چرا ماشین ظرفشویی ظروف را خشک نمی‌ کند؟

شاید بعد از یک میهمانی دور همی خانوادگی بیش از هر زمان دیگری قد ماشین ظرفشویی را بدانید! دستگاهی که به راستی بار زیادی را از دوش اهالی خانواده برداشته است. اما امان از روزی که متوجه شوید، ظرفشویی ایراد پیدا کرده‌است! ایرادی مثل تخلیه نشدن آب یا خشک نشدن ظروف که هر دو آزاردهنده هستند اما ما در این نوشتار به دومی خواهیم پرداخت.

در صورتی که بعد از اتمام چرخه شستشو متوجه شدید که ظروف خشک نشده‌اند، ممکن است مشکلی در دستگاه وجود داشته باشد. با این حال، دلیل این مشکل ممکن است خطای کاربر هم باشد. در این نوشتار موضوع را به طور مفصل مورد بررسی قرار داده‌ایم. با هوم نگار همراه باشید.

خشک کردن گرمایشی در مقابل خشک کردن به روش میعان

قبل از تلاش برای حل مشکل خشک کردن ماشین ظرفشویی، لازم است تفاوت بین دو شیوه خشک کردن یعنی خشک کردن المنت حرارتی و خشک کردن متراکم را درک کنید.

خشک کردن گرمایشی:

  • خشک کردن گرمایشی در مدل‌های قدیمی ماشین ظرفشویی رایج است.
  • این دستگاه‌ها دارای یک المنت حرارتی در کف وان ماشین ظرفشویی هستند که با اتمام چرخه شستشو گرم می‌شود. سپس یک فن هوای گرم را در سراسر داخل ماشین ظرفشویی می‌دمد و به سرعت ظروف را خشک می‌کند.

خشک کردن میعانی:

  • خشک کردن میعانی محبوب‌ترین گزینه برای مدل‌های جدید ماشین ظرفشویی است زیرا انرژی کمتری دارد و سبب می‌شود که دستگاه صدای کمتری داشته باشد.
  • در چرخه نهایی آبکشی، ماشین ظرفشویی از بخار داغ برای گرم کردن ظروف استفاده می‌کند.
  • رطوبت باقی مانده روی ظروف باید به دلیل گرمای باقیمانده از چرخه آبکشی با حرارت بالا تبخیر و روی دیواره‌های ماشین ظرفشویی میعان شود. سپس رطوبت از دیواره‌های ماشین ظرفشویی پایین رفته و به داخل فاضلاب می‌رود.
  • با این حال، باید توجه داشت در حالی که خشک کردن میعان به لحاظ انرژی کارآمدتر است، خشک کردن به کمک گرمایش موثرتر است.

علت خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی

اگر ماشین ظرفشویی شما به‌درستی خشک نمی‌کند، مشکل می‌تواند به آسانی اصلاح نحوه قرار دادن ظروف در قفسه‌ها یا تغییر تنظیمات چرخه برطرف شود.

با این حال، اگر متوجه شدید که قطعه‌ای از ماشین ظرفشویی شکسته یا معیوب است، بهتر است این کار را به یک تکنسین تعمیر لوازم خانگی بسپارید. موارد زیر اصلی‌ترین دلایل خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی هستند:

1. چیدمان نامناسب ظروف

چیدمان نامناسب ظروف، علت خشک نکردن ماشین ظرفشویی

وقتی فقط چند بشقاب یا یک قابلمه از مهمانی شام باقی مانده است، تلاش برای یافتن فضایی در ماشین ظرفشویی می‌تواند وسوسه انگیز باشد. اما اگر ظروف با فضای کافی در محفظه شستشو قرار نگیرند، عملکرد ماشین ظرفشویی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

فاصله نامناسب و قرارگیری نامناسب ظروف نه تنها چرخه شستشو را مختل می‌کند، بلکه می‌تواند جریان هوای داخل ماشین ظرفشویی را نیز مختل کند و برخی از ظروف را خیس باقی بگذارد. شما می‌توانید این مشکل را با اطمینان از وجود فضای کافی بین ظروف برای جریان هوای مناسب حل کنید.

2. تنظیمات نادرست چرخه شستشو، علت خشک نکردن ظرفشویی

عاملی که اغلب نادیده گرفته می‌شود این است که بسیاری از ماشین‌های ظرفشویی جدیدتر برای صرفه جویی در انرژی طراحی شده اند. مدل‌های جدید ممکن است به‌طور خودکار چرخه خشک کن گرمایشی را رد کنند تا مصرف انرژی دستگاه کاهش یابد. با این حال، اگر ظروف شما مرطوب می‌مانند، ممکن است بتوانید با روشن کردن دستی عملکرد خشک کن مشکل را حل کنید.

همچنین ذکر این نکته ضروری است که حتی اگر ماشین ظرفشویی در طول شستشوی معمولی چرخه خشک کن را به صورت پیش‌فرض دارد، این احتمال وجود دارد که در حالت شستشوی سریع، چرخه خشک کن را رد کند. در این شرایط، احتمالاً باید بین ظروف خشک یا چرخه سریع یکی را انتخاب کنید.

3. کم بودن میزان مواد جلادهنده

ماده جلادهنده در واقع محلولی است که با جلوگیری از تجمع قطرات آب روی ظروف به کاهش آثار آب کمک می‌کند. هر ماشین ظرفشویی برای استفاده از این مواد طراحی نشده است، اما اگر ماشین ظرفشویی شما این ویژگی را دارد، توصیه می‌شود قبل از چرخه شستشوی بعدی، سطح آن را بررسی کنید.

همچنین، از این فرصت استفاده کنید و محفظه ماده جلادهنده را بررسی کنید و مطمئن شوید که درپوش بدون مشکل باز و بسته می‌شود. برای بهبود فرآیند خشک کردن، جلادهنده را در مقدار توصیه شده اضافه کنید و حتما درب ماشین ظرفشویی را پس از اتمام چرخه آبکشی باز بگذارید تا رطوبت باقیمانده تبخیر شود.

4. انسداد دریچه هوا

اگر سطح مواد شوینده را بررسی کرده اید، مطمئن شدید که سطح مناسبی دارد و چیدمان ظروف درست بودند اما ظروف هنوز در ماشین ظرفشویی خشک نمی‌شوند، احتمالا مشکل مربوط به خود دستگاه است. دریچه درب ماشین ظرفشویی را بررسی کنید تا مشخص شود که آیا باز، نیمه بسته یا کاملا بسته است.

اگر دیدید که دریچه هوا بسته است یا نیمه بسته است، باید بتوانید آن را باز کنید، اما اگر به نظر می‌رسد درب در حالت بسته یا نیمه بسته گیر کرده است، ممکن است لازم باشد آن را تعویض کنید.

5. ایراد در المنت گرمایشی، دلیل خشک نشدن ظروف در ظرفشویی

ایراد در المنت گرمایشی، دلیل خشک نشدن ظروف در ظرفشویی

قسمت دیگری از ماشین ظرفشویی که ممکن است باعث خیس ماندن ظروف باشد، المنت گرمایشی است. همه ماشین‌های ظرفشویی ظروف را با المنت گرم کننده و فن خشک نمی‌کنند، اما اگر مدل قدیمی‌تر این دستگاه را دارید، احتمال زیادی وجود دارد که از المنت گرم کننده برای خشک کردن ظروف استفاده کند.

اگر عنصر گرمایش به درستی کار نکند، ظروف در پایان چرخه خشک نمی‌شوند. بنابراین اگر مطمئن هستید که سایر موارد بدون اشکال هستند، تکنسین باید این قطعه را بررسی کند.

6. خرابی ترموستاتِ های لیمیت

یکی از وسایلی که عملکرد مناسب ماشین ظرفشویی را تضمین می‌کند ترموستات های لیمیت است. این وسیله ایمنی از داغ شدن بیش از حد المنت گرمایشی جلوگیری می‌کند، اما اگر خراب شود، می‌تواند منجر به خاموش شدن المنت حرارتی قبل از پایان پروسه خشک شدن ظروف شود.

نکاتی در رابطه با خشک شدن ظروف در ماشین ظرفشویی

چند نکته وجود دارد که می‌توانید برای بهبود عملکرد خشک کردن ماشین ظرفشویی انجام دهید. اگر دستگاه شما در وضعیت خوبی است، اما به دلایلی هنوز تعداد کمی از ظروف خیس هستند، این نکات را برای خشک کردن ماشین ظرفشویی امتحان کنید.

  • ترموستات آبگرمکن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که روی حداقل 120 درجه تنظیم شده است.
  • برای جلوگیری از پاشیدن آب ظروف بالایی روی قفسه پایینی، ظروف قفسه پایین را قبل از بالایی خارج کنید.
  • حتما درب را بعد از چرخه آبکشی باز کنید تا تبخیر آسان شود.
  • برای بهبود جریان هوا، دو بار ظرفشویی را روشن کنید به این صورت که محفظه کمی جای جریان هوا را داشته باشد.
  • از تمیز کردن ماشین ظرفشویی غافل نشوید.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا