کثیف ترین لوازم آشپزخانه + نحوه تمیز کردن آنها

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که کثیف ترین لوازم آشپزخانه کدام‌ها هستند؟ ما زمان زیادی را در آشپزخانه صرف پخت و پز، غذا خوردن با خانواده و شست و شو می‌کنیم. بنابراین، جای تعجب نیست که این قسمت از خانه بیشترین کثیفی را به خود می‌گیرد.

در حالی که می‌توانیم واضح‌ترین قسمت‌های آلوده به میکروب در آشپزخانه را حدس بزنیم (سطل زباله یا کفپوش احتمالا)، به نظر می‌رسد که حواس‌مان به برخی از کثیف ترین لوازم آشپزخانه نیست. در واقع، مکان‌هایی که اصلا توقع نداریم، کانون مخفی تکثیر باکتری‌ها هستند.

کثیف ترین لوازم آشپزخانه

شاید برخی از این موارد برای‌تان عجیب به نظر برسد اما در فهرست زیر کثیف ترین وسیال آشپزخانه بر اساس مطالعات صورت گرفته قید شده است!

اسفنج ظرفشویی، کثیف ترین وسیله در آشپزخانه

بله درست است. همان چیزی که برای تمیز کردن ظروف، ماهیتابه یا پاک کردن سطوح استفاده می‌شود، در واقع کثیف ترین چیز در آشپزخانه است. این وسیله کوچک در حالی که مشغول تمیز کردن چیزهاست، صدها گونه باکتری را نیز جمع آوری می‌کند. اسفنج‌ها بسیار متخلخل و همیشه مرطوب هستند، و همین باعث می‌شود که بستر مناسبی برای رشد e-coli، میکروارگانیسم‌ها و سایر بیماری‌ها باشند. در واقع، یک مطالعه در آریزونا نشان داده که اسفنج 200000 بار کثیف تر از صندلی توالت است.

یک قانون کلی این است که بعد از دو هفته اسفنج را دور بیندازید یا بعد از هر بار استفاده با خیساندن آن در محلول سفید کننده و آب به مدت پنج دقیقه آن را ضدعفونی کنید. برای تمیز کردن اسفنج آشپزخانه می‌توانید از جوش شیرین و سرکه هم استفاده کنید.

سینک ظرفشویی، رتبه دوم کثیف ترین وسیله آشپزخانه

سینک ظرفشویی، رتبه دوم کثیف ترین وسیله آشپزخانه

سینک با وجود داشتن آب در تمام طول روز، در رتبه دوم کثیف ترین وسیله آشپزخانه قرار می‌گیرد. ما عملاً همه چیز را در آن می‌شوییم از ظروف و دست‌های کثیف گرفته تا سبزیجات، گوشت و حتی وسایل کوچک. بدتر اینکه اغلب فراموش می‌کنیم که سینک را بعد از استفاده بشوییم، اتفاقی که باعث ایجاد کثیفی و باکتری در طول روز می‌شود.

حتما سینک را به طور روزانه ضد عفونی کنید و به دستگیره‌ها و شیرهای سینک که محل رشد میکروب‌ هستند توجه زیادی داشته باشید.

توصیه می شود برای تمیز کردن سینک ظرفشویی از جوش شیرین استفاده کنید.

دستگیره‌ های کابینت ها و درب آشپزخانه

دستگیره‌های کابینت آشپزخانه مدام در معرض آلودگی و کثیف شدن هستند. ما اغلب فراموش می‌کنیم که دستگیره‌های آشپزخانه را تمیز کنیم، بنابراین تمیز کردن آنها را در برنامه قرار بدهید و آنها را با یک دستمال ضد عفونی کننده یا پارچه آغشته به مایع ظرفشویی تمیز کنید. دستگیره‌های روی اجاق، مایکروویو، درب یخچال، کتری یا قهوه ساز همگی شامل این مورد می‌شوند.

حوله

مشابه اسفنج کثیف، حوله هم می‌تواند تعداد زیادی میکروب و باکتری را از افرادی که دست‌های خیس‌شان را خشک می‌کنند جذب کند. توصیه می‌شود حوله را هر هفته بشویید و تعویض کنید، یا بهتر است به جای آن از دستمال کاغذی برای خشک کردن استفاده کنید.

یخچال، یکی از کثیف ترین لوازم آشپزخانه

شاید یخچال بهترین قسمت آشپزخانه باشد، اما آخرین باری که آن را عمقی تمیز کردید، کی بود؟ تمیز کردن یخچال به منظور حفظ عملکرد آن و جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع، اهمیت زیادی دارد. یخچال مکان ایده آلی برای جمع شدن باکتری‌هاست، به ویژه در کشوهای میوه و سبزیجات، جای گوشت، و قفسه‌های چاشنی. اگر این قسمت‌ها تمیز نباشند، می‌توانند کپک‌هایی تولید کنند که در اطراف یخچال حرکت کرده و سایر غذاها را آلوده می‌کند.

حتماً قبل از ضدعفونی کردن قسمت‌ها، تمام کشوها و قفسه‌ها را بیرون بیاورید و به یاد داشته باشید که فوراً هرگونه نشتی را پاک کنید. سایر قسمت‌های مستعد تکثیر میکروب عبارتند از آب سرد کن و یخ سازها که به ندرت آنها را تمیز می‌کنیم.

تخته برش

تخته برش

این ابزار ضروری برای پخت و پز نیز یکی از کثیف ترین لوازم آشپزخانه است. در حالی که تخته برش از کانتر در برابر چاقو محافظت می‌کند، اما شیارهایی ایجاد می‌کند که محل مناسبی برای زندگی باکتری‌ها هستند. تخته‌های چوبی بسیار در معرض میکروب‌ها قرار دارند زیرا تمیز کردن آنها سخت است. تخته‌های پلاستیکی، سنگی یا شیشه‌ای از بهداشت بیشتری برخوردارند و باید پس از هر بار استفاده در آب گرم و مایع شوینده تمیز شوند و با دستمال کاغذی خشک شوند.

کانتر

هرچند تمیز کردن کانترها آسان است، اما آنها به چیزی بیش از یک پاک کردن سریع نیاز دارند. به همه کیسه‌های خرید، غذا، ظروف و سایر چیزهایی که روزانه روی آن قرار گرفته اند فکر کنید. اگر کانترها به درستی ضدعفونی نشوند، محل تجمع باکتری خواهند بود. هنگام تمیز کردن، همه وسایل را از روی سطوح بردارید تا بتوانید به هر گوشه و کناری که معمولاً میکروب‌ها در آن پنهان می‌شوند، برسید.

ظروف پلاستیکی

ظروف درب دار برای باقیمانده غذاها یا ناهارهای بسته بندی شده حسابی به درد بخور هستند، اما اگر به درستی تمیز نشوند، می‌توانند حاوی e-coli و سایر باکتری‌ها باشند. به خصوص لابلای درب لاستیکی ظروف. هنگام قرار دادن این ظرف‌ها در ماشین ظرفشویی یا در آب گرم و مایع شوینده، حتما همه چیز را از هم جدا بچینید. همچنین ایده خوبی است که ظروف خاصی را برای گوشت و سبزیجات تازه اختصاص دهید تا از آلودگی متقابل جلوگیری شود.

نمک دان و فلفل دان

چند دست این دو را سر میز شام لمس کرده اند؟ اگر نمکدان با گذشت زمان، به طور منظم تمیز نشود، تعداد زیادی میکروب و کثیفی روی آن جمع خواهد شد. حتما بعد از هر وعده غذایی با دستمال ضدعفونی کننده یا پارچه آغشته به شوینده آن را تمیز کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا