علت صدای زیاد جاروبرقی چیست؟

دنیا تغییر کرده و پیشرفت تکنولوژی کارهای خانه را به شدت آسان کرده است. به عنوان مثال، خانه را بدون جارو برقی تصور کنید. هرچند جاروبرقی‌ها به طور طبیعی و به دلیل تغییرات فشار هوا، موتور و ارتعاشات بدنه صدای بلندی دارند، گاهی اوقات صدای شان به حدی بلند می‌شود که می‌توانند آزاردهنده باشند! صدای غیرقابل تحمل جاروبرقی نشان می‌دهد که دستگاه شما دچار ایراد شده است. این مقاله به بررسی علت صدای بلند جاروبرقی و نحوه رفع این مشکل پرداخته است. با ما همراه باشید.

علت صدای زیاد جاروبرقی هنگام کار کردن

طبیعی است که جاروبرقی شما هنگام کار به دلیل موارد زیر نویز داشته باشد:

  • عملکرد موتور
  • تغییرات مداوم فشار هوا
  • لرزش ثابت دستگاه در حین کار

لرزش جاروبرقی

در حین تمیز کردن، جاروبرقی به دلیل برخورد هوا با قطعات مختلف داخلی لرزش دارد. این ارتعاشات باعث ایجاد صدا در هنگام تمیز کردن می‌شوند.

تغییرات مداوم فشار هوا

هنگام جمع آوری گرد و غبار و زباله، فن جاروبرقی به سرعت می‌چرخد و در نتیجه فشار هوا تغییر می‌کند. هوای خارج شده از طریق مکش باز می‌گردد و جاروبرقی را پر سر و صدا می‌کند.

جاروبرقی‌هایی با قدرت مکش بالا صدای بیشتری نسبت به جاروبرقی‌هایی با قدرت مکش کمتر دارند.

موتور

موتورهای جاروبرقی هنگام کار صدای بلندی ایجاد می‌کنند. جاروبرقی‌های دارای موتور DC نسبت به جاروبرقی‌هایی که از موتورهای AC استفاده می‌کنند کم صداتر هستند.

چرا جاروبرقی صدای خیلی بلندی دارد؟

چرا جاروبرقی صدای خیلی بلندی دارد؟

اگر صدای جاروبرقی شما به طور غیر عادی بلند است، ممکن است ایرادی پیدا کرده باشد و یک متخصص باید موارد زیر را بررسی کند. در صورتی که دانش و مهارت کافی برای تعمیرات ندارید، برای رفع مشکل از یک تعمیرکار جاروبرقی کمک بگیرید.

1. انسداد برخی قطعات جاروبرقی

اکثر جاروبرقی‌های خانگی دارای فیلترهایی هستند که نوع معمولی آن در نزدیکی کیسه یا محفظه گرد و غبار نصب شده است.

این فیلترهای جاروبرقی گرد و غبار، خاک، زباله و سایر آلاینده‌ها را جمع آوری می‌کنند. با گذشت زمان، آلاینده‌ها راه‌های عبور هوا را مسدود کرده و باعث می‌شوند که به جاروبرقی فشار وارد شود. در این شرایط جاروبرقی برای تمیز کردن سخت تر کار می‌کند و همین باعث ایجاد صدای بلند می‌شود.

تمیز کردن فیلترهای جاروبرقی و شستشوی صحیح هر دو نوع (قابل شستشو و غیرقابل شستشو) را برای ممانعت از آسیب دیدن آنها یاد بگیرید. فیلترها را به طور مکرر تمیز کنید تا از شر صداهای بلند و تحریک کننده جاروبرقی خلاص شوید.

فیلترهای معیوب نیز باعث می‌شوند که صدای جاروبرقی به طور غیرعادی بلند باشد، حتی زمانی که همه چیز مرتب به نظر می‌رسد. شاید وقت آن رسیده باشد که فیلترها را عوض کنید.

اگر یک سال از تعویض فیلتر می‌گذرد، جاروبرقی ذرات زباله را بیرون می‌ریزد، یا مکیدن جارو آن‌طور که باید نیست. تعویض فیلتر و تمیز کردن جاروبرقی، قدرت مکش و صدای آن را به سطوح عادی باز می‌گرداند.

2. گرفتگی شیلنگ‌ ها و پر شدن کیسه جاروبرقی

گرفتگی شیلنگ‌ها و پر شدن کیسه جاروبرقی نیز صدای آن را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. صدای سوت می‌تواند نشان دهنده گرفتگی شیلنگ یا پر بودن کیسه باشد. به طور منظم کیسه یا محفظه جاروبرقی را بر اساس تعداد دفعاتی که خانه را جارو می‌کشید، خالی کنید.

مهره‌، سکه و سایر ذرات بزرگ اغلب شیلنگ را مسدود می‌کنند و مانع عبور جریان هوا می‌شوند. در این شرایط جارو برقی صدای بلندی تولید می‌کند به این دلیل که به موتور فشار وارد می‌شود تا هوا را از طریق شلنگ عبور دهد.

زمان رسیدگی دوره‌ای به جاروبرقی یا در صورت لزوم، شیلنگ را جدا کرده و از یک برس سیمی برای تمیز کردن آن استفاده کنید. برس را از داخل شلنگ عبور دهید تا همه گرفتگی‌ها از بین بروند.

3. علت صدای زیاد جاروبرقی، کثیف بودن غلتک های برس

علت صدای زیاد جاروبرقی، کثیف بودن غلتک های برس

غلتک‌های برس جاروبرقی اغلب وقتی پر از زباله، خز حیوانات خانگی، موهای بلند، گرد و غبار می‌شوند، کارایی نرم خود را از دست می‌دهند و صدایی آزاردهنده ایجاد می‌کند. با تمیز کردن غلتک های برس علاوه بر جلوگیری از ایجاد صدای بلند، باعث افزایش مکش جاروبرقی نیز خواهید شد.

4. شل شدن قطعات جاروبرقی

برخی از قطعات جاروبرقی ممکن است به هر دلیلی شل شوند. اگر متوجه صدایی پس از جداسازی و مونتاژ مجدد جاروبرقی شدید، بررسی کنید که آیا فن، تسمه، دستگیره، چرخ‌ها، سر برس، سیم برق، شیلنگ و سایر قطعات شل شده اند یا خیر.

هنگامی که فن شل باشد نوعی صدای خراشیدن می‌شنوید. هنگامی که فن موتور می‌افتد، فن می‌چرخد و به محفظه برخورد می‌کند و صدای بلندی ایجاد می‌کند. فن موتور را تنظیم کنید.

ناهماهنگی اجزاء نیز منجر به ایجاد صدای خیلی بلندی می‌شود. به عنوان مثال، مهره‌های شل و یک پروانه تحت فشار باعث می‌شود که جاروبرقی صدای زیادی ایجاد کند. پروانه را به درستی تراز کرده و مهره‌ها را سفت کنید.

5. انسداد یا ایراد فن

یک فن آسیب دیده صدای بیش از حد و آزاردهنده ای ایجاد می‌کند. فن را با برداشتن محفظه ای که موتور را پنهان می‌کند، بررسی کنید و ببینید که آیا مسدود شده و ایرادی پیدا کرده است یا نه!

‌هر گونه مو، زباله، خاک، گرد و غبار و سایر ذرات را در فن پاک کنید. گرفتگی باعث بلند شدن صدای فن می‌شود. البته فنی که خوب روغن کاری نشده نیز پر سر و صداست و به مرور زمان فرسوده می‌شود.

به طور مرتب فن را تمیز و روغن کاری کنید تا صدای جاروبرقی شما کمتر باشد. در صورت نیاز آن را تعویض کنید و محکم سر جایش ببندید تا مطمئن شوید شل نیست و باعث ایجاد صدای ناهنجار نمی شود.

6. تنظیم ارتفاع نامناسب

تنظیم ارتفاع صحیح را برای فرش‌های کم پرز و کف صاف انتخاب کنید. تنظیم اشتباه ارتفاع باعث می‌شود که به دلیل افزایش جریان هوا، صدای جاروبرقی بسیار بلند باشد.

اگر دستگاهی رده بالا دارید، هنگام تمیز کردن کف‌های چوبی با جاروبرقی، برس‌ها را ببندید. استفاده از برس‌ها باعث سر و صدای زیاد می‌شود و گاهی ممکن است به کفپوش هم آسیب برساند. تنظیم ارتفاع مناسب و خاموش کردن برس‌ها در صورت لزوم باعث کاهش صدای جاروبرقی می‌شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا