طول عمر یخچال‌تان را با این نکات کاربردی افزایش دهید

پس از خرید یخچال جدید، خیلی‌ها به تنها چیزی که اصلا اهمیت نمی‌دهند نگهداری درست از دستگاه و رعایت برخی نکات برای افزایش طول عمر یخچال است. به هر حال یخچال 24 ساعته کار می‌کند و این می‌تواند انرژی زیادی را مصرف کند.

با این حال، می‌توانید کارایی کلی یخچال خود را بهبود دهید. خوشبختانه انجام این کار نه تنها آسان است، بلکه عملاً هزینه‌ زیادی هم در بر ندارد.

9 نکته برای افزایش طول عمر یخچال

در زیر 9 نکته برای بهبود کارایی یخچال شما آورده شده است. این موارد را رعایت کنید تا یخچال‌تان سالها بدون مشکل کار کند!

1. یخچال را دور از منابع حرارتی بالا نگه دارید

برای اینکه مواد غذایی در دمای مناسب سرد شوند، کمپرسور زمانی که در نزدیکی منابع گرما قرار می‌گیرد، بیش از اندازه کار می‌کند. متأسفانه، این بدان معناست که یخچال دو برابر بیشتر کار می‌کند. این روند هم اتلاف بی مورد انرژی است و هم می‌تواند طول عمر دستگاه را کوتاه کند.

برای کاهش مصرف انرژی یخچال، سعی کنید آنرا در فاصله مناسبی از اجاق گاز، اجاق گاز، ماشین ظرفشویی یا هر وسیله دیگری که می‌تواند حرارت زیادی از خود بیرون بدهد، نگه دارید. همچنین بهتر است یخچال را در جایی که نور زیاد خورشید وجود دارد، قرار ندهید.

2. درهای یخچال را دائماً باز نکنید

درهای یخچال را دائماً باز نکنید

مهم نیست که چه نوع یا برند یخچالی دارید. واقعیت این است که ارزان‌ترین راه برای کاهش مصرف انرژی، بسته نگه داشتن مداوم درب آن است.

در واقع، باز گذاشتن درب یخچال می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی صورتحساب انرژی داشته باشد. با باز شدن درب، هوای سرد از واحد خنک کننده خارج می‌شود. بنابراین یخچال برای بازگشت به دمای مورد نظر به انرژی بیشتری نیاز دارد. شما باید قبل از باز کردن درب یخچال یا فریزر تصمیم بگیرید که چه می‌خواهید.

تصمیم‌گیری قبل از باز کردن درب‌های یخچال می‌تواند تعداد دفعاتی را که به طور مرتب درهای یخچال را باز می‌کنید محدود کند. این نکته به شما کمک می‌کند تا در مصرف برق صرفه جویی کرده و عمر مفید یخچال را نیز افزایش دهید.

3. قابلیت صرفه جویی در انرژی را روشن کنید

اگر حدود 15 سال پیش یخچال خود را خریداری کرده اید، احتمالاً این قابلیت را ندارد. با این حال، یخچال‌های مدرن با گرم کننده های فشرده تعبیه شده در دیواره‌ها عرضه می‌شوند تا رطوبت ناشی از متراکم شدن سطح خارجی را محدود کنند. بنابراین، می‌توانید گزینه صرفه جویی در مصرف انرژی را فعال کنید تا به راحتی این ویژگی را غیرفعال کنید و هزینه برق را کاهش دهید.

4. فضای داخل یخچال را مرتب نگه دارید

برای کاهش هزینه‌های انرژی، مرتب کردن یخچال را فراموش نکنید. اگر وسایل داخل یخچال به خوبی چیده شده باشند، می‌توانید به راحتی آنها را در زمان نیاز پیدا کنید. بنابراین، زمان کمتری را صرف باز نگه داشتن درب جهت پیدا کردن مواد غذایی مورد نظرتان خواهید کرد.

در نهایت، این کار به کاهش میزان انرژی مصرفی کمک می‌کند. علاوه بر این، تعداد اقلام نگهداری شده در قفسه بالای یخچال را محدود کنید، به خصوص مواردی مانند نان بزرگ، ظروف سرو، جعبه‌های غذا و غیره.

قفسه بالایی یک مکان عالی در یخچال شماست. بنابراین، تنها مواردی که بیشترین استفاده را دارند باید در آنجا نگهداری شوند، زیرا راحت اقلام را برمی‌دارید و درب سریعتر بسته می‌شود.

همچنین، اقلام بزرگی که در بالای یخچال نگهداری می‌شوند، می‌توانند گرما را در دستگاه شما به دام بیندازند. این حالت در نهایت کمپرسور شما را مجبور می‌کند تا سخت‌تر کار کند، بنابراین در درازمدت هزینه بیشتری برای شما به همراه خواهد داشت.

برای بهبود عملکرد دستگاه از تمیز کردن یخچال غافل نشوید.

5. تعمیر و نگهداری کویل‌ های کندانسور انجام دهید

تعمیر و نگهداری کویل‌ های کندانسور انجام دهید

کویل‌های کندانسور یخچال به بیرون راندن گرما از دستگاه کمک می‌کنند. با این حال، اگر این کویل‌های بزرگ در پشت یا زیر یخچال شروع به گرد و غبار گرفتن کنند، ممکن است ادامه کار به طور موثر برای آنها دشوار باشد.

اگر این سیم‌پیچ‌ها بیشتر از آنچه که باید کار کنند، مصرف انرژی چند برابر می‌شود که می‌تواند بعداً به مشکلات احتمالی برای دستگاه منجر شود.

برای اطمینان از اینکه کویل‌های یخچال به درستی تمیز می‌شوند، یک برس مویی تهیه کنید و از آن برای پاک کردن هرگونه کثیفی که ممکن است در طول سال‌ها انباشته شده است استفاده کنید. لازم نیست سیم پیچ‌ها را خیلی شدید تمیز کنید – فقط به اندازه ای که از تجمع گرد و غبار و زباله که ممکن است در دراز مدت بر عملکرد دستگاه تأثیر بگذارد، جلوگیری کنید.

6. باقی مانده غذاها را قبل از قرار دادن در یخچال خنک کنید

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، برخی نکات برای افزایش طول عمر یخچال ارزان هستند، اما می‌توانند منجر به صرفه جویی زیادی در هزینه شوند. اگر اجازه دهید غذاهای باقیمانده خنک شوند و بعد آنها را داخل یخچال قرار دهید، میزان گرمای اضافه شده به داخل دستگاه را کاهش خواهید داد.

علاوه بر این، به منظور نگهداری از یخچال و بهبود عملکرد آن، سعی کنید مواد غذایی را قبل از نگهداری در دستگاه، درست بسته بندی کنید. این کار به جلوگیری از خروج گرمای باقیمانده در غذا به یخچال کمک می‌کند.

7. تجمع یخ زدگی در یخچال را محدود کنید

بسته به مدل یخچال تان، ممکن است لازم باشد مقداری یخ زدایی دستی انجام دهید. یخ زدگی می‌تواند روی سیم پیچ‌های یخچال شما جمع شود و فشار زیادی روی دستگاخ وارد کند.

اگر به طور منظم یخچال یا فریزر را یخ زدایی نکنید، ممکن است عملکرد بهینه دستگاه مختل شود. اساساً حفظ دمای پایین برای دستگاه سخت‌تر می‌شود.

یخ زدگی می‌تواند منجر به هدر رفتن انرژی ارزشمند شود و هزینه بیشتری را برای قبض برق به شما تحمیل کند.

اگر در یک منطقه عمدتاً گرم و مرطوب زندگی می‌کنید و تهویه هوا ندارید، مهم است که یخچال را به طور منظم یخ زدایی کنید.

8. از آب و یخ داخل درب استفاده کنید

به جای باز کردن درب یخچال یا فریزر برای برداشتن یک بطری آب یا گرفتن تکه‌های یخ تازه، می‌توانید از ویژگی داخلی دستگاه برای محدود کردن تعداد دفعات باز شدن درها استفاده کنید.

این یک گام ساده است که به راحتی می‌تواند کارایی یخچال شما را بهبود بخشد و در نتیجه باعث صرفه جویی در پول و به طور بالقوه افزایش طول عمر یخچال شود.

اگر هم یخچال شما دارای یخ‌ساز داخلی نیست، می‌توانید یک یخ‌ساز قابل حمل بخرید. این دستگاه کوچک به شما این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به باز کردن درب یخچال، یخ و آب سرد داشته باشید.

9. دما را در صورت نیاز بررسی و تنظیم کنید

درست مانند سیستم تهویه مطبوع، افزایش اندک دمای یخچال می‌تواند تضمین کند که در قبض برق تان صرفه جویی زیادی خواهید کرد. برای به دست آوردن بیشترین بازده از دستگاه، دما را بین 2-3 درجه سانتیگراد و فریزر را بین 0 تا -15 درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

اگر قصد دارید به سطح دمای جدیدی تغییر دهید، توجه داشته باشید که ممکن است تا 24 ساعت طول بکشد تا به‌روزرسانی جدید به طور کامل اعمال شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا