چگونه جاروبرقی را تمیز کنید تا مکش و کارایی آن افزایش یابد؟

آیا تا به حال احساس کرده اید که جاروبرقی شما خوب کار نمی‌کند و شاید حتی خاک و زباله را بیرون هم می‌دهد؟ این یک پرچم قرمز بزرگ است که جاروبرقی به کمی رسیدگی نیاز دارد. جاروبرقی تمیز هم مانند بسیاری از لوازم خانگی، کارآمدتر است. هنگامی که این دستگاه با زباله مسدود می‌شود، کندتر و با مکش کمتری کار می‌کند. بنابراین لازم است برای تمیز کردن جاروبرقی اقدام کنید.

چرا تمیز کردن جاروبرقی اهمیت دارد

ضروری‌ترین گام برای حفظ عملکرد بهینه جاروبرقی، تخلیه منظم محتویات آن است. جاروبرقی‌های کیسه ای از کیسه برای جذب ذرات استفاده می‌کنند و در صورت پر شدن نیاز به تعویض دارند. در برخی از انواع جاروبرقی یک چراغ نشانگر روشن می‌شود تا به شما بگوید زمان تعویض کیسه جاروبرقی فرا رسیده است، زیرا زمان بسته به تعداد دفعات جاروبرقی و مدل جاروبرقی متفاوت است.

جاروهای بدون کیسه یا جاروبرقی های مخزن دار نیز باید به طور مرتب تخلیه شوند. بهتر است پس از هر بار استفاده، محفظه را خالی کنید. در حین جارو کشیدن هم به نشان پر شدن محفظه توجه کنید زیرا ممکن است در اواسط کار نیاز به خالی کردن جاروبرقی بدون کیسه داشته باشید.

گام بعدی برای حفظ کارکرد بهینه جاروبرقی، تمیز کردن عمقی است. یک قانون کلی به درد بخور این است که هر ماه جاروبرقی را تمیز کنید، اما اگر متوجه شدید که آن طور که می‌خواهید کار نمی‌کند، بدبو شده است، یا مکش کافی ندارد، ممکن است لازم باشد زودتر آن را تمیز کنید. تمیز کردن جاروبرقی یک کار تعمیر و نگهداری ساده است که به عملکرد جاروبرقی شما کمک می‌کند و زمان زیادی نمی برد.

تمیز نکردن جاروبرقی می‌تواند باعث ایجاد بوی بد و علت صدای زیاد جاروبرقی نیز باشد. با تمیز کردن منظم دستگاه، می‌توانید از بروز این مشکلات جلوگیری کنید.

چگونه جاروبرقی را تمیز کنیم؟

تمیز کردن جارو نیازی به ابزار یا لوازم خاصی ندارد. فقط چند کار وجود دارد که باید آنها را به درستی انجام دهید.

وسایل لازم:

  • قیچی یا چاقو
  • آب
  • مایع ظرفشویی

مرحله 1: جارو برقی را از برق بکشید

این مورد ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما چون با آب و برق سر و کار دارید، قبل از تمیز کردن جاروبرقی، دستگاه را از برق بکشید. ایمنی مهم‌ترین بخش قضیه است.

مرحله 2: موها را از برس رولینگ جاروبرقی جدا کنید

اگر متوجه شده اید که جاروبرقی شما زباله‌ها را جمع نمی‌کند، برس چرخان را بررسی کنید. اگر دور آن مو پیچیده شده است، آن را با قیچی یا یک چاقو با احتیاط جدا کنید. این کار به برس اجازه می‌دهد تا آزادانه بچرخد و باعث افزایش مکش جاروبرقی می‌شود.

مرحله 3: Lint Trap را بررسی کنید

برخی (نه همه جاروبرقی‌ها) تله کثیفی/پرز دارند. به دنبال درب کوچکی باشید که بتوانید آن را باز کنید یا بردارید. اگر پیدا کردید، پرز، کثیفی یا موهایی که ممکن است به دام افتاده باشد را بیرون بکشید.

مرحله 4: قطعات جاروبرقی را باز کنید

قطعات جاروبرقی را باز کنید

در مرحله بعد، تمام قطعات غیر موتوری جاروبرقی مانند اتصالات، فیلترهای جاروبرقی، شیلنگ‌ها و سر برس‌ها را جدا کنید.

مرحله 5: برای تمیز کردن جاروبرقی قطعات آن را بشویید

قطعات جاروبرقی را در یک سینک یا وان پر از آب گرم و مایع ظرفشویی قرار دهید. همه چیز را خیس کنید و با آب داغ خوب بشویید. برای از بین بردن سریع کثیفی‌های سخت و باقی مانده‌های چسبنده از یک پاک کننده خانگی استفاده کنید. در صورت نیاز، با یک اسفنج یا پارچه میکروفیبر تمیز کنید.

مرحله 6: بگذارید قطعات خشک شوند

قطعات را در سینک یا روی یک حوله تمیز بگذارید تا در معرض هوا خشک شوند.

مرحله 7: قسمت بیرونی جاروبرقی را پاک کنید

در حالی که قطعات خشک می‌شوند، قسمت بیرونی جاروبرقی و هر قطعه ای را که نمی توان جدا کرد را با یک پاک کننده همه منظوره پاک کنید. سپس آن را با یک پارچه میکروفیبر پاک کنید.

مرحله 8: جاروبرقی را دوباره سر هم کنید

جاروبرقی را دوباره کنار هم قرار دهید و تمام!

نحوه ضد عفونی کردن جاروبرقی

هر چند وقت یک بار، چند دقیقه را برای ضدعفونی کردن جاروبرقی صرف کنید. اگر از جاروبرقی در اتاق‌هایی استفاده می‌کنید که میکروب‌ و آلودگی زیادی دارند، مانند آشپزخانه یا حمام، یا اگر اعضای خانواده شما بیمار بوده اند، این کار اهمیت ویژه ای پیدا می‌کند.

برای ضدعفونی کردن جاروبرقی، لوازم جانبی را به طور معمول جدا کرده و با آب داغ به خوبی بشویید. بعد، 1 قاشق غذاخوری سفید کننده به یک بطری اسپری پر از آب اضافه کنید. محلول را روی هر قطعه ای که می‌خواهید ضد عفونی کنید اسپری کنید، سپس بگذارید در هوا خشک شود.

نحوه تمیز کردن عمقی جاروبرقی

وقتی صحبت از کثیفی‌های جدی می‌شود، یک قوطی اسپری هوای فشرده نیاز دارید. علاوه بر مراحل بالا، هوای فشرده شده می‌تواند به حذف هر چیزی که در گوشه‌های جاروبرقی پنهان شده است (خواه موهای حیوان خانگی و کثیفی و خاه اجسام کوچک) کمک کند. اگر قطعات فرسوده مانند فیلتر یا برس رولینگ بعد از تمیز کردن هنوز به عملکرد اولیه خود بازنگشتند، می‌توانید آنها را تعویض کنید.

اولین باری که جاروبرقی را تمیز می‌کنید، ممکن است کمی طول بکشد تا بفهمید چگونه همه چیز از هم جدا و دوباره سر هم می‌شود. با این حال، به سرعت همه چیز دست‌تان خواهد آمد و خواهید دید که یک جاروبرقی تمیز و خوب چطور با تلاش کمتر خانه را درخشان می‌کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا