8 علت تمیز نشستن ماشین ظرفشویی

کثیف ماندن ظرف‌ها بعداز اتمام کار ماشین ظرفشویی ابدا اتفاق خوشایندی نیست. در صورت استفاده و نگهداری درست ماشین ظرفشویی مطابق با دفترچه راهنما، دستگاه باید عملکرد مطلوبی داشته باشد. اما اگر با مشکل تمیز نشدن ظروف موجه هستید و می‌خواهید علت تمیز نشستن ماشین ظرفشویی را بدانید، این نوشتار برای شماست. برخی از مهم‌ترین دلایل تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی و همچنین راهکارهای رفع این مشکل را در اختیار شما قرار داده‌ایم.

دلایل تمیز نشستن ماشین ظرفشویی

تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی می‌تواند چند علت داشته باشد، از جمله کثیف بودن فیلتر، استفاده از مواد شوینده نامناسب، چیدمان اشتباه ظروف در قفسه‌ها و برخی دیگر. اگر ماشین ظرفشویی شما طبق دستورالعمل برند نگهداری شده است، تمیز نشدن ظروف می‌تواند یک دلیل ساده داشته باشد. موارد زیر برخی از شایع‌ترین علل هستند که می‌توانید بررسی کنید:

1. کثیفی یا انسداد فیلتر ظرفشویی

آیا بعد از اتمام کار دستگاه، ذرات مواد غذایی روی ظروف می‌بینید یا احساس می‌کنید ظروف به درستی تمیز نشده‌اند؟ علت می‌تواند کثیفی یا گرفتگی فیلتر باشد. تمیز کردن دوره‌ای فیلتر ماشین ظرفشویی به عملکرد بهتر دستگاه کمک می‌کند.

فیلتر در قسمت وسط کف ماشین ظرفشویی قرار گرفته است. با گذشت زمان فیلتر ماشین ظرفشویی ممکن است در اثر استفاده منظم دچار انسداد شود و عملکرد دستگاه را از حالت بهینه خارج کند. با تمیز کردن ماشین ظرفشویی به راحتی مشکل تمیز نشدن ظروف برطرف می‌شود.

2. استفاده از مواد شوینده نامناسب

استفاده از مواد شوینده نامناسب

فقط باید از مواد شوینده ماشین ظرفشویی اتوماتیک در دستگاه‌تان استفاده کنید. استفاده از قرص‌های شوینده ماشین ظرفشویی از قبل اندازه گیری شده به جای پودر، مایع یا ژل شوینده می‌تواند به کاهش رسوب روی ظروف کمک کند. همچنین مایع کمک آبکشی می‌تواند به کاهش تجمع رسوبات معدنی آب سخت کمک کند. برای عملکرد بهینه شستشو و خشک کردن، از این مایع حتما استفاده کنید.

3. چیدمان نادرست ظروف در ماشین ظرفشویی

اگر ماشین ظرفشویی شما ظروف را خوب تمیز نمی‌کند، ممکن است مشکل به سادگی چیدمان نادرست باشد. اگر ماشین ظرفشویی را به درستی بارگیری نکنید، بازوهای اسپری ممکن است نتوانند به طور موثر روی ظروف آب پاشی کنند. اگر ظروف روی هم قرار گیرند یا در زاویه درست قرار نگیرند، ممکن است مسیر آب را مسدود کنند و روی تمیز شدن سایر ظروف تاثیر بگذارند.

توصیه می‌شود به عنوان اولین اقدام به چیدمان درست ظروف در دستگاه دقت کنید و بعد ببینید تاثیری بر میزان تمیز شدن ظروف دارد یا نه.

4. انتخاب برنامه اشتباه، علت تمیز نشستن ماشین ظرفشویی

اگر ظروف شما به شدت کثیف هستند، ممکن است برای تمیز کردن موثر آنها به چرخه سنگین‌تری نیاز داشته باشید. در صورتی که ماشین ظرفشویی شما چرخه خودکار داشته باشد، میزان کثیفی روی ظروف را حس کرده و بر همان اساس بهترین چرخه را انتخاب می‌کند. اگر خودتان می‌دانید که ظروف‌تان به شستشوی بیشتری نیاز دارند (مثلا یک تابه سوخته)، چرخه دمای بالا نیز مفید خواهد بود.

5. دمای نامناسب آب و تمیز نشدن ظروف در ظرفشویی

دمای نامناسب آب و تمیز نشدن ظروف در ظرفشویی

برای گرفتن بهترین نتیجه از شستشو، آب باید هنگام ورود به ماشین ظرفشویی حدود 50 درجه باشد. آب داغ مواد شوینده ظرفشویی را حل کرده و آن را به خوبی فعال می‌کند. استفاده از آب داغ همچنین می‌تواند به حل شدن چربی روی ظروف و کاهش رگه‌های روی لیوان‌ها کمک کند.

اگر دمای آب خیلی پایین باشد، ممکن است متوجه شوید که ماشین ظرفشویی شما بقایایی باقی می‌گذارد. اگر دمای آب خیلی گرم باشد، حذف برخی از ذرات غذا سخت می‌شود و برخی مواد شوینده ممکن است خوب عمل نکنند.

6. وجود انسداد در بازوی آب پاش ظرفشویی

در ماشین ظرفشویی، بازوهای آب پاش چرخنده‌ای وجود دارد که آب را از سوراخ‌های کوچکی که جت نامیده می‌شوند، با فشار پرتاب می‌کنند تا ظروف را تمیز کنند. اگر منافذ بازوهای آب پاش مسدود شوند، فشار آب تغییر می‌کند.

برای بررسی این مورد بازوی آب پاش را جدا کنید (دفترچه راهنمای کاربر را بررسی کنید تا متوجه شوید که به راحتی جدا می‌شود یا نیاز به باز کردن پیچ دارد)، سپس آن را با برس نرم و مایع ظرفشویی بشویید. برای باز کردن منافذ مسدود هم از خلال دندان استفاده کنید. در نهایت آب داغ روی بازوی آب پاش بگیرید.

یک ایده خوب دیگر هم این است که بازوهای آب پاش را خودتان بچرخانید تا مطمئن شوید که کاملا روان و راحت می‌چرخند. اگر متوجه شدید چیزی آنها را مسدود می‌کند، آن را حذف کنید و دوباره امتحان کنید.

7. معیوب شدن شیر ورودی آب

اگر نکات قبلی را امتحان کرده اید و ماشین ظرفشویی شما هنوز ظرف‌ها را تمیز نمی‌شوید، ممکن است در شیر ورودی مشکلی وجود داشته باشد. آب از این قسمت به داخل دستگاه جریان می‌یابد. یک نشانه دیگر معیوب شدن شیر ورودی آب این است که در طول چرخه شستشو صدای چکش می‌شنوید. تعمیر این بخش از ظرفشویی می‌تواند پیچیده باشد، بنابراین بهتر است با یک تکنسین یا مرکز تعمیرات لوازم خانگی تماس بگیرید.

8. سختی آب و تمیز نشستن ماشین ظرفشویی

اگر آب خانه‌تان روی هر چیزی بقایای گچ مانند باقی می‌گذارد، سختی آب‌تان خیلی زیاد است به این معنا که مقدار زیادی مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم دارد. آب سخت همچنین می‌تواند داخل ماشین ظرفشویی باقی بماند و کارایی و طول عمر آن را تحت تاثیر قرار دهد. بهترین کار این است که یک نرم کننده آب روی خط آبی که به خانه شما وارد می‌شود نصب کنید تا به کنترل آسیب ناشی از رسوبات معدنی کمک کند.

اگر تمام این پیشنهادات را امتحان کردید و ماشین ظرفشویی هنوز هم عملکرد بهینه ندارد، برای تعمیر آن از یک مرکز معتبر تعمیرات لوازم خانگی کمک بگیرید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا