با این اشتباهاتی که می کنی معلومه ظرفشویی ت تمیز نمی شوره!

اگرچه همه خانه‌ها ماشین ظرفشویی ندارند ، اما این دستگاه در اکثر آشپزخانه‌های مدرن ضروری است. ماشین ظرفشویی یکی از معدود وسایل آشپزخانه ای است که هیچ آشفتگی ایجاد نمی کند. در عوض، کارایی را افزایش می‌دهد و بار کاری روی دوش اهالی خانه را کاهش می‌دهد.

اشتباهات رایج هنگام استفاده از ماشین ظرفشویی

بسیاری از افراد بدون اینکه متوجه باشند دست به اشتباهاتی می زنند که هم کارایی دستگاه را کاهش می دهد و هم به مرور باعث آسیب دیدن آن می‌شود. برای اینکه ماشین ظرفشویی تان چندین سال خوب کار کند، از این اشتباهات رایج ماشین ظرفشویی اجتناب کنید.

پیش شستشوی ظروف به طور غیر یکسان

بیشتر مردم تمایل دارند ظروف را قبل از قرار دادن در ماشین ظرفشویی آبکشی کنند. فرض بر این است که ماشین ظرفشویی با کمی کمک نتیجه بهتری می‌دهد. این حرف ممکن است درست باشد – اما یک مشکل وجود دارد.

بسیاری از ماشین‌های ظرفشویی مدرن از یک سنسور برای اندازه‌گیری سطح کثیفی ظروف داخل دستگاه استفاده می‌کنند. اگر همه ظروف را قبل از قرار دادن در دستگاه آبکشی نکنید (یعنی فقط برخی از آنها را آبکشی کنید)، ممکن است ماشین ظرفشویی ظروف بسیار کثیف تر را به درستی تمیز نکند.

با پاک کردن مواد جامد و بعد هم آبکشی می‌توانید بهترین نتیجه را بگیرید. همچنین می توانید اصلا آبکشی نکنید و مانع بروز این مشکل شوید.

چیدمان نادرست ظروف در قفسه های ظرفشویی

چیدمان نادرست ظروف در قفسه های ظرفشویی

تا به حال به این فکر کرده اید که آیا راه درست یا غلطی برای بارگیری ماشین ظرفشویی وجود دارد؟ بگذارید بحث همین جا روشن شود. یک راه درست و چندین راه اشتباه برای قرار دادن ظروف در ماشین ظرفشویی وجود دارد. بسیاری از مردم از آبکشی صرف نظر می‌کنند، اقلامی را که قابل شستشو در ماشین ظرفشویی نیستند در دستگاه قرار می‌دهند و قفسه‌ها را بیش از حد پر می‌کنند. اینها همه اشتباهات بزرگی است.

به طور کلی، ظروف را از عقب به جلو بارگیری کنید و همچنین آنها را رو به مرکز و با زاویه به سمت پایین قرار دهید. در حالی که اکثر ماشین‌های ظرفشویی چیدمان اولیه یکسانی دارند، قفسه‌های بالا و پایین ممکن است بسته به مدل پیکربندی متفاوت باشد. هر دستگاه دارای یک کتابچه راهنمای کاربر است که نحوه صحیح قرار دادن ظروف کثیف را مشخص می‌کند. توصیه‌های سازنده را برای بهینه سازی ظرفیت و گرفتن بهترین نتیجه از شستشو دنبال کنید.

بیشتر مدل‌های ماشین ظرفشویی توصیه می‌کنند که ظرفشویی را به شکل زیر بارگیری کنید:

  • لیوان‌ها، فنجان‌ها و کاسه‌های کوچک روی قفسه بالایی قرار می‌گیرند. برای زهکشی مناسب، آنها را رو به پایین و کمی به سمت مرکز کج کنید.
  • ظروف بلند، از جمله کاردک و قاشق‌های سرو، می‌توانند صاف در کنار قفسه بالایی قرار بگیرند.
  • قاشق و چنگال ها در سبد ظروف قرار می‌گیرند دستگیره‌ها باید رو به بالا باشند تا هنگام بارگیری و تخلیه از صدمه دیدن جلوگیری شود.
  • قابلمه‌ها، تابه‌ها و سایر اقلام بزرگ به قفسه پایینی می‌روند. آنها را در امتداد طرفین قرار دهید تا بازوهای اسپری مسدود نشوند. اقلام به شدت آلوده در قفسه پایینی قرار دارند، جایی که فشار آب بالاترین میزان است.

عدم استفاده از شوینده مناسب

همه محصولات پاک کننده یکسان نیستند. برخی روی سطوح خاص مانند شیشه یا ظروف فلزی بهتر عمل می‌کنند. اگر موادی مانند استیل، پلاستیک و سرامیک را با هم داخل ستگاه قرار بدهید، ممکن است متوجه شوید که برخی از مواد تمیزکننده برای تمیز کردن برخی از اقلام خوب عمل می‌کنند اما برخی دیگر را تمیز نمی‌کنند. همچنین، برخی از مواد شوینده ظرفشویی حاوی مواد ساینده خشن یا ایجاد کف اضافی هستند. دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی تان را برای توصیه‌های سازنده بررسی کنید.

مقدار مناسبی از شوینده را اندازه گیری کنید و د اخل دستگاه بریزید. مقدار زیاد آن می‌تواند به دستگاه شما آسیب برساند و باعث جمع شدن بقایای شوینده روی ظروف شود.

نادیده گرفتن محلول های کمک شستشو

فکر می‌کنید برای تمیز کردن ظروف فقط به مایع ظرفشویی یا قرص نیاز دارید؟ بسیاری از ماشین‌های ظرفشویی در چرخه نهایی شستشو، مواد کمکی آبکشی را آزاد می‌کنند. متأسفانه اکثر مردم این مرحله را نادیده می‌گیرند. در مناطق دارای آب سخت، این کار یک اشتباه بزرگ است.

مواد شوینده کشش سطحی آب را کاهش می‌دهد و احتمال اینکه قطرات لکه‌های آب باقی بمانند را کاهش می‌دهد. همچنین باعث خشک شدن سریعتر می‌شود. خوشبختانه، برخی از قرص های ماشین ظرفشویی مواد شوینده و محلول کمک شستشو را ترکیب می‌کنند، بنابراین نیازی به خرید محصولات جداگانه نیست.

عدم شستشوی ماشین ظرفشویی

عدم شستشوی ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی به طور خودکار خود را تمیز نمی کند. رسوبات معدنی و بقایای مواد غذایی می‌توانند در طول زمان انباشته شوند. اگر کسی چرخه تمیز کردن را انجام ندهد، بازوهای اسپری آب مسدود می‌شوند و لوله‌های تخلیه نیز دچار انسداد می‌شوند. در اینجا نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی آورده شده است:

  • هر ماه یک چرخه کامل تمیز کردن را روی ماشین ظرفشویی اجرا کنید. هر زمان که متوجه لکه‌های عجیب، بقایای چربی، واترمارک، بو یا کپک شدید، می‌توانید یک شستشوی دیگر همو انجام دهید.
  • هر 6 تا 12 ماه یکبار شستشوی عمیق انجام دهید. تمام قطعات جداشدنی از جمله بازوهای آب پاش را بیرون آورده و با آب و مایع ظرفشویی کاملاً تمیز کنید.
  • فیلترها را تمیز نگه دارید و در صورت نیاز آنها را تعویض کنید. برای بهترین نتیجه از آب و مایع ظرفشویی معمولی، چربی زدا یا مخلوط سرکه رقیق شده استفاده کنید.
  • با باز کردن درب ماشین ظرفشویی پس از هر بار شستشو از کپک و بو جلوگیری کنید. ماشین‌های ظرفشویی مستعد ایجاد کپک در امتداد اجزای لاستیکی، به ویژه درزگیر هستند. بهترین راه برای جلوگیری از رشد کپک و بوی بد ماشین ظرفشویی این است که پس از شستشو درب را باز بگذارید تا جریان هوا در کل دستگاه حرکت کند و ماشین لباسشویی (و ظروف داخل آن) به سرعت خشک شود.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا