماندن شعله همین است.

3. وجود ایراد در ترموکوپل اجاق گاز

خرابی ترموکوپل می‌تواند یکی از اصلی‌ترین دلایل روشن نماندن شعله باشد. ترموکوپل در واقع نقش مولد جریان الکتریکی را دارد و برای وسایل گاز سوز یک قطعه ضروری است. این قطعه زمانی که سایز قسمت‌های گاز به درستی عمل نکنند، مانع جریان گاز می‌شود. برای تست کردن وجود این در این قطعه ولوم را نگه دارید، در صورتی که بعد از رها کردن دست‌تان شعله خاموش شود، احتمالا ترموکوپل ایراد دارد.

4. جا نیفتادن سرشعله، علت روشن نماندن شعله اجاق گاز

در صورتی که یکی از شعله‌های اجاق گاز روشن نمی‌شود، احتمالا سرشعله به درستی جا نیفتاده است. برای رفع این مشکل سرشعله را در جای خود قرار دهید.

5. کثیف شدن مشعل‌ ها

کثیف شدن مشعل‌ ها

در صورتی که الکترود جرقه می‌زند و ولوم به خوبی کار می‌کند، اما شعله روشن نمی‌شود احتمالا مشکل کثیف بودن مشعل است که در اثر به جای ماندن قطرات روغن و آب رخ داده است. برای نگهداری از گاز و جلوگیری از بروز مشکل، از تمیز کردن منظم آن غافل نشوید.

6. وجود ایراد در الکترود جرقه زن

هر شکلی از ایراد که در الکترود رخ بدهد اعم از جا به چایی آن، نداشتن فاصله وموقعیت مناسب می‌تواند منجر به روشن نماندن شعله شود.

7. خرابی رگلاتور گاز

کار رگلاتور تنظیم فشار گاز سرشعله‌هاست. اگر این قطعه خراب شود و وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، فشار گاز کم می‌شود و شعله با گذشت چند ثانیه خاموش می‌شود.

8. انسداد پیلوت، دلیل روشن نماندن شعله گاز

در صورتی که شعله بعد از چند ثانیه خاموش می‌شود یا اصلا روشن نمی‌ماند، ممکن است پیلوت مسدود شده باشد. برای رفع این مشکل گاز را خاموش کنید و بعد از سرد شدن آن، سوراخ‌های پیلوت را با یک وسیله نوک تیز باز کنید. اگر با انجام این کار مشکل رفع نشد، یک تکنسین باید گاز را بررسی و عیب یابی کند.

9. عدم وجود برق

این احتمال وجود دارد که برق اجاق گاز وصل نباشد و جرقه زن نتواند عمل کند و در نتیجه جرقه ای برای پا گرفتن شعله وجود ندارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا