چگونه از کدر شدن ظروف شیشه‌ ای در ماشین ظرفشویی جلوگیری کنیم؟

کدر شدن لیوان‌ها و ظروف پس از شسته شدن در ماشین ظرفشویی می‌تواند ناشی از علل مختلفی باشد، اما محتمل‌ترین عامل آن آب سخت است.

علت کدر شدن ظروف در ظرفشویی

در این نوشتار به طور کامل در مورد دلایل کدر شدن ظروف در ظرفشویی و راه‌های پیشگیری از این مشکل نوشته‌ایم. با هوم نگار همراه باشید.

رسوبات آب سخت

یکی از شایع ترین دلایل کدر شدن ظروف شیشه ای، آب سخت یا آب دارای محتوای مواد معدنی بالاست. اگر در منطقه دارای آب سخت زندگی می‌کنید، شاید بهتر باشد ماشین ظرفشویی را به یکی از مدل‌های دارای یک نرم کننده داخلی ارتقا دهید.

در همه مدل‌های دارای نرم‌کننده‌های داخلی فقط نمک‌های ظرفشویی را به محفظه مخصوص دستگاه اضافه می‌کنید و دستگاه نمک‌ را در طول چرخه آبکشی آزاد می‌کند تا از ایجاد لکه روی لیوان‌ها هنگام خشک شدن آب جلوگیری کند.

مشکل آب سخت دو دسته است:

اول اینکه مواد معدنی موجود در آب کارایی مواد شوینده را کاهش می‌دهند، بنابراین ممکن است برای تمیز کردن ظروف به مواد شوینده بیشتری نیاز باشد. آب سخت همچنین به خوبی آب نرم شسته نمی‌شود و در نتیجه لایه‌ای از صابون یا آب کثیف روی ظروف باقی می‌ماند. در واقع، افزودن بیش از حد مواد شوینده با آب سخت تنها مشکل آبکشی را تشدید می‌کند. دوم، مواد معدنی موجود در آب سخت می‌توانند روی سطح ظروف شیشه ای خشک شوند و یک لایه کدر ایجاد کنند.

یکی از راه‌های آزمایش آب سخت، خیس کردن یک لیوان شفاف در سرکه به مدت پنج دقیقه است. اگر رسوبات کدر حذف شوند، احتمالا مشکل از سختی آب است.

اگر آب سخت دارید، چند راهکار وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید:

1. مواد شوینده بیشتری اضافه کنید

مواد شوینده بیشتری اضافه کنید

مواد شوینده بیشتر ممکن است در حذف رسوبات آب سخت از ظروف موثر باشد. در عین حال، استفاده بیش از حد از مواد شوینده ممکن است یک لایه شوینده روی ظروف باقی بگذارد، بنابراین مقادیر مختلف را آزمایش کنید تا بهترین اندازه را بیابید.

تقویت کننده‌های ماشین ظرفشویی را می‌توان قبل از شستشو به چرخه اضافه کرد تا لکه‌های آب سخت را از بین ببرد. این راه حل عالی است زیرا می‌تواند برای ماشین ظرفشویی‌های قدیمی هم موثر باشد

از مواد کمک شستشو استفاده کنید. مواد کمک آبکشی به شکل جامد و مایع هستند. آنها با شکستن پیوند بین آب و ظروف به کاهش لکه کمک می‌کنند. بیشتر مواد کمک آبکشی با هر بار شستشوی ظروف به ظرفشویی اضافه می‌شود.

2. دمای آب را بررسی کنید

آب را به مدت یک دقیقه در سینک آشپزخانه بریزید. یک دماسنج آب را در یک لیوان قرار دهید و آب را داخل لیوان بریزید و دمای آب ورودی را اندازه گیری کنید. بسیاری از تولیدکنندگان مواد شوینده ظروف دمای 54 درجه سلسیوس را توصیه می‌کنند، اما به جای اینکه دمای آبگرمکن را تغییر دهید، از تنظیم دمای بالا در ماشین ظرفشویی استفاده کنید تا آب بیش از 60 درجه گرم شود.

اگر آبگرمکن شما از آشپزخانه دور است و کمی طول می‌کشد تا آب گرم برسد، یک دقیقه یا بیشتر شیر آشپزخانه را باز کنید تا آب داغ شود، سپس ماشین ظرفشویی را روشن کنید.

خراش ریز روی ظروف

اگر لایه کدر روی ظروف شیشه ای با سرکه پاک نشود، ممکن است شیشه دچار خط و خش شده باشد. در واقع این خط و خش‌ها که به مرور ایجاد شده اند از بین نمی‌روند. آب بسیار نرم، آب بسیار داغ، مواد شوینده زیاد (یا نوع نامناسب) یا تمیز کردن بیش از حد ظروف می‌توانند برخی از عوامل ایجادکننده خط و خش باشند.

چند راه برای کنترل خط و خش آفتادن روی ظروف شیشه ای وجود دارد:

1. بیش از حد ظروف را آبکشی نکنید و شستشو ندهید

شوینده‌های مدرن ظرفشویی حاوی نمک‌های قلیایی خشن هستند که توسط روغن‌ها و ذرات غذا روی ظروف خنثی می‌شوند. اگر قبل از قرار دادن ماشین ظرفشویی تمام باقیمانده مواد غذایی را از ظروف پاک کنید، ماده شوینده چیزی برای خنثی شدن ندارد و در نتیجه تاثیر بهتری روی ظروف می‌گذارد.

2. کمتر از مواد شوینده استفاده کنید

این امر مخصوصاً اگر آب نرم دارید مهم است. صابون کمتری با آب نرم مورد نیاز است، بنابراین با مقادیر مختلف مواد شوینده آزمایش کنید تا زمانی که اندازه درست دست‌تان بیاید. استفاده از مواد شوینده نامناسب یا استفاده بیش از حد از مواد شوینده علاوه بر ایجاد لک روی ظروف می تواند علت تمیز نشستن ماشین ظرفشویی هم باشد.

3. یک شوینده متفاوت را امتحان کنید

برخی از مواد شوینده بسته به نرمی آب و عوامل دیگر بیشتر از سایرین باعث خط و خش می‌شوند. یک شوینده ملایم‌تر (با عدد pH کمتر) یا یک شوینده بدون فسفات را امتحان کنید.

با تمیز کردن ماشین ظرفشویی علاوه بر اینکه باعث بهبود عملکرد دستگاه می‌شوید از ایجاد بوی بد و کدر شدن ظروف نیز جلوگیری خواهید کرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا