19 گیاه آپارتمانی زیبا که هوای خانه را تصفیه می‌کنند!

گیاهان آپارتمانی به هر فضایی رنگ و زیبایی می‌بخشند – خواه اتاق خواب باشد و خواه دفتر کار یا اتاق نشیمن! بر کسی پوشیده نیست که احاطه شدن توسط فضای سبز برای سلامت جسمی و روانی ما معجزه می‌کند. همچنین اثبات شده است که برخی گیاهان نه تنها هوا را تصفیه می‌کنند، بلکه باعث تسکین آلرژی، بهبود کیفیت خواب و کاهش سطح استرس می‌شوند. در این نوشتار به معرفی برخی از بهترین گیاهان تصفیه کننده هوای خانه پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

گیاهان چگونه هوا را تصفیه می‌ کنند؟

گیاهان طی فتوسنتز، دی اکسید کربنی را که بازدم می‌کنیم به اکسیژن تازه تبدیل می‌کنند و سموم را از هوایی که تنفس می‌کنیم خارج می‌کنند. گیاهان آپارتمانی هوای داخل خانه را با فیلتر کردن مواد شیمیایی سمی زیر تصفیه می‌کنند:

  • فرمالدئید، که می‌تواند باعث تحریک بینی، دهان و گلو شود.
  • بنزن که می‌تواند باعث خواب آلودگی، سرگیجه و سردرد شود و در نهایت اثرات مضری بر مغز استخوان و کاهش گلبول‌های قرمز داشته باشد.
  • تری کلرواتیلن که می‌تواند باعث سرگیجه، سردرد، گیجی و ضعف شود.

گیاهان تصفیه کننده هوای خانه

موارد زیر از بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا هستند:

1. آلوئه ورا، یک گیاه آپارتمانی که نیازی به آبیاری مکرر ندارد

 آلوئه ورا، یک گیاه آپارتمانی که نیازی به آبیاری مکرر ندارد

این گیاه گرمسیری در هر فضایی (از دفتر کار تا اتاق خواب) به خوبی تاثیر خود را می‌گذارد. آلوئه ورا به آبیاری مکرر نیاز ندارد، بنابراین یک گیاه آپارتمانی عالی برای مبتدیان است. به علاوه، برگ‌های گوشتی آن حاوی ژل آلوئه ورا هستند که می‌توانید از آن برای تهیه محصولات مراقبت از پوست یا مو استفاده کنید.

2. سرخس، گیاه آپارتمانی که رطوبت را دوست دارد

سرخس برای رشد آسان نور روشن و غیرمستقیم را ترجیح می‌دهد، اما اگر خاک آن مدام مرطوب باشد می‌تواند در زیر نور مستقیم خورشید زنده بماند. این گیاه رطوبت را دوست دارد، بنابراین در آشپزخانه یا حمام به خوبی رشد می‌کند. اگر می‌خواهید آن را در جای دیگری نگه دارید، شاید بهتر باشد یک دستگاه بخور کوچک هم کنارش قرار بدهید.

3. فیکوس، یک گیاه آپارتمانی زیبا با برگ های پهن و سبز

فیکوس، یک گیاه آپارتمانی زیبا با برگ های پهن و سبز

نه تنها مراقبت از فیکوس آسان است، بلکه با برگ‌های سبز تیره، براق و پهن خود زیبایی جسورانه‌ای در فضا ایجاد می‌کند. این گیاه زمانی که به درستی از آن مراقبت شود می‌تواند تا 3 متر رشد کند.

نکته: اگر حیوانات خانگی یا بچه‌های کوچک دارید، بلعیدن برگ‌های فیکوس می‌تواند خطرناک باشد. شیره این گیاه هم اگر برای مدت طولانی روی پوست بماند سمی است.

4. زبان مادر شوهر، یکی از مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی

این گیاه سبز راه راه می‌تواند با آب و نور کم زنده بماند. از آنجایی که زبان مادر شوهر می‌تواند هفته‌ها بدون مراقبت دوام بیاورد، به عنوان یکی از مقاوم‌ترین گیاهان آپارتمانی شناخته می‌شود. ناگفته نماند، این گیاه با آن رنگ سبز عمیق و زیبا، فضا را بسیار سرسبز و زیبا می‌کند.

5. پاپیتال، گیاهی که سرعت رشد بالایی دارد

با این گیاه زیبا هر فضای داخلی را، خواه در یک گلدان معمولی و خواه به صورت آویزان، زیبا کنید. پاپیتال گیاهی است که به سرعت رشد می‌کند و به راحتی می‌تواند سالم بماند؛ تنها کاری که باید بکنید این است که آن را در نور کم تا روشن و مستقیم آفتاب قرار دهید و زمانی که خاکش خشک شد به آن آب بدهید. به علاوه، تکثیر آن بسیار آسان است، بنابراین می‌توانید کل خانه را با زیبایی این گیاه پر کنید.

6. انجیر برگ ریز، گیاهی که به نور مناسب و آب کافی نیاز دارد

این درختچه بزرگ آپارتمانی باید در اتاقی با نور مناسب باشد و به طور منظم آبیاری شود. به خاطر داشته باشید که ممکن است لازم باشد جای این گیاه را سالیانه تغییر دهید، زیرا می‌تواند تا 180 سانت رشد کند.

7. دراسنا لبه قرمز، گیاهی که می تواند بدون نور خورشید هم زنده بماند

این گیاه همیشه سبز با برگ‌های قرمز و تیز خود، از نظر ظاهری استوایی است و به هر فضایی رنگ و بویی زیبا می‌بخشد. این گیاه می‌تواند با یا بدون نور خورشید زنده بماند و همچنین به آب بسیار کمی نیاز دارد.

8. فیلودندرون‌، گیاهی مقاوم که سریع رشد می کند

فیلودندرون‌، گیاهی مقاوم که سریع رشد می کند

فیلودندرون‌ هارتلیف با برگ‌های براق و قلبی شکل، گیاهی آپارتمانی سریع‌ رشد و بسیار مقاوم است که در نور کم تا زیاد رشد می‌کند. این گیاه دنباله‌دار را روی یک قفسه کتاب یا کابینت بلند قرار دهید و اجازه دهید ساقه‌‌ها از کناره‌ها بیرون بیایند.

9. گل چمچه‌ ای، گیاهی که در آب و هوای مرطوب به خوبی رشد می کند

این گیاه جوانه دار که نماد همدردی است، در نور کم خورشید و آب و هوای مرطوب به خوبی رشد می‌کند و حدود دو ماه در بهار گل می‌دهد. اگر حیوان خانگی دارید، به خاطر داشته باشید که گل‌های این گیاه هم برای گربه‌ها و هم برای سگ‌ها سمی هستند.

10. کالاتیا اورانتا، گیاهی که مراقبت از آن کمی دشوار است

کالاتیا اورانتا، گیاهی که مراقبت از آن کمی دشوار است

کالاتیا اورانتا با برگ‌های سبز تیره و راه راه‌های نازک که می‌تواند از سبز روشن تا صورتی روشن متغیر باشد، در هر فضایی خودنمایی می‌کند. مراقبت از این گیاه گرمسیری کمی دشوارتر است، بنابراین افراد با تجربه بهتر می‌توانند از آن نگهداری کنند. خاک این گیاه باید مرطوب نگه داشته شود و در رطوبت بالا رشد می‌کند، به همین دلیل گزینه ای عالی برای آشپزخانه و حمام محسوب می‌شود.

11. ژربرا دیزی، گیاهی که رشد آن در خانه کمی سخت است

با این گیاه زیبا که فرمالدئید، بنزن و تری کلرواتیلن را از هوا حذف می‌کند، به فضای داخلی خود شادی ببخشید. هرچند رشد این گیاه در داخل خانه ممکن است سخت باشد، اما می‌توانید آن را در حیاط خلوت نیز پرورش دهید.

12. گل گندمی، یک گیاه عالی برای باغبانان مبتدی

یکی دیگر از گزینه‌های عالی برای باغبانان مبتدی، گل گندمی است که در زیر نور روشن و غیرمستقیم خورشید با آب فراوان به خوبی رشد می‌کند. این گیاه اگر بالغ شود، گل‌های سفیدی تولید می‌کند که سپس به صورت یک گل گندمی کوچک بالغ می‌شوند. این گل‌های گندمی کوچک را می‌توان جدا کرد و در آب یا خاک دیگری قرار داد.

13. پوتوس، گیاهی که نور غیر مستقیم خورشید را دوست دارد

پوتوس، گیاهی که نور غیر مستقیم خورشید را دوست دارد

این گیاه نور غیر مستقیم خورشید را دوست دارد و فقط در صورت خشک شدن نیاز به آبیاری دارد. کشت این گیاه تقریبا غیرممکن است و حتی زمانی که در تاریکی باشد سبز می‌ماند.

14. گیاه پول، یک گیاه محبوب فنگ شویی

گیاه پول چینی با آن با برگ‌های گرد، به فضای داخلی جذابیت زیادی می‌بخشد. این گیاه در نور روشن و غیر مستقیم خورشید بهترین عملکرد را دارد. گیاه پول چینی، یک گیاه محبوب فنگ شویی است، زیرا به طور گسترده ای به عنوان گیاه خوش شانسی و انرژی مثبت شناخته می‌شود.

15. آنتوریوم آندرانوم، گیاهی که برای رشد به رطوبت و نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارد

آنتوریوم آندرانوم، گیاهی که برای رشد به رطوبت و نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارد

این گیاه به طور طبیعی در جنگل‌های بارانی یافت می‌شود و برای رشد به نور غیر مستقیم خورشید، رطوبت و آب نیاز دارد. آنتوریوم آندرانوم می‌تواند در تمام طول سال شکوفا شود و گل‌های قرمز خیره کننده ای بدهد. این گیاه علاوه بر اینکه از گیاهان تصفیه کننده هوای خانه است، زیبایی خاصی هم به فضا می‌دهد.

16. گل داودی، یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده هوای خانه

این گل‌های رنگارنگ را در همه جا می‌بینید، به خصوص در پاییز. به گفته ناسا، گل‌های داوودی یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی برای تصفیه هوا هستند زیرا اکثر آلاینده‌های داخل خانه مانند فرمالدئید، بنزن و زایلن را از بین می‌برند. این گیاه گلدار به مراقبت بسیار کمی نیاز دارد، اما تنها چند هفته در داخل خانه زنده می‌ماند.

17. نخشید، توانایی تحمل نور کم و خشکسالی

گیاه نخشید یا همیشه سبز چینی با توانایی خود در تحمل نور کم و خشکسالی، گیاهی آسان برای باغبانان مبتدی است. اگر گیاه شما به اندازه کافی نور خورشید دریافت کند، حتی ممکن است شکوفه ای شبیه زنبق تولید کند.

18. نخل بامبو، گیاهی که به فضای نسبتا زیادی نیاز دارد

نخل بامبو، گیاهی که به فضای نسبتا زیادی نیاز دارد

اگر فضای کافی دارید، نخل بامبو را امتحان کنید (این درختان می‌توانند از یک تا سه متر و نیم ارتفاع و از 90 تا 150 سانت عرض داشته باشند). نخل را در خاک مناسب و زیر نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید و زمانی که سطح خاک خشک شد آن را آبیاری کنید.

19. نخل راپیسا، گیاهی که تقریبا در هر دمایی رشد می کند

راپیسا برای داخل یا خارج از خانه ایده آل است. این گیاه می‌تواند تا بیش از 4 متر رشد کند (اگرچه می‌توان آن را تا ارتفاع قابل کنترل‌تری نیز هرس کرد). نخل‌های راپیسا نور غیر مستقیم و خاک مرطوب را ترجیح می‌دهند و تقریباً در هر دمایی می‌توانند رشد کنند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا