بهترین راه برای تمیز کردن و ضد عفونی اسفنج آشپزخانه

هیچ کس تمیز کردن ظروف با اسفنج پر از میکروب و باکتری را دوست ندارد. تمیز کردن و به طور مداوم ضدعفونی کردن اسفنج آشپزخانه، نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت و بهداشت خانواده دارد. این مقاله به بررسی بهترین راه برای ضدعفونی و تمیز کردن اسفنج آشپزخانه می‌پردازد.

چند روش ضدعفونی و تمیز کردن را در اختیار شما خواهیم گذاشت. با این راهنمای جامع، نه تنها اسفنج آشپزخانه به بهترین شکل ممکن تمیز می‌شود، بلکه از طریق ضدعفونی کردن، خطرات جانبی ناشی از باکتری و میکروب به حداقل می‌رسد.

بهترین روش برای تمیز کردن اسفنج آشپرخانه

یکی از کثیف ترین لوازم آشپزخانه، اسفنج ها هستند. در زیر بهترین روش‎های تمیز کردن اسفنج را خواهید یافت. اما مهم نیست که چقدر در تمیز کردن کوشا باشید، اسفنج‌های آشپزخانه برای همیشه دوام نمی‌آورند. شما باید آنها را هر هفته تمیز کنید و بسته به استفاده، هر دو تا سه هفته یکبار آن‌ها را دور بیندازید. برای تمیز کردن عمقی اسفنج آشپزخانه به روش زیر عمل کنید:

  • 4/3 فنجان سفید کننده را مقداری آب مخلوط کنید.
  • اسفنج را به مدت پنج دقیقه در مخلوط خیس بگذارید، سپس بشویید – و تمام!

3 روش جایگزین برای تمیز کردن و ضدعفونی اسفنج آشپزخانه

3 روش جایگزین برای تمیز کردن و ضدعفونی اسفنج آشپزخانه

با وجود اینکه استفاده از سفیدکننده بهترین روش برای تمیز کردن اسفنج و موثرترین قاتل باکتری است، اما روش‌های زیر هم بسیار موثرند:

استفاده از مایکروویو: قرار دادن اسفنج در مایکروویو یکی از موثرترین روش‌ها برای تمیز کردن اسفنج است که 99.9 درصد میکروب‌ها را از بین می‌برد. این کار را با اشباع کردن اسفنج در آب انجام دهید، اسفنج را در مایکروویو قرار دهید، سپس آن را به مدت یک دقیقه یا دو دقیقه حرارت بدهید.

ماشین ظرفشویی: ماشین ظرفشویی 99.9 درصد میکروب‌ها را نیز از بین می‌برد. برای این روش، اسفنج را با استفاده از تنظیمات “heated dry” به ماشین ظرفشویی معمولی اضافه کنید.

سرکه: این روش 99.6 درصد باکتری‌ها را از بین برد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که اسفنج را به مدت پنج دقیقه در سرکه به طور کامل خیس بگذارید و سپس آبکشی نمایید.

آب جوش: استفاده از آب جوش یک روش عالی برای ضدعفونی کردن انواع اسفنج است. برای انجام این روش دو فنجان آب بجوشانید. هر اسفنجی را که نیاز به تمیز کردن دارد داخل ظرف حاوی آب جوش بیندازید. اجازه دهید حدود پنج دقیقه در آب جوش بماند. وقتی خنک شد، با فشار آبش را خالی کنید و صبر کنید تا خشک شود.

چرا تمیز کردن اسفنج مهم است؟

به گفته انجمن میکروبیولوژی آمریکا، تحقیقات نشان می‌دهد که اسفنج آشپزخانه می‌تواند میلیاردها باکتری را در خود جای بدهد که البته بیشتر آنها خیلی خطرناک نیستند، اما برخی از آنها مضرند. این باکتری‌ها می‌توانند شما و اعضای خانواده‌تان را مریض کنند، به خصوص در آشپزخانه، جایی که باکتری شانس زیادی برای نفوذ به مواد غذایی شما دارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا