چگونه ماشین ظرفشویی را تمیز کنیم؟

ماشین ظرفشویی ممکن است تنها چیزی در آشپزخانه باشد که حتی بیشتر از خود شما کار می‌کند. با راهنمای جامع ما برای تمیز کردن داخل و خارج آن، یاد می‌گیرید که چگونه آن را به طور کارآمد نگه دارید و سلامت و زیبایی ظاهری آن را نیز حفظ کنید. با تمیز کردن ماشین ظرفشویی علاوه بر اینکه از ایجاد بوی بد در دستگاه جلوگیری می‌کنید، باعث افزایش عملکرد و تمیز شدن بهتر ظروف نیز می‌شوید.

تمیز کردن ماشین ظرفشویی

یکی از دلایل ایجاد بوی بد و تمیز نشستن ماشین ظرفشویی، تمیز نکردن منظم و دوره ای دستگاه است. برای تمیز کردن ظرفشویی و قسمت‌های مختلف آن، به صورت زیر عمل کنید:

تمیز کردن نمای بیرونی

یک بار در هفته، پنل درب ماشین ظرفشویی را با پارچه نرم و کمی مرطوب تمیز و کاملا خشک کنید. استیل را می‌توان با اسپری تمیزکننده استیل تمیز کرد. برای تمیز کردن صفحه کنترل، از یک پارچه کمی مرطوب استفاده کنید (رطوبت بیش ازحد می‌تواند به پانل آسیب برساند) و کاملا خشک کنید.

خلاص شدن از شر کپک

برای از بین بردن کپک از داخل ماشین ظرفشویی، یک قسمت سفید کننده کلر را با 10 قسمت آب مخلوط کنید یا یک گالن آب را با 1/2 فنجان آمونیاک مخلوط کنید. سپس با دستکش لاستیکی و به کمک یک پارچه یا اسفنج داخل دستگاه را پاک کنید.

نکته: هرگز سفید کننده و آمونیاک را با هم مخلوط نکنید. انجام این کار باعث ایجاد گازهای خطرناک و به طور بالقوه کشنده می‌شود. اگر داخل دستگاه از جنس فولاد ضد زنگ یا استیل است، از سفید کننده کلر برای از بین بردن کپک استفاده نکنید.

سفید کننده می‌تواند سطح استیل را دچار خوردگی کند. ماشین ظرفشویی را در یک چرخه آبکشی روشن کنید تا باقیمانده مواد پاک کننده حذف شود.

از بین بردن لکه‌ های زنگ در ماشین ظرفشویی

از بین بردن لکه‌ های زنگ در ماشین ظرفشویی

زنگ زدگی معمولاً توسط آهن و منیزیم موجود در آب ایجاد می‌شود. همچنین می‌تواند از یک آبگرمکن زنگ زده یا خطوط آب زنگ زده ناشی شده باشد. برای از بین بردن لکه‌ها، یک محصول رفع زنگ زدگی را امتحان کنید. همچنین به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، از یک تکنسین بخواهید فیلتری را نصب کند که می‌تواند به کنترل زنگ زدگی کمک کند.

تمیز کردن ماشین ظرفشویی، مقابله با لکه‌های قهوه ای

لکه های قهوه‌ای احتمالاً ناشی از تجمع کلسیم یا آهن هستند، لکه‌های قهوه‌ای را می‌توان با اسید سیتریک (همچنین به عنوان جوهر لیمو شناخته می‌شود) به شکل مایع، که در برخی از فروشگاه‌های مواد غذایی بزرگ موجود است، کنترل کرد. ماشین ظرفشویی را خالی کنید، محفظه مواد شوینده را با اسید سیتریک پر کنید و یک چرخه کامل را اجرا کنید. ماشین ظرفشویی را در چرخه دوم بدون اسید سیتریک، اما با مواد شوینده روشن کنید.

از بین بردن رسوب سفید

این سفیدک‌ها به دلیل مواد معدنی سخت است و به مرور زمان می‌تواند به سایر اجزای ماشین ظرفشویی آسیب برساند. برای کاهش این مشکل، یک سیستم نرم کننده آب نصب کنید. شما می‌توانید به طور موقت با استفاده از اسید سیتریک، طبق دستورالعمل از بین بردن لکه‌های قهوه ای، تجمع رسوب و سفیدک را از بین ببرید.

شستشوی ماشین ظرفشویی با سرکه

پس از از بین بردن هر شکل و رنگی از لکه، داخل ماشین ظرفشویی را تمیز کنید: قفسه‌ها را بیرون بیاورید و از یک خلال دندان برای پاک کردن ضایعات از سوراخ‌های بازوهای چرخان استفاده کنید. محل تخلیه آب و همچنین فیلتر قابل جابجایی (در صورت وجود) را با آب گرم و صابون بشویید.

مهر و موم درب لاستیکی را با یک پارچه مرطوب آغشته به سرکه پاک کنید. یک فنجان جوش شیرین را کف دستگاه بپاشید، سپس آن را در یک چرخه کوتاه آب گرم روشن کنید تا لکه‌ها و بوهای باقی مانده از بین بروند. استفاده از جوش شیرین برای تمیزکاری به رفع بوی بد و نامطبوع نیز کمک می‌کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا