درمان پوسیدگی ریشه گیاه + نحوه تشخیص این مشکل

پوسیدگی ریشه اصطلاحی است که بسیاری از افراد گیاه دوست را می ترساند. البته این مشکل همیشه برای گیاهان کشنده نیست و راه های آسانی برای جلوگیری از آن وجود دارد. در این نوشتار به علل بروز پوسیدگی ریشه، نحوه تشخیص این مشکل و درمان پوسیدگی ریشه گیاه پرداخته ایم. با هوم نگار همراه باشید تا بهترین روش درمان گیاه تان را بیابید.

پیشگیری از پوسیدگی ریشه گیاه

چنانچه شنیده اید همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. در مورد پوسیدگی ریشه هم این گفته صدق می کند. بهتر است به جای اینکه کار به جایی برسد که به دنبال درمان پوسیدگی ریشه گیاه باشید، از بروز آن در وهله اول جلوگیری کنید. دو اقدام ساده وجود دارد:

  • گیاه را بیش از حد آبیاری نکنید. همواره توصیه می شود که فقط زمانی گیاه را آبیاری کنید که 5 سانت بالای خاک خشک شده باشد.
  • هر چند سال یکبار گیاه را در یک گلدان جدید قرار دهید تا جایی برای رشد داشته باشد.

پوسیدگی ریشه چیست؟

پوسیدگی ریشه دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد. این مشکل زمانی اتفاق می افتد که گیاه به طور مداوم بیش از حد آبیاری شده باشد، بنابراین ریشه های آن در آب نشسته باشد. پس از مدتی که آبیاری بیش از اندازه بود، ریشه ها شروع به مردن و پوسیدگی می کنند. اگر این مشکل درمان نشود، در نهایت گیاه را می کشد.

چه چیزی باعث پوسیدگی ریشه می شود؟

ریشه های گیاهان آب را دوست دارند، اما هوا را نیز دوست دارند. وقتی خاک گیاه خیلی خیس می شود، دیگر راهی برای گردش هوا در اطراف ریشه ها وجود ندارد، اتفاقی که به باکتری ها و کپک ها فرصت مناسبی برای شروع خوردن ریشه می دهد.

حتما قبلا تجربه کرده اید که اتاقی که مرطوب است و گردش هوای ضعیفی دارد، مثل انبار، چه بوی کپکی می دهد؟ این دقیقا همان اتفاقی است که برای ریشه گیاه می افتد.

چگونه می توان فهمید که گیاه پوسیدگی ریشه دارد؟

اولین علائم پوسیدگی ریشه در قسمت بالای گیاه خواهد بود. با توقف عملکرد ریشه ها، گیاه شروع به زرد شدن و پژمرده شدن می کند. اگر گیاهی دارید که از چندین ساقه در یک گلدان تشکیل شده است، ممکن است فقط یک ساقه دچار پوسیدگی ریشه شود.

گیاهان مبتلا به پوسیدگی ریشه اغلب بوی تند و نامطبوعی از خاک دارند. برای تایید پوسیدگی ریشه، باید دستی به خاک بزنید.

نحوه بررسی پوسیدگی ریشه

قبل از درمان پوسیدگی ریشه گیاه لازم است از این موضوع مطمئن شوید. این کار کمی کثیف کاری خواهد داشت، پس بهتر است آن را در بیرون، روی سینک ظرفشویی یا روی روزنامه انجام دهید.

  • گیاه خود را به آرامی از گلدان خارج کنید
  • به ریشه ها نگاه کنید. ریشه های سالم سفید خواهند بود
  • ریشه‌های پوسیده بسیار قهوه‌ای یا سیاه خواهند بود و حالتی نرم دارند
  • اگر ریشه ها خیس هستند، پوسیدگی ریشه علت تغییر ظاهر گیاه است

نحوه درمان پوسیدگی ریشه

درمان پوسیدگی ریشه همیشه امکان پذیر نخواهد بود، اما در اینجا چند روش وجود دارد که می توانید امتحان کنید:

  • گیاه را از گلدان بیرون بیاورید و خاک اضافی را جدا کنید.
  • هنگامی که تا حد امکان خاک را پاک کردید، ریشه ها را زیر آب ولرم بشویید
  • با استفاده از قیچی تمیز، ریشه های پوسیده/مرده/آسیب دیده را قطع کنید و دور بریزید
  • قبل از اینکه گیاه را در کمپوست تازه قرار دهید، گلدان را کاملا ضدعفونی کنید
  • حالا که ساقه ریشه ممکن است بسیار کوچکتر شده باشد، با استفاده از جداکننده های تمیز، برگ های گیاه را یک سوم تا نصف هرس کنید تا نیازی به فتوسنتز زیاد نباشد
  • پس از قرار دادن مجدد گیاه در گلدان، آن را به آرامی آبیاری کنید و به یاد داشته باشید، فقط زمانی آبیاری کنید که دو اینچ بالای خاک خشک شده باشد

کلام پایانی

علت، نحوه تشخیص و درمان پوسیدگی ریشه را با هم دیدیم. بد نیست بدانید در برخی موارد، اگر ریشه های زیادی پوسیده شده باشد، ممکن است نتوان گیاه را نجات داد، اما باید تلاش خود را به خرج دهید. این احتمال نیز وجود دارد که گیاه درمان شود و مجددا به حالت طبیعی خود برگردد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا